Verbruik

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Verbruik

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Dec 2018, 18:17

FKZ schreef:Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken. 60 of 120 kmh. Wat aquanaut probeert te zeggen is dat als je x vermogen nodig hebt voor snelheid y het verbruik niet zo veel zal uitmaken, of dit bij 300 toeren meer of minder. De vermogens vraag van de motor blijft hetzelfde. Wat je kan doen is je schroef optimaliseren voor je kruis snelheid zodat je in max efficiëntie van jr motor kromme komt. Het verschil zal geen liters per uur verschillend zijn. Het verlagen van de kruis snelheid van 9 naar b.v 8.5 zal wel eens liters kunnen opleveren je vermogens vraag neemt bijna kwadratisch af.

@noordvaarder het maakt dus maar weinig uit in verbruik een halve liter oid of je 120 in de hoogste of de op 1 na hoogste versnelling rijd.

Steek jij maar een mooi lulverhaal af,daar wordt iedereen een stuk wijzer van of niet.
Ik heb 23 jaar lang een transportbedrijf gehad,en als je je variabele kosten naar beneden wil bijstellen,dan heb je maar één ding te doen,en dat is letten op die kosten wat je zelf kan beïnvloeden.
Dat is niet de MRB ,dat is niet de Verzekeringspremie,maar dat zijn de brandstof kosten.Voornamelijk je brandstofkosten zijn een hoge kostenpost.
En als je elke de boel op de staart trapt,en je aanslagpen van je gaspedaal gebruikt als snelheidsbegrenzer,of je let op je voet en rijd op het randje waar je net geen bekeuring krijgt, dus 83km/h ,dan scheelt dat een slok op een borrel qua verbruik.
Een verbruik van 1 op 3,4 maakt op het einde van het jaar maakt een groot verschil tussen die van mij,en dat was 1 op 3,86.
Bij 130.000 km(internationaal tanktransport) is dat een verschil van 4556 liter gasolie x huidige prijs € 1,10(netto) = ruim 5000 euro op jaarbasis.
En dan praten we niet over 600 toeren,zoals bij de boot van Jan,maar over pakweg 150 toeren.
Die 150 toeren,maken dan een verschil in kosten van ruim 5000 euro per jaar uit.
Dat is toch een verrekt leuke vakantie met zijn 2-tjes,elk jaar weer.
En dat alleen maar je voet te beheersen achter het stuur.
Dat zal Jan niet besparen met zijn boot,want daarvoor zijn de verschillen te groot.
En nogmaals,je hoeft me echt niet uit teleggen met berekeningen en data sheet etc etc,hoe ik mijn verbruik naar beneden kan bijstellen,want er is maar één middel om dat bij te stellen,en dat is door je gashendel wat meer terug te gaan nemen en/of een betere verhouding te gaan van het differentieel, in dit gevaal een keerkoppeling.
Niet voor niets worden er diverse ratio's aangeboden in die sector.
Bij de boten is het niet anders.
Noordvaarder
 

Re: Verbruik

Berichtdoor eagle » 08 Dec 2018, 19:20

Het is een misverstand om te denken dat je met je gashandel het Vermogen regelt!

Met de zg Gashandel stel je een Toerental in! Dat deel je slechts mede aan de Regelaar in de inspuitpomp.
Vervolgens meet die regelaar het Werkelijke toerental op dat moment, met behulp van de in de pomp ingebouwde toerenteller, en vergelijkt dat met het door jou gevraagde toerental.

Dat gemeten toerental is aanvankelijk niet het toerental dat wordt gevraagd; De in de pomp ingebouwde Regelaar kan als enige de hoeveelheid brandstof bepalen die wordt ingespoten; dus het feitelijke "Gas geven" doet de Regelaar, en niet de "Gashandel"!
De regelaar heeft de taak om er voor te zorgen, dat het gevraagde toerental er ook werkelijk komt. Dat doet hij door precies die hoeveelheid brandstof in te spuiten om dat verlangde toerental er te krijgen.
Die hoeveelheid is alleen maar afhankelijk van wat de motor op dat moment moet "trekken"!
Ofwel; Om de boot door het water te stuwen.
In de Vrij hoeft de motor bijna niets te Trekken; De Regelaar redt het dan al met zeer weinig brandstof om bijvoorbeeld 2000 toeren te halen, maar in de vaart, bij ingeschakelde koppeling, moet er veel meer brandstof in, om dezelfde 2000 toeren te halen, nl om de belasting te overwinnen..

Het vermogen (= hoeveelheid brandstof) dat een dieselmotor op een bepaald moment levert is dus alleen afhankelijk van de momentele belasting!

Daar zit natuurlijk een bepaald maximum aan bij een bepaalde motor. Dat maximaal te leveren vermogen is echter afhankelijk van het toerental.. Hoe hoger, hoe meer.

Een motor van "50 PK" kan, bij zijn max toerental, maximaal een belasting overwinnen van 50 pk.
Hoe dat zit bij lagere toeren, wordt weergegeven door de Vermogenskromme: De bij een bepaald toerental maximaal te overwinnen belasting.

Is bij een bepaald toerental de belasting minder dan dat maximum, dan levert de motor slechts het vermogen (lees: Brandstof) om die mindere belasting te overwinnen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 08 Dec 2018, 20:58

Dan wordt ook het verbruik gemeten; De onderlinge verschillen zijn minimaal! Het speelt zich allemaal af rond de 200 gr/PK/H (ook de indenor!). De turbo,s zijn iets zuiniger: 180/190.
Dat vinden we niet alleen, maar meten we..

Ha Eagle,

Ik vroeg me af hoe dit gemeten wordt. de meeste verbruiken die ik tegen kom zitten rond de 240gr/kWh, zo ook onze S4S. Dit is fabrieksopgave. Ik zie hier echter verbruiken die rond de 270 gr/kWh liggen. Is dit een verschil in meten? Meten jullie bijvoorbeeld met dynamo's en waterpompen eraan en fabrikanten niet?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor eagle » 08 Dec 2018, 23:01

De motor komt aan de waterrem, direkt, zonder keerkoppeling.
Om de koeling te checken wordt het koelsysteem intact gelaten; Bij natte uitlaat dus met impellerpomp en uiteraard de circulatiepomp van de motor zelf.
De impellerpomp zuigt op vanuit een waterbak; Aldus is een eerlijke controle van de koeling mogelijk..
De dynamo koppelen we elektrisch af (D+ en B+)
Het verbruik wordt gemeten bij een toerental waarbij vlgns de verbruikskromme dit het laagst is. (vaak is dan daar ook het Koppel maximaal; Toeval?! Bovendien maken we daar minder lawaai..)
Het verbruik meten we met een maatbeker en klok.
De belasting wordt opgevoerd totdat de toeren net beginnen te dalen. Uilaatgas temp wordt gemeten. Roetpunt wordt afgesteld (= max inspuit hoeveelheid) op max uitlaattemp met acceptabele rook (compromis!).

De bank geeft ons het koppel. De toeren meten we contactloos. Hieruit volgt dan het vermogen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten