Pagina 5 van 8

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 09:51
door quichot
jkos schreef: Daarom is ook de vraag van de topic starter, welke zich afvraagt of een gemiddeld gebruik van 4,5 ltr/uur “normaal” is niet te beantwoorden.

Eens.
Die vraag kan alleen worden beantwoord als je het gemiddelde gebruik zou weten van een zusterscheepje met exact dezelfde aandrijflijn.

Iets anders is wat mijn gevoel me ingeeft, en dan vind ik het gebruik aan de forse kant voor zo'n relatief klein vaartuig. Maarja, veel subjectiever wordt het niet! ;)

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 10:07
door bas
[quote]En dan ga ik er van uit dat er een schroef achter zit met de juiste spoed, niet te licht en niet te zwaar.[quote]

En hier heb ik dus ernstig mijn twijfels over. Als je kijkt hoeveel vermogen er op genomen wordt en wat voor snelheid dit opleverd, dan klopt er iets niet helemaal. Ook vol gas zit er niet veel meer gang in dan 11 km/uur meen ik mij te herinneren uit het andere topic, dat is gewoon te weinig.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 10:14
door aquanaut
quichot schreef:Die vraag kan alleen worden beantwoord als je het gemiddelde gebruik zou weten van een zusterscheepje met exact dezelfde aandrijflijn.


Met dezelfde vorm van aangroei, gelijk gevulde tanks en uitrusting zelfde vaargedrag en vaargebied. enz.
Je houdt altijd verschillen.
Als er geen dikke blauwe walm achter de boot hangt, het vaarwater rondom de boot geen blauwe vlakken vertoont of er een zee van diesel in de bilge dobbert zal de gebruikte 4,5l toch echt verbrand worden door de motor en zal je het hieruit opgewekt vermogen toch echt benodigd zijn.
En dan kun je schuiven met schroeven en reductie, vermogen blijft vermogen.
Het enige wat hierin te verbeteren valt is dat je probeert om het vermogen wat je vraagt bij kruissnelheid te laten vallen in het toeren gebied waar de motor het laagste specifieke brandstofverbruik heeft.
Het is niet anders...
Ter vergelijk;
Boot 1: 11,50 x 3,80 x 1,20 - 18.000kg 113PK > 5,8L/u over het hele seizoen
Boot 2: 7,50 x 2,80 x 0,80 - 3.500Kg 20PK > 2 L/u half seizoen.

Aquanaut

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 12:50
door Hooveld960
Bedankt allemaal voor de reacties tot zover.
Ik weet nu nog steeds niet of mijn verbruik normaal is, maar het is geloof ik ook niet abnormaal hoog dat ik mij zorgen moet maken.
Ik zal eens bij mijn onderhoudswerf (scheepsmotoren Heech) navragen of zij iets kunnen zeggen over eventueel andere schroef (voor de toekomst) om in ieder geval het toerental ietsje oplaag te krijgen.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 13:17
door jkos
Jan,

Je moet het als volgt zien:
Je hebt een motor welke een bepaald vermogen levert, daar achter hangt een schroef die het vermogen dat de motor levert omzet in stuwdruk (snelheid of trekkracht)
Als die schroef te licht is zal hij nooit en te nimmer de optimale stuwdruk kunnen leveren, je laat dan pk’s onbenut.
Als diezelfde schroef te zwaar is zal ook de maximale stuwdruk niet geleverd worden, nu omdat de motor niet aan het gewenste toerental komt.
Ik wil hierbij wel opmerken dat een te zware schroef altijd slechter is voor de motor dan een te lichte schroef.
Reductie:
Stel je hebt een reductie van 2:1 en je maximale toerental is 1500 rpm, de schroefas met hieraan de schroef maakt dan 750 rpm.
Wanneer jij de reductie gaat wijzigen naar bijvoorbeeld 3:1 dan maakt je schroefas nog maar 500 rpm, als je dan hetzelfde vermogen wilt afnemen (dat doet de schroef) dan heb je twee opties; of je vergroot de schroef diameter of je veranderd de spoed van de schroef (zwaarder)
Het verschil tussen de beide reducties is dat je met een grotere reductie(minder toeren op de schroefas) een stillere voortstuwing hebt.
In de beroepsvaart waar veel trekkracht nodig is, zoals slepers en viskotters wordt een zo groot mogelijke reductie in combinatie met een zo groot mogelijke schroef gebruikt.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 13:43
door Roelof
jkos schreef:
--/--
of je vergroot de schroefas diameter of je veranderd de spoed van de schroef (zwaarder)
--/--


Je bedoeld denk ik de schroef-diameter

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 13:49
door quichot
Nog even iets heel anders: het gaat nu wel over liters per uur, maar feitelijk gaat brandstofefficiëntie natuurlijk om liters per gevaren kilometer. Leuk hoor, als je maar 2 l/h opstookt, maar als je met 3 liter in dat zelfde uur 2x zo ver komt is dat toch echt zuiniger.
In dat licht bezien komt 4,5 l/h bij 9 km/h overeen met 0,5 l/km. Als ik dan zie dat mijn 575 in mijn 40 tons scheepje 0,64 l/km opslobbert, vind ik die halve liter per uur van TS toch relatief veel.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 14:02
door jkos
Je bedoeld denk ik de schroef-diameter[/quote]

Je hebt gelijk; dat bedoelde ik.
Is inmiddels gewijzigd.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 14:37
door bas
Nog even iets heel anders: het gaat nu wel over liters per uur, maar feitelijk gaat brandstofefficiëntie natuurlijk om liters per gevaren kilometer. Leuk hoor, als je maar 2 l/h opstookt, maar als je met 3 liter in dat zelfde uur 2x zo ver komt is dat toch echt zuiniger.


Niet helemaal. Als je 2 l/h verstookt met een te lichte of te zware schroef en je komt met dezelfde schroef met 3 l/h 2x zo ver dan is dat in dat geval idd zuiniger, maar met efficiëntie heeft het dan weinig te toen, het rendement blijft beroerd.
TS neemt n.a.v. zijn brandstofverbruik dik 20 pk vermogen af om 9 km/uur te kunnen halen, voor een dergelijk scheepje zou dat ongeveer de helft moeten zijn voor die snelheid. Dus of je zou dezelfde snelheid moeten kunnen halen bij minder toeren en verbruik of je zou met dezelfde toeren en verbruik harder moeten gaan. Dus ergens in het verhaal wordt er grofweg 10 pk aan gasolie verstookt die niet wordt omgezet in voortstuwing, dat is weinig efficient.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2018, 14:57
door quichot
Bas, ik begrijp je tegenwerping, maar je vergelijkt nu een beroerde aandrijflijn met een optimale. Uiteraard gebruikt de laatste minder brandstof per gevaren kilometer.
Maar meer algemeen vind ik liters per uur weinigzeggend als je niet weet hoe ver je in dat uur komt. Vandaar mijn suggestie om het verbruik uit te drukken in liters per kilometer, zoals dat bij wegverkeer gebruikelijk is.