Pagina 3 van 8

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 00:49
door Yep
Klopt, snelheid is allesbepalend.
Mijn plaatje ziet er zo uit (kruissnelheid is meestal 1.200 RPM).

Afbeelding

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 08:49
door jkos
Al deze genoemde cijfers zeggen weinig of niets over het brandstofverbruik, des te meer over het gevraagde c.q geleverde vermogen.
Gemiddeld zal het verbruik van een dieselmotor ongeveer 165 gram brandstof per pk per uur vragen (165 gr/pk uur)
Het is gewoon een gegeven dat je uit een bepaalde hoeveelheid brandstof een bepaalde hoeveelheid energie haalt.
Al de hiervoor opgegeven verbruikgegevens geven aan hoeveel vermogen we vragen van onze motoren, of hoeveel we onbenut laten :mrgreen:

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 09:42
door jaccomiranda
In onze Pikmeer zat dezelfde motor. De boot is dan wel een meter groter en liep met 2300 toeren ongeveer 11 km.
En dan had hij ook een verbruik van tussen de 4 en 4,5 liter per uur.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 09:56
door quichot
Hooveld960 schreef: Is dat normaal?

Doet me denken aan het Duitse liedje: 'Ach herr Doktor, bin ich normal?' :mrgreen:

Die vraag is alleen te beantwoorden als we weten wat normaal is voor specifiek deze boot. Het kan best zijn dat dezelfde aandrijflijn, motor/koppeling/schroef, in een andere boot heel andere gebruikscijfers oplevert. Hoeveel vermogen is nodig om jouw boot, met dit lijnenplan en waterverplaatsing, aangroei niet te vergeten, de door jouw gewenste kruissnelheid te laten halen?

Daarbij is er ook niet heel accuraat gemeten: ja, twee keer volgetankt en wat bijgetankt is heb je gedeeld door het aantal vaaruren. Maar hoe zijn die vaaruren bijgehouden? En onder welke omstandigheden zijn die vaaruren gemaakt? En wat is vol? Kan het zijn dat 'vol' in het ene geval een litertje of wat meer, en het andere geval een litertje of wat minder was? Afhankelijk van de tankinhoud kan dat de gemiddelden behoorlijk beïnvloeden.
En welk vaargedrag is in dit verband normaal? Misschien dat de vorige eigenaar er heel kalmpjes mee heeft gevaren en dat jij een beetje meer van opschieten houdt.

Meten is een vak. Met name brandstofverbruik is heel lastig objectief vast te stellen zonder alle variabelen erbij te betrekken.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 10:32
door Hooveld960
Ok, ik begrijp dat het brandstofverbruik van vele variabelen afhankelijk is.
Ik dacht alleen dat als de meesten zouden antwoorden dat een verbruik van 2 á 3 ltr per uur inderdaad normaal zou zijn, dan zou er iets mis kunnen zijn of door afstelling etc er iets verbeterd kan worden.
Ik heb in ieder geval nu de motor een uitgebreide grote beurt laten geven. De kleppen zijn daarbij ook gesteld. Geen idee of dat invloed heeft. Ik heb gevraagd om de motor netjes af te stellen.
Wellicht dat dat nog iets gaat uitmaken voor volgend jaar, maar dat weet ik dan pas aan het einde van volgend vaarseizoen.

Wat betreft mijn schroef. Nu de boot op de kant is geweest heb ik de schroef kunnen bekijken. Er staat op: V 20 x 14.
Niet dat ik daar nu een andere schroef op laat zetten, maar welllicht bij een volgende hellingbeurt?
Zou een andere schroef iets kunnen doen aan het toerental? Dus bijvoorbeeld dat ik wat lager in toeren dezelfde snelheid haal?
En wat voor schroef dan?

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 10:40
door Wolf1
Jan, je snapt er nog niks van !
Gr. Wolf1

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 10:56
door peter jansen
Wolf1.....

Het rijmt leuk. Zeker op 5 december een leuke knipoog.

Helaas voegt het niks toe aan het topic. Gelukkig heb jij veel kennis in huis om wel een onderbouwd antwoord te geven. Misschien zelfs voor de 100 ste keer.

Dus ga of voor poging 101 of blijf rustig achter je krantje en kijk lekker naar buiten.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 11:55
door bas
Ik heb in ieder geval nu de motor een uitgebreide grote beurt laten geven. De kleppen zijn daarbij ook gesteld. Geen idee of dat invloed heeft. Ik heb gevraagd om de motor netjes af te stellen.
Wellicht dat dat nog iets gaat uitmaken voor volgend jaar, maar dat weet ik dan pas aan het einde van volgend vaarseizoen.


Kan zeker geen kwaad maar zal voor je verbruik nagenoeg geen effect hebben als er niet echt een aanwijsbare oorzaak is gevonden.

Wat betreft mijn schroef. Nu de boot op de kant is geweest heb ik de schroef kunnen bekijken. Er staat op: V 20 x 14.
Niet dat ik daar nu een andere schroef op laat zetten, maar welllicht bij een volgende hellingbeurt?
Zou een andere schroef iets kunnen doen aan het toerental? Dus bijvoorbeeld dat ik wat lager in toeren dezelfde snelheid haal?
En wat voor schroef dan?

Wat is de reductie van je koppeling? Volgens mij waren we in het andere topic uitgegaan van 2:1, dan is dit een forse schroef. Bij 3:1 zou het kunnen, anders zou je ergens rond de 16 inch uit moeten komen.

Voor een precies advies kun je het beste naar een schroevenboer, wellicht dat je huidige schroef prima te verbouwen is of anders in te ruilen.
Als je de volgende gegevens hebt kan ik wel kijken voor een globale indicatie. ( die gegevens zal een schroevenboer ook willen weten overigens):
- pk of kW van de motor ( ik dacht 55 pk)
- maximaal toerental motor ( ik meen 3400 rpm)
- reductie verhouding keerkoppeling
- waterverplaatsing (gewicht) schip
- Lengte waterlijn

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 17:20
door Hooveld960
Bedankt Wolf1 :-)

Peugeot Indenor DTN 62: 40 kW (55 pk) bij 3400 r/min
Lengte romp: 9.70 m
Lengte waterlijn: 9.50 m
Waterverplaatsing: 6000 kg (echter tel daar nu maar rustig 1000 kg bij op door alle ingebouwde apparatuur, accu's en ballast)
Reductie keerkoppeling heb ik nagevraagd. Ik hoop dat de jachtwerf waar hij laatst in onderhoud is geweest daar het antwoord op weet.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2018, 18:22
door jkos
Het gebruik bij 3400 rpm is: 55 (pk)x 165 (gr/uur)= 9.075 kg per uur het sg van olie pakken we op 0.8, dan wordt het: 9.075:0,8= 11,34 liter per uur.
Omdat het om een Indenor gaat, wat met alle respect toch een wat oudere motor is, en daardoor wat minder efficiënt met de brandstof omgaat dan de modernere motoren, zal het verbruik c.a 10 % hoger uitvallen.