Verbruik

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Verbruik

Berichtdoor aquanaut » 07 Dec 2018, 13:00

Nogmaals dan,
Als de 9km/u veroorzaakt wordt door een te licht schroef, dan zal het verstellen ervan waarschijnlijk alleen maar resulteren in een nog hoger brandstofverbruik (en uiteraard snelheid) bij hetzelfde toerental.
Het draait allemaal om vermogen en niet om toerental!!!
Bij 2200RPM kan de MD21 (XD-90) ongeveer 34 PK leveren. dus als je de schroef zo uitlegt dat hij dit vermogen kan opnemen bij dit toerental zal je wel 8,3 L/u gebruiken
Als ik diezelfde motor 2200 rpm laat lopen onbelast gebruikt hij echt geen 4,5 liter
Die 4,5 liter zijn volgens mijn vuistregel(voor oude motoren) 4pk per liter dus nodig om zo'n 18Pk op te wekken.
Nauwkeuriger:
Rond 2200rpm ligt de onderkant van de specifieke brandstof curve van de MD21 op 278gr/kwh (205gr/pk/h)
Dus als TS 4,5 liter in het uur verstookt bij 2200 rpm krijgt hij hiervoor 3780 gr / 205 = 18,43 pk
Die 18PK kan een MD21 echter al bij ongeveer 1100 rpm rpm leveren.
Uiteraard gebruikt de motor dan wel meer brandstof als het vermogen gevraagd wordt bij dit toerental ongeveer namelijk 295gr/kwh (of 220gr, pk/h)
Dus probeert hij het vermogen hier af te nemen dan verbruikt hij 18,43 * 15gr = 276 gram of 0,3 l/u meer, totaal 4,8L/u
Hetzelfde geldt voor als je met een veel te lichte schroef het vermogen pas bij 4500 rpm zou afnemen wat daar zit het specifiek gebruik op 312gr/kwh (230gr/pk/h)
18,43 * 25 gr = 461 gr oftewel 0,46 l meer brandstof per uur, dus bijna 5L/u


Alles draait om wat de schroef afneemt om een bepaalde snelheid van het schip door het water te halen.
Dus,
als er geen overmatige rook (onverbrande brandstof) of blauwe vlekken in het water (onverbrande brandstof) of een plas diesel onder de motor (ook onverbrande brandstof) of een brandstofdief in de haven (waarschijnlijk wel verbrande brandstof, alleen niet in de motor van TS) zal de motor de brandstof echt verbranden......en zal de romp echt 18pk nodig hebben (gemiddeld over een seizoen) om de snelheid te halen.
Als bovenstaande verschijnselen niet aanwezig zijn zou ik eens nagaan hoe het met aangroei en dergelijk is, dit omdat gevoelsmatig 4,5 liter voor 7 ton scheepsgewicht wat aan de hoge kant zit.
Het optimaliseren van een schroef scheelt je dus maximaal een halve liter per uur bij de benodigde 18pk

De verbruiken komen uit datablad van de VP MD21 en ik heb gerekend met een SG van 0,84 kg/l voor de brandstof.
Houdt in gedachten dat we het hier over krukas vermogen hebben, en dat een hydraulische keerkoppeling bijvoorbeeld ook nog wat vermogen opneemt.
Het zuiniger worden na hermotoriseren komt dan ook vaak door het toepassen van een efficiëntere (mechanische) keerkoppeling.
Aan het specifieke brandstofverbruik van atmosferische motoren is zoals eerder geconcludeerd niet zo bar veel veranderd in de afgelopen 40 jaar.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verbruik

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Dec 2018, 13:39

quichot schreef: Daarom een vraag voor forumleden die met een vergelijkbaar scheepje varen: wat verbruikt jullie karretje? Ofwel de hamvraag: is TS' verbruik normaal?

2016.
De tank afgetankt bij de driespong te Langelille.
Gewone diesel.
Daarna weer volgegooid bij Lunegat DNZ. Getankt 40 liter, vaaruren 15,verbruik 2,66 liter per uur.
Ik wou namelijk ook weten wat de boot verbruikt.

Vaarsnelheid : 7,5 - 8 km bij 1400 toeren.
Boot: Doerak 850AK
Motor: Indenor-DTP 50, 45 pk
Reductie:Hürth 2:1
Gewicht : 5500 kg
Lengte: 855 cm
L.o.w.: 8 meter(geschat)
Breedte: 310 cm
Diepgang: 85cm

varg schreef:Nou Guido, daar gaat ie dan....mijn mening over de hamvraag:
Ja; 2200 bij tpm is een brandstofverbruik van tegen de 5 liter/uur niet vreemd of afwijkend....ik gebruik dat ook (vergelijkbaar schip), alleen vaar ik dan 11,8 km/uur en niet 9 km/u. Er is niets vreemds aan het ontwerp van zijn scheepje Dus: OF er hangt een flinke baard onder het schip OF de spoed van de schroef kan bijgesteld worden. Die 9 km/u moet TS bij een schoon schip met een passende schroef met een 1600 toeren kunnen halen. Zijn verbruik zakt dan aanzienlijk, TS zal bij 1800 tpm ruim 10 km/u kunnen varen met een verbruik van 2 liter/uur. De vorige eigenaar had ws. een ander idee van rustig varen, ong. 7 km/uur. Disclaimer: alles staat of valt met de door TS geleverde input: 2200 tpm en 9 km/u
groet, Arnold


Volledig mee eens.
Zo zit het,en daar moet U het mee doen. :lol:
Noordvaarder
 

Re: Verbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Dec 2018, 17:42

@Noordvaarder: je reactie nu komt een stuk vriendelijker over. Thanks.

"Jan zijn probleem is een hoog verbruik."

Nee, ik heb niet zo'n probleem met mijn verbruik. Qua geld op de totale kosten van de boothobby maken de brandstofkosten niet zo veel uit.
Ik vroeg me inderdaad af of mijn verbruik normaal is. En gelet op de toeren die ik draai krijg ik de indruk dat dat redelijk normaal, dus zeker niet abnormaal hoog is.
Inderdaad, de toeren iets naar beneden krijgen, daar zal ik in de toekomst naar laten kijken. De 9 km/uur die ik gemiddeld vaar is netjes, maar de daarbij behorende toeren zijn inderdaad wat hoog.

@Stefan:

"Ja precies Henk, voor mij is nog altijd de eerste vraag hoe nauwkeurig het aftanken is geweest en hoe groot de tank is.
Paar liter verschil op een tank van 40 l is nog onnauwkeuriger dan een paar liter verschil op een tank van 200 L."


Mijn tank is 240 liter. En was aan het begin geheel afgetankt. Maar mocht de tankt niet zo heel goed zijn afgetankt aan het begin dan zou het verbruik alleen nog hoger zijn nu.

@Varg:

"Dus: OF er hangt een flinke baard onder het schip"

Nee, vorig winterseizoen nieuwe antifouling en nu hij uit het water kwam was er weinig aangroei.

@Aquanaut:

Geen diesel onder mijn motor, geen walmende pluimen uit de uitlaat, geen blauwe vlekken in het water.
Wel, heel af en toe dat we zeggen hmm ik ruik wat (uit de uitlaat), maar dat is zeker maar heel af en toe.

Dus in jouw ogen zou een andere schroef misschien wel ervoor kunnen zorgen dat de snelheid bij een lager toerental gehaald wordt, maar dat dat qua verbruik niet zoveel zal uitmaken?

Tja, het beste wat ik doen is een zelfde Hooveld zien te treffen met nog de originele (dezelfde) motor en vragen wat zijn verbruik is. Die ben ik nog niet tegengekomen.

Tot zover heb ik weer een aardig topic geopend?!?!?! Haha
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Roelof » 07 Dec 2018, 18:11

Hooveld960 schreef:--/--
Tja, het beste wat ik doen is een zelfde Hooveld zien te treffen met nog de originele (dezelfde) motor en vragen wat zijn verbruik is. Die ben ik nog niet tegengekomen.
--/--


Zoiets had ik al gevraagd om een indicatie te geven; verbruik van een vergelijkbare boot met dezelfde motor, zonder info van de schroef of KK reductie. Ik weet zeker dat ze bestaan en ieder seizoen varen op de NL wateren :D . Ik denk dat aan het einde van het seizoen op deze manier een redelijke indicatie geven kan worden mbt een gemiddeld verbruik.
Boten welke bv. vaak lang stationair voor de kant liggen met draaiende motor om bv. de boiler op te warmen oid. of alleen "high speed" over het IJsselmeer heen en weer jakkeren tellen natuurlijk niet mee :mrgreen: .
Chaos theorie, geen wetenschap maar geeft een goede indicatie.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Dec 2018, 00:43

Hooveld960 schreef:@Noordvaarder: je reactie nu komt een stuk vriendelijker over. Thanks.

Was de vorige ook,maar jij interpreteerde het anders.

Hooveld960 schreef:Dus in jouw ogen zou een andere schroef misschien wel ervoor kunnen zorgen dat de snelheid bij een lager toerental gehaald wordt, maar dat dat qua verbruik niet zoveel zal uitmaken?
Niet veel uitmaken?
Het maakt wel degelijk wat uit.
Het zou niet best zijn,als een motor evenveel verbruikt bij 1000 toeren en bij 2200.
Ga maar voor jezelf dat na,als je met je luxe wagen steeds op een landweggetje niet boven de 60 km/h(hoogste versn.) komt op een mooie zomerse dag,of dat je op een snelweg rijd met 130 km/h ook in de hoogste versnelling,zelfde afstand rijden.
Geheid dat je auto bij 60 minder drinkt.
De rijtijd is alleen langer.

Tja, het beste wat ik doen is een zelfde Hooveld zien te treffen met nog de originele (dezelfde) motor en vragen wat zijn verbruik is. Die ben ik nog niet tegengekomen.

Daar ben je er niet mee.
Wil je volwaardig beeld krijgen in het verbruik van je motor,dan zul je een vergelijkwaardige boot moeten zien te vinden,met dezelfde motor,op dezelfde route bij dezelfde weersomstandigheden.
Dus in feite met elkaar opvaren.
Noordvaarder
 

Re: Verbruik

Berichtdoor FKZ » 08 Dec 2018, 10:36

noordvaarder schreef:Niet veel uitmaken?
Het maakt wel degelijk wat uit.
Het zou niet best zijn,als een motor evenveel verbruikt bij 1000 toeren en bij 2200.
Ga maar voor jezelf dat na,als je met je luxe wagen steeds op een landweggetje niet boven de 60 km/h(hoogste versn.) komt op een mooie zomerse dag,of dat je op een snelweg rijd met 130 km/h ook in de hoogste versnelling,zelfde afstand rijden.
Geheid dat je auto bij 60 minder drinkt.
De rijtijd is alleen langer.


Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken. 60 of 120 kmh. Wat aquanaut probeert te zeggen is dat als je x vermogen nodig hebt voor snelheid y het verbruik niet zo veel zal uitmaken, of dit bij 300 toeren meer of minder. De vermogens vraag van de motor blijft hetzelfde. Wat je kan doen is je schroef optimaliseren voor je kruis snelheid zodat je in max efficiëntie van jr motor kromme komt. Het verschil zal geen liters per uur verschillend zijn. Het verlagen van de kruis snelheid van 9 naar b.v 8.5 zal wel eens liters kunnen opleveren je vermogens vraag neemt bijna kwadratisch af.

@noordvaarder het maakt dus maar weinig uit in verbruik een halve liter oid of je 120 in de hoogste of de op 1 na hoogste versnelling rijd.

@hooiveld960. Heb je de lwl gemeten? Zoja wat is die? Of wat is je maximale snelheid daaruit kan je ook de lwl terug rekenen. Benieuwd naar wat je procentueel vaart tov je rompsnelheid. Hoe dichter je tegen rompsnelheid aanzit het groter het effect op verbruik van een halve kmh langzamer varen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 08 Dec 2018, 10:39

Niet veel uitmaken?
Het maakt wel degelijk wat uit.
Het zou niet best zijn,als een motor evenveel verbruikt bij 1000 toeren en bij 2200.
Ga maar voor jezelf dat na,als je met je luxe wagen steeds op een landweggetje niet boven de 60 km/h(hoogste versn.) komt op een mooie zomerse dag,of dat je op een snelweg rijd met 130 km/h ook in de hoogste versnelling,zelfde afstand rijden.
Geheid dat je auto bij 60 minder drinkt.


Nee dus. Voor 130 km/uur is de vermogensvraag groter dan bij 60 km/uur, dat is wat het verschil in verbruik verklaard , niet het aantal toeren. Bij TS blijft de vermogensvraag gelijk dus dit vergelijk klopt niet. Dat die vermogensvraag fors is voor een scheepje van 9 meter, 7 ton, schoon, gestroomlijnd, verklaard dat het verbruik aan de hoge kant is, niet zozeer het toerental.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor FKZ » 08 Dec 2018, 10:59

Daarnaast word het verbruik in een auto weer gegeven over een afstand en niet over tijd. Dus als je 3ltr per 100km verbruikt bij 50kmh dan is het verbruik 1.5ltr per uur. Rij je 130kmh dan is het verbruik 6ltrper 100km wat een verbruik geeft van 7.8 ltr per uur. Over de zelfde afstand rij je zuiniger als je 50kmh gaat omdat je vermogens vraag over het hele traject veel lager ligt. Niet omdat je andere toeren op de motor draait.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Yep » 08 Dec 2018, 11:03

Klopt, zie staatje.
Per afgelegde weg is de toename van het verbruik bij toenemende snelheid/toerental minder dan in liters per uur.

Afbeelding[/quote]
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor eagle » 08 Dec 2018, 12:02

aquanaut schreef:Nogmaals dan,
Als de 9km/u veroorzaakt wordt door een te licht schroef, dan zal het verstellen ervan waarschijnlijk alleen maar resulteren in een nog hoger brandstofverbruik (en uiteraard snelheid) bij hetzelfde toerental.
Het draait allemaal om vermogen en niet om toerental!!!
Bij 2200RPM kan de MD21 (XD-90) ongeveer 34 PK leveren. dus als je de schroef zo uitlegt dat hij dit vermogen kan opnemen bij dit toerental zal je wel 8,3 L/u gebruiken
Als ik diezelfde motor 2200 rpm laat lopen onbelast gebruikt hij echt geen 4,5 liter
Die 4,5 liter zijn volgens mijn vuistregel(voor oude motoren) 4pk per liter dus nodig om zo'n 18Pk op te wekken.
Nauwkeuriger:
Rond 2200rpm ligt de onderkant van de specifieke brandstof curve van de MD21 op 278gr/kwh (205gr/pk/h)
Dus als TS 4,5 liter in het uur verstookt bij 2200 rpm krijgt hij hiervoor 3780 gr / 205 = 18,43 pk
Die 18PK kan een MD21 echter al bij ongeveer 1100 rpm rpm leveren.
Uiteraard gebruikt de motor dan wel meer brandstof als het vermogen gevraagd wordt bij dit toerental ongeveer namelijk 295gr/kwh (of 220gr, pk/h)
Dus probeert hij het vermogen hier af te nemen dan verbruikt hij 18,43 * 15gr = 276 gram of 0,3 l/u meer, totaal 4,8L/u
Hetzelfde geldt voor als je met een veel te lichte schroef het vermogen pas bij 4500 rpm zou afnemen wat daar zit het specifiek gebruik op 312gr/kwh (230gr/pk/h)
18,43 * 25 gr = 461 gr oftewel 0,46 l meer brandstof per uur, dus bijna 5L/u


Alles draait om wat de schroef afneemt om een bepaalde snelheid van het schip door het water te halen.
Dus,
als er geen overmatige rook (onverbrande brandstof) of blauwe vlekken in het water (onverbrande brandstof) of een plas diesel onder de motor (ook onverbrande brandstof) of een brandstofdief in de haven (waarschijnlijk wel verbrande brandstof, alleen niet in de motor van TS) zal de motor de brandstof echt verbranden......en zal de romp echt 18pk nodig hebben (gemiddeld over een seizoen) om de snelheid te halen.
Als bovenstaande verschijnselen niet aanwezig zijn zou ik eens nagaan hoe het met aangroei en dergelijk is, dit omdat gevoelsmatig 4,5 liter voor 7 ton scheepsgewicht wat aan de hoge kant zit.
Het optimaliseren van een schroef scheelt je dus maximaal een halve liter per uur bij de benodigde 18pk

De verbruiken komen uit datablad van de VP MD21 en ik heb gerekend met een SG van 0,84 kg/l voor de brandstof.
Houdt in gedachten dat we het hier over krukas vermogen hebben, en dat een hydraulische keerkoppeling bijvoorbeeld ook nog wat vermogen opneemt.
Het zuiniger worden na hermotoriseren komt dan ook vaak door het toepassen van een efficiëntere (mechanische) keerkoppeling.
Aan het specifieke brandstofverbruik van atmosferische motoren is zoals eerder geconcludeerd niet zo bar veel veranderd in de afgelopen 40 jaar.

Aquanaut


Hier zijn we het geheel mee eens!
Prima uiteenzetting..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten