Pagina 1 van 8

Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 19:49
door Hooveld960
Afgelopen vrijdag de boot winterklaar gemaakt en meteen ook de tank helemaal afgetankt met diesel. Zodoende kon ik ook meteen het gemiddelde verbuik eens uitrekenen.
Toen ik de bot kocht zei de vorige eigenaar dat de boot een gemiddeld verbruik had van 2 á 3 liter per uur. Helaas kom ik aanmerkelijk hoger uit, namelijk op 4,5 liter per uur.
Is dat normaal? Ik heb een Peugeot Indenor DTN 62. Mijn vaargedrag is rustig, gemiddeld rond de 2200 p/min dan vaar ik ong. 9 kmph.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 20:17
door Yep
Dat is bijna het dubbele.
Dan moet er wel een vette zwarte rookpluim tevoorschijn komen...…
Is dat het geval?
Is er wel echt gemeten van vol tot vol?
Over deze motor kan ik niets melden (geen ervaring mee).

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 20:30
door Roelof
Als vuistregel heb ik begrepen dat je een liter per cilinder / uur kunt rekenen.
Dit hangt natuurlijk enorm van het persoonlijke vaargedrag en vaargebied af.

Met onze 5 cilinder kwam ik iets lager uit, ca 4,3 liter per uur Varend op verschillende wateren en verschillende omstandigheden.
Nogmaals het is een vuistregel, geen wetenschap: ergens vanuit gaan zonder de noodzakelijke informatie te hebben.

Groet,
Roelof

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 20:32
door Hooveld960
Ik ben geen expert, maar een vette zwarte rookpluim duid toch eerder op olieverbruik dan op dieselconsumptie?

Ja de tank was vol aan het begin van het seizoen.

Wellicht heeft de vorige eigenaar het verbruik heel positief voorgesteld, vandaar de vraag of dit verbruik van 4,5 liter gemiddeld normaal is voor een dergelijke motor.

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 20:38
door jaaphaas
tja ook hier maar t sommetje: ongeveer 200 gram diesel per pk/uur dus zo'n liter per uur voor 5 pk vermogensafname. dus gemiddeld 4,5 liter per uur is een gemiddelde afname van 23 pk. Is helemaal niet slecht, je dtn 62 motor kon op papier toen hij nieuw was zo'n 60 pk leveren, dus t valt wel mee.
In die sprookjes van 2 a 3 liter per uur, rustig varen enz enz geloof ik niet net als Sinterklaas. je verbruikt naar wat je afneemt niet minder meer kan wel, gewoon natuurkunde. Grof gezegd : je motorrendement is bij een nieuwe ultramoderne diesel zo'n 36 procent, een Indenor uit 1970 ongeveer haalt dat nimmer kan ik je alvast melden, pk's naar energie omzetten in Joule en dan de energie die je maximaal uit een liter diesel halen kan, dan kun je iets berekenen wat in de buurt komt.
Succes ermee

gr. jaap

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 20:45
door ad gevers
Hoi Jan,
Je verbruik lijkt me aan de hoge kant, heb geen ervaring met het type Indenor (62 pk?) dat jij er in hebt liggen,
mijn Hooveld kocht ik met een 42 pk Indenor, daar heb ik een seizoen mee gevaren en kwam op bijna 3 ltr. per uur.
Na de refit en montage van een nieuwe Craftsman ligt mijn gemiddeld verbruik nu op 2,1 ltr. per uur.
Groet, Ad

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 20:46
door Hooveld960
Nou jaaphaas dat lijkt me wel heel erg veel 1 liter per 5 pk. Als het goed is levert mijn motor 55 pk, dan zou ik dus op een verbruik van 11 liter per uur uit moeten komen?

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 20:52
door Roelof
Hooveld960 schreef:Ik ben geen expert, maar een vette zwarte rookpluim duid toch eerder op olieverbruik dan op dieselconsumptie?


De kleur van de uitlaatgassen kan informatie geven.

- Blauwe rook: olie verbruik vanuit het carter.
- Grijze / witte rook: water lekkage naar de verbrandingsruimte (bv scheurtje i de cilinderkop / lekke koppakking)
- Zwarte rook: Slechte verbranding (verstuivers?) of luchtgebrek (luchtfilter is vuil)

Er zullen meer uitlegmogelijkheden / oorzaken zijn, dit laat ik graag over aan mede forumleden.

Groet,
Roelof

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 20:56
door Hooveld960
Roelof schreef:De kleur van de uitlaatgassen kan informatie geven.

- Blauwe rook: olie verbruik vanuit het carter.
- Grijze / witte rook: water lekkage naar de verbrandingsruimte (bv scheurtje i de cilinderkop / lekke koppakking)
- Zwarte rook: Slechte verbranding (verstuivers?) of luchtgebrek (luchtfilter is vuil)

Er zullen meer uitlegmogelijkheden / oorzaken zijn, dit laat ik graag over aan mede forumleden.

Groet,
Roelof


Weer wat geleerd!

Re: Verbruik

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2018, 21:02
door Roelof
In het geval van zwarte rook / slechte verbranding zal het verbruik vs. het gevraagde vermogen toenemen omdat de brandstof niet volledig verbrand wordt.

Groet,
Roelof