Verbruik

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 05 Dec 2018, 18:42

Ha Jan,

Hier kan ik al wel wat mee, al is het ( disclaimer 8-) ) bij benadering maar goed genoeg om iets te berekenen ter indicatie.

We gaan ff rekenen:
Je huidige verbruik = 4,5 l/uur, vermenigvuldigd met 0,84 (s.g. diesel) = 3780 gr/uur. Bij een specifiek brandstof verbruik van 245gr/Kw ( gegokt, kan zo snel geen gegevens hierover vinden op google maar de meeste diesels zitten rond dit getal) komt dat overeen met 15,75kW afgenomen vermogen, ofwel 20,44 pk.

Jouw scheepje heeft voor een snelheid van 9 km/uur ongeveer 10 pk aan vermogen nodig ( afhankelijk van een paar factoren, maar in ieder geval in de buurt hiervan).
Grofweg de helft dus van wat je nu afneemt.

Reken ik dan door naar schroeven ( dit is heel globaal hoor, bij ieder programma komt er weer iets anders uit) dan kom je op de volgende uit:
ratio keerkoppeling 3:1 = 21 x 10 drieblads schroef
ratio keerkoppeling 2:1 = 16 x 7 drieblads schroef

Haal je wel die 3400 toeren als je vol gas geeft?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Roelof » 05 Dec 2018, 18:44

Hooveld960 schreef:
Peugeot Indenor DTN 62: 40 kW (55 pk) bij 3400 r/min
Lengte romp: 9.70 m
Lengte waterlijn: 9.50 m
Waterverplaatsing: 6000 kg (echter tel daar nu maar rustig 1000 kg bij op door alle ingebouwde apparatuur, accu's en ballast)
Reductie keerkoppeling heb ik nagevraagd. Ik hoop dat de jachtwerf waar hij laatst in onderhoud is geweest daar het antwoord op weet.


Is er niet iemand op het forum met een vergelijkbare boot mbt lengte, waterverplaatsing, enz. maar dezelfde motor, die informatie kan geven over het verbruik over langere termijn?
Het zou een mooie indicatie zijn voor TS. Een variabele factor is natuurlijk dat er altijd een marge is mbt RPM, reductie koppeling vaargebied enz.

De Peugeots zijn natuurlijk gedateerd maar er varen nog veel rond in div uitvoeringen in div schepen.

Ben nieuwsgierig,
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor jkos » 05 Dec 2018, 18:56

Roelof,

Het verbruik van jouw motor zal liggen tussen 0 ltr/uur (uit) en 13 ltr (vollast)
Het maakt niet uit of je die motor in een zesbaks duwstel plaats of een sloep.
In het ene geval heb je te weinig vermogen en zul je niet vooruit komen en in het ander geval kom je tegen je rompsnelheid (maar dat is een ander verhaal)
Het gaat erom hoeveel vermogen je afneemt, met een andere reductie zal ook de spoed veranderen, niet het vermogen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 05 Dec 2018, 19:43

De Peugeots zijn natuurlijk gedateerd maar er varen nog veel rond in div uitvoeringen in div schepen.


Het zal menigeen verbazen maar het specifiek brandstofverbruik is voor ongeblazen 4 takt diesels nagenoeg niks veranderd door de jaren heen. Wij hebben nu nieuwe mitsubishi S4s's staan, daar geven ze 242 gr/kW voor, precies evenveel als een DAF575 van net na de oorlog.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor jkos » 05 Dec 2018, 20:03

Bas,

Klopt helemaal wat je zegt, hieruit kan/mag je concluderen dat de dieselmotor zoals wij die kennen wel een end is uit ontwikkeld.
Wat wel is verandert is de manier van inspuiting, van mechanisch naar electronisch, dit is dan weer gedaan om aan de emissie eisen te voldoen.
Zo zal bij plotseling vol gas geven de rookpluim bij een electronisch geregelde inspuiting minder zijn dan bij een mechanische inspuiting.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Verbruik

Berichtdoor Roelof » 05 Dec 2018, 20:19

jkos schreef:Roelof,

Het verbruik van jouw motor zal liggen tussen 0 ltr/uur (uit) en 13 ltr (vollast)
Het maakt niet uit of je die motor in een zesbaks duwstel plaats of een sloep.
In het ene geval heb je te weinig vermogen en zul je niet vooruit komen en in het ander geval kom je tegen je rompsnelheid (maar dat is een ander verhaal)
Het gaat erom hoeveel vermogen je afneemt, met een andere reductie zal ook de spoed veranderen, niet het vermogen.


Misschien een misverstandje, in dit topic gaat het niet om mijn motor, boot en verbruik.
Ik probeerde alleen om mede forumleden met dezelfde motor als TS Peugeot Indenor DTN 62: 40 kW (55 pk) bij 3400 r/mineen indicatie te geven van hun verbruik, indien mogelijk op een vergelijkbare boot bij normale vaart (dus niet max RPM maar wat gemiddeld op de kanalen gevaren wordt).

Onze eigen boot en motor is geen goed vergelijkingsmateriaal in deze maar ik heb het redelijk nauwkeurig gemeten tijdens onze vaart van Zoutkamp naar Hoogezand en aansluitend door naar Bareveld dmv jerrycans met inhoud markering waar de zuig en retour van de motor in zaten.
Zo kwam ik uit op 4,3 ltr / uur in onze situatie in genoemd vaargebied en tot mijn tevredenheid :D

@ Bas:
Eens

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Roelof » 05 Dec 2018, 20:22

jkos schreef:Bas,

Klopt helemaal wat je zegt, hieruit kan/mag je concluderen dat de dieselmotor zoals wij die kennen wel een end is uit ontwikkeld.
Wat wel is verandert is de manier van inspuiting, van mechanisch naar electronisch, dit is dan weer gedaan om aan de emissie eisen te voldoen.
Zo zal bij plotseling vol gas geven de rookpluim bij een electronisch geregelde inspuiting minder zijn dan bij een mechanische inspuiting.


Ook mee eens maar het gaat TS om het verbruik van een gedateerde Peugeot Indenor DTN 62: 40 kW.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor eagle » 06 Dec 2018, 00:08

Wij bouwen motoren in van Sole (als dealer), Craftsman (als dealer), Lombardini (als dealer), op verzoek Vetus, op verzoek Volvo Penta, op verzoek Mitsubishi.

Wij reviseren vooral Volvo Penta: MD1B,2B,3B, MD5, MD6, MD7A/B, MD11C/D, MD17C/D, MD21A/B(=indenor), 2001/2/3(T), (TA)MD 30,31,40,41 maar ook Perkins (als dealer) 4.108, 6.354, en ook Bukh (als dealer) DV10, 20, 32, en ook Yanmar YSE/B/M 8/12, 2/3QMxx, 2/3HMxx, 4JH(TE).

Ter controle wordt er met deze motoren proefgedraaid op de waterrem (Schenck), en soms ook op verzoek van een klant enige andere motor wo Iveco,
VM (BMW/Mercruiser), Nanni .

Dan wordt ook het verbruik gemeten; De onderlinge verschillen zijn minimaal! Het speelt zich allemaal af rond de 200 gr/PK/H (ook de indenor!). De turbo,s zijn iets zuiniger: 180/190.
Dat vinden we niet alleen, maar meten we..

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor jkos » 06 Dec 2018, 08:45

Eagle,

Meten is weten, en het is ook al wat Bas aangaf, het maakt allemaal niet zoveel uit.
Daarom is ook de vraag van de topic starter, welke zich afvraagt of een gemiddeld gebruik van 4,5 ltr/uur “normaal” is niet te beantwoorden.
Wat je wel uit kunt rekenen aan de hand van deze verbruikcijfers is het gemiddelde vermogen wat wordt gevraagd.
En dan ga ik er van uit dat er een schroef achter zit met de juiste spoed, niet te licht en niet te zwaar.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Verbruik

Berichtdoor Amersfow » 06 Dec 2018, 09:00

Het verbruik zit erg in het gaspookje. Ga je 200 rpm lager draaien bij het kruisen dat scheelt dat zo een liter/uur. Het verbruik gaat progressief omhoog (zo niet de snelheid!).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten