Verbruik

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Verbruik

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Dec 2018, 21:04

Dit seizoen met mijn "nieuwe" boot 248 uren gevaren en 4 x getankt. Gemiddeld gebruik 1,7 liter per uur bij 1350 toeren . Op het Wad bij stroom iets meer toeren (1600) en 1,8 liter per uur. Motor is 63 PK en 4-cylinder
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Roelof » 04 Dec 2018, 21:18

@ Mopolcamper

Erg mooie cijfers !!!
Het is denk ik geen motor uit de jaren 80. Ook een mooi laag toerental om de gewenste snelheid te behouden.
Als het wel een oudere motor is, is de verhouding schroef / belasting / rompsnelheid perfect uitgebalanceerd en is de motor tot in detail goed onderhouden denk ik.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor jaaphaas » 04 Dec 2018, 21:32

Hoi Jan,
Ik heb t ook niet verzonnen maar zo is t nu eenmaal, als jij 55 ECHTE Pk's afneemt van een motor dan kost dat toch minimaal 11 liter per uur, minder kan niet meer wel. ohja 55 pk afnemen is niet max toerental heh, afgenomen van motor is ook gewoon meetbaar. Maar als jij 55 pk af kunt nemen van een diesel verbrandingsmotor voor 5 liter per uur, is dat een sprookje, echt waar.
Aannames van: rustig draaien of zoveel toeren, die snelheid enz enz, je kunt er niet mee rekenen en t is relatief. 5 pk per uur kost gewoon minimaal 1 liter, turbo's zijn 10-15% zuiniger. Leuker kan ik t niet maken.
Ohja uren tellen die je draait zijn over t algemeen ook de warmdraai tijden, manouvreertijden en noem maar op, dit maakt 't verbruik voor je gevoel lager, je neemt alleen minder pk's of KW's af.

gr. jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Verbruik

Berichtdoor Roelof » 04 Dec 2018, 21:53

Even een beetje ge-googled:

Brandstofverbruik
Een vuistregel: een moderne (scheeps)diesel verbruikt bij vol vermogen ± 1,8 liter per 10pk per uur. (250 gram per Kw). Bij kruissnelheid (half tot driekwart vermogen) is dat slechts 0,6 - 0,8 liter. Vol vermogen betekent ruwweg verdubbeling van brandstofverbruik per afgelegde afstand. Voor een buitenboordmotor wordt voor een 4-takt benzinemotortje tussen 0,5 l/u en de 0,7 l/u per pk, (afhankelijk van belasting en toerental) gerekend. Bij een tweetakt ligt dit tussen de 0,6 en de 1,0 l/u of meer per pk. Minder efficient dus.
P.S. Hecht niet teveel waarde aan de verbruikscijfers (motoren worden steeds zuiniger) , maar wel aan de verhouding kruissnelheid - vol vermogen.

Uit:
https://www.vaartips.nl/
Niet dat het alles zeggend is maar geeft een goede uitleg.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor peter jansen » 04 Dec 2018, 22:38

Afgelopen zomer 100 vaaruren en 120 liter brandstof. Gtl trouwens. En wat is verbruik nou helemaal? Er gaat meer bier doorheen....
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Roelof » 04 Dec 2018, 22:49

peter jansen schreef:--/--
En wat is verbruik nou helemaal? Er gaat meer bier doorheen....

:D :D :D

Eu 1,20 per liter / uur met een aangenaam gangetje? :mrgreen: :D ;)
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Dec 2018, 23:34

Hooveld960 schreef: Helaas kom ik aanmerkelijk hoger uit, namelijk op 4,5 liter per uur.
Is dat normaal? Ik heb een Peugeot Indenor DTN 62. Mijn vaargedrag is rustig, gemiddeld rond de 2200 p/min dan vaar ik ong. 9 kmph.

Daar hebben we het in principe al eerder over gehad.
Toen ging het over je aantal toeren,dat je motor moest draaien om een redelijke snelheid te halen.
Nu is het het verbruik wat de klok slaat.
Maar zolang jij niet probeerd om je teoren onderuit te halen,door met andere oplossingen dit aan te gaan pakken,zal je motor veel gaan gebruiken.Jou Indenor DTP-62 heeft een vermogen 55pk bij 3600 toern.
Bij 2200 toeren heb je dat niet( kan even geen vermogenskromme vinden) ,dus veel minder.

Mijn Indenor DTP-50 heeft 45 pk bij 2800 toeren,maar ik vaar maar 1400 toeren bij een snelheid van 7,4 km/h.
Jij moet 800 toeren meer draaien om anderhalve km sneller te kunnen varen,met een boot dat een mooiere boeg heeft dan mijn 4kante bak,een Doerak850AK,die rond de 3 liter per uur verbruikt.
Ik zou maar eens wat gaan doen aan dat toerental,als ik je was.
Alle verbruik staat of valt namelijk met stand van je gashandel.
En zolang je het hier over veel toeren hebt,of een hoog verbruik,zolang je daar niets aan doet,gebeurd er namelijk niets.
Toch een andere schroef dan? Dat is de kortste klap,en kost het minst.
Noordvaarder
 

Re: Verbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 04 Dec 2018, 23:42

Waarom reageer je zo, zo als je reageert Noordvaarder? Ik merk dat je dat wel vaker doet. Het klinkt nogal verwijtend.
Ik moet alles maar veranderen? Ik stel gewoon een vraag. Ik vraag alleen of mijn verbruik normaal is.
Maar ik krijg meer het gevoel (bij jou) dat ik een domme vraag stel of zo.

Of ik moet je antwoord verkeerd hebben geinterpreteerd?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 04 Dec 2018, 23:59

Ha Jan,

Zoals eerder hier vermeld kun je n.a.v. het verbruik het afgenomen vermogen berekenen. Ik heb het niet nagerekend maar ik geloof graag dat bij 4,5 l/uur een afgenomen vermogen van ongeveer 23 pk hoort.
Ik heb de precieze gegevens van je scheepje even niet paraat maar dat is fors voor een dergelijk scheepje. Een jachtje van 9 meter l.w.l. en 7 ton waterverplaatsing zal ergens in de buurt van de 10 pk moeten zitten voor een snelheid van 9km/uur.
Dit verbruik hangt dan ook samen met het eerdere topic over toeren/snelheid. En waar de verkoper zijn getallen vandaan heeft????.....dat blijft koffiedik kijken als je niet weet bij wat voor toeren/snelheid dat verbruik is genomen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor varg » 05 Dec 2018, 00:18

Met een scheepje van 10 meter en een 50 pk Yanmar blijf ik sinds jaar en dag beneden de 2 liter/uur gerekend over het hele seizoen. Het maakt weinig uit of de Zeeschelde of de Ringvaart van de Haarlemmermeer in het programma zat. Uren berekend op basis van de urenteller, maar we draaien weinig stationair.
De volgende wetmatigheid komt uit mijn berekeningen: 1800 tpm = 10,3 km/uur = 2 liter/uur (o ja .... 2800 tpm = 13,6 km/uur = 10 liter/uur) Vaargedrag heeft in mijn geval dus fors invloed op het verbruik.
Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten