Hooveld960 schreef: Helaas kom ik aanmerkelijk hoger uit, namelijk op 4,5 liter per uur.
Is dat normaal? Ik heb een Peugeot Indenor DTN 62. Mijn vaargedrag is rustig, gemiddeld rond de 2200 p/min dan vaar ik ong. 9 kmph.
Daar hebben we het in principe al eerder over gehad.
Toen ging het over je aantal toeren,dat je motor moest draaien om een redelijke snelheid te halen.
Nu is het het verbruik wat de klok slaat.
Maar zolang jij niet probeerd om je teoren onderuit te halen,door met andere oplossingen dit aan te gaan pakken,zal je motor veel gaan gebruiken.Jou Indenor DTP-62 heeft een vermogen 55pk bij 3600 toern.
Bij 2200 toeren heb je dat niet( kan even geen vermogenskromme vinden) ,dus veel minder.
Mijn Indenor DTP-50 heeft 45 pk bij 2800 toeren,maar ik vaar maar 1400 toeren bij een snelheid van 7,4 km/h.
Jij moet 800 toeren meer draaien om anderhalve km sneller te kunnen varen,met een boot dat een mooiere boeg heeft dan mijn 4kante bak,een Doerak850AK,die rond de 3 liter per uur verbruikt.
Ik zou maar eens wat gaan doen aan dat toerental,als ik je was.
Alle verbruik staat of valt namelijk met stand van je gashandel.
En zolang je het hier over veel toeren hebt,of een hoog verbruik,zolang je daar niets aan doet,gebeurd er namelijk niets.
Toch een andere schroef dan? Dat is de kortste klap,en kost het minst.