nieuwe wc inbouwen...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor Daxiepaks » 01 Dec 2018, 19:01

Hallo,
Ik heb momenteel mijn volledige wc afgebroken, de volledige ruimte is terug tot op het staal..
Huiddoorvoeren afgeslepen, ..nu 3 gaten (lasser gezocht ;-)))
We zouden graag een nieuwe elektrisch toilet plaatsen, maar... Ik heb een aan en afvoer onder de waterlijn.. heeft er iemand aan correct schema voor dergelijke opstelling (vooral plaatsen van ontluchters en sifon bochten interesseert me) , Maar vooral : bestaat er een manier om de wc nu rechtstreeks aan te sluiten op de onderwaterafvoer met een optie (een tweeslagskraan(en) of dergelijke) om later een vuilwater tankt in te bouwen... en dan gewoon met afsluiters/kranen de directe afvoer te "bypassen" ?

mvg
Geert
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor Schuit01 » 01 Dec 2018, 20:18

Hallo Geert,

Op saniship.nl staan wel wat voorbeelden.

Met vriendelijke groet
Auke
Schuit01
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 23 Dec 2015, 06:57
Woonplaats: WEENER (D)
ligplaats: Jirnsum
info: Ankertrawler 11.40

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor Roelof » 01 Dec 2018, 22:22

Zoveel mensen, zoveel toiletten.

Nav eerdere berichten van René (klaver vier) en Pascal en een beetje onderzoek op het WWW heb ik gekozen voor een toilet met een 12 Volt vermalerpomp, gespoeld met water uit de drinkwater tank(s). Hierbij gaat alle afvalwater naar een "vuilwater" tank welke met een pomp overboord geloosd kan worden of aan de wal worden afgegeven.

Het is en een persoonlijke keuze:
- Als je het toilet met zoet water spoelt zul je de capaciteit van de drinkwatertanks hierop moeten aanpassen.
- Een systeem wat via een "vuilwater tank" overboord gaat heeft toereikende tankcapaciteit ( ik heb gelezen: 10 liter per meter boot als vuistregel ???) en is een extra pomp nodig.
- Wet en regelgeving zegt dat plezierboten vuilwater moeten afgeven aan de wal, een systeem via een tank maakt dat je binnen de regels kunt blijven. (hier wordt normaliter niet op gecontroleerd maar je weet het maar nooit. Ik ken mensen die alles rechtstreeks overboord pompen maar voor de wetgeving een chemisch toilet aan boord hebben (waste of space :mrgreen: )

Persoonlijke keuze:
- Ik wil het aantal buitenboordafsluiters minimaliseren, daarom gaat al het vuile water via een tank (met pomp) overboord of kan ik het afgeven aan de wal.
- Ik heb gekozen voor een 12 volt toilet, ik probeer om alles 12 volt te houden (hier zullen misschien nog wel opmerkingen over komen :mrgreen:)

Groet,
Roelof
-
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor pascall » 02 Dec 2018, 07:26

Roelof schreef:Zoveel mensen, zoveel toiletten.

Nav eerdere berichten van René (klaver vier) en Pascal en een beetje onderzoek op het WWW heb ik gekozen voor een toilet met een 12 Volt vermalerpomp, gespoeld met water uit de drinkwater tank(s). Hierbij gaat alle afvalwater naar een "vuilwater" tank welke met een pomp overboord geloosd kan worden of aan de wal worden afgegeven.

Het is en een persoonlijke keuze:
- Als je het toilet met zoet water spoelt zul je de capaciteit van de drinkwatertanks hierop moeten aanpassen.
- Een systeem wat via een "vuilwater tank" overboord gaat heeft toereikende tankcapaciteit ( ik heb gelezen: 10 liter per meter boot als vuistregel ???) en is een extra pomp nodig.
- Wet en regelgeving zegt dat plezierboten vuilwater moeten afgeven aan de wal, een systeem via een tank maakt dat je binnen de regels kunt blijven. (hier wordt normaliter niet op gecontroleerd maar je weet het maar nooit. Ik ken mensen die alles rechtstreeks overboord pompen maar voor de wetgeving een chemisch toilet aan boord hebben (waste of space :mrgreen: )

Persoonlijke keuze:
- Ik wil het aantal buitenboordafsluiters minimaliseren, daarom gaat al het vuile water via een tank (met pomp) overboord of kan ik het afgeven aan de wal.
- Ik heb gekozen voor een 12 volt toilet, ik probeer om alles 12 volt te houden (hier zullen misschien nog wel opmerkingen over komen :mrgreen:)

Groet,
Roelof
-


Hoi Roelof,

Je gaat het systeem net zo uitvoeren zoals wij het ook aan boord hebben uitgevoerd, op de elektrische wc na dan, deze werk bij ons nog op ellebogen stoom.
Misschien nog een tip, wij hebben nog een driewegkraan bij de vuilwaterpomp gezet, deze kan ook functioneren als bilgepomp, zo krijg de vuilwaterpomp een dubbele functie.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor Wolf1 » 02 Dec 2018, 09:38

Roelof schreef:Nav eerdere berichten van René (klaver vier) en Pascal en een beetje onderzoek op het WWW heb ik gekozen voor een toilet met een 12 Volt vermalerpomp, gespoeld met water uit de drinkwater tank(s). Hierbij gaat alle afvalwater naar een "vuilwater" tank welke met een pomp overboord geloosd kan worden of aan de wal worden afgegeven.
Het is en een persoonlijke keuze:
- Als je het toilet met zoet water spoelt zul je de capaciteit van de drinkwatertanks hierop moeten aanpassen.
Roelof

Je hebt er over nagedacht, en was er vlot uit, ja het is ook allemaal niet zo moeilijk.
Maar wist je dat een toilet spoelen met minimaal water urinesteen aangroei in de leidingen veroorzaakt ?
Ik heb automatische toiletjes meegemaakt, 5 jaar van 5 naar 1cm inwendige diameter.
Weet je, dat een toilet spoelpomp met minimale aanpassing ook als dekwaspomp is te gebruiken ?
Weet je, dat een standaard 5/4" membraampomp met een beetje water alles wat uit een menselijk lichaam komt kan verpompen ?
Weet je dat op deze manier, mits je hevelen voorkomt elke pot op je bootje is te gebruiken ?
Weet je, waarom je drinkwater door de toilet spoelt ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor Roelof » 02 Dec 2018, 11:45

Ach, alles weten maakt ook niet gelukkig
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor Klaver vier » 02 Dec 2018, 15:05

Wolf weet je waarom mensen closetpapier gebruiken,juist om urinesporen mee te nemen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor Roelof » 02 Dec 2018, 18:00

pascall schreef:
Misschien nog een tip, wij hebben nog een driewegkraan bij de vuilwaterpomp gezet, deze kan ook functioneren als bilgepomp, zo krijg de vuilwaterpomp een dubbele functie.

Mvg,

Pascal.


Goed idee, dit is niet moeilijk te installeren, bedankt voor de tip.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor pascall » 02 Dec 2018, 18:27

Klopt, zelf heb ik er nog een manifold achter gezet, zo dat je kan kiezen tussen; bilge met koelwaterpomp motor, vuilwaterpomp of dekwaspomp, Koelen van de motor met de dekwaspomp. of dekwas met zoet of (zout) buitenboordwater.

Krijg je wel een klein fabriekje :D :D :D :D

Afbeelding

Dit ter illustratie.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: nieuwe wc inbouwen...

Berichtdoor Daxiepaks » 02 Dec 2018, 18:33

pascall schreef:Klopt, zelf heb ik er nog een manifold achter gezet, zo dat je kan kiezen tussen; bilge met koelwaterpomp motor, vuilwaterpomp of dekwaspomp, Koelen van de motor met de dekwaspomp. of dekwas met zoet of (zout) buitenboordwater.

Krijg je wel een klein fabriekje :D :D :D :D

Afbeelding

Dit ter illustratie.

Mvg,

Pascal.


Dat is wel heel erg proper !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten