las technieken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: las technieken

Berichtdoor pascall » 02 Dec 2018, 19:30

Gruttepier schreef:Leren lassen is 1
RVS lassen is 2


Zou heel goed kunnen, heb het zelf niet zo ervaren.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: las technieken

Berichtdoor Gruttepier » 03 Dec 2018, 07:41

Beste Pascall met respect hoor.
Maar je geeft zelf al aan als tip niv 1 en 2 via het NIL, dit in tijdsbestek van een jaar.
Mocht je beide papiertjes hebben gehaald ben je een gediplomeerd lasser met de juiste skills, dan is RVS lassen uiteraard niet moeilijk.
Rol verwisselen en op het thuisapparaat gewoon hetzelfde beschermgas.
Je foto's laten zien wat je dan zelf kan maken als je bereid bent om het hobbymatige zo gaat oppakken.

Met elektrode kan je enorm veel maar is vooral nog in gebruik bij de " in het veld lassers" en hobbyisten die bakken en braden. Ik denk dat TS bij deze laatste categorie hoort. Fluxdraad is voor dezelfde hobbyist ook een uitkomst maar verschrikkelijk in gebruik (als je gewoon MIG/MAG gewend bent)

Leren lassen is het bakken en braden voorbij, wat ik bedoel met 1. Daarna kan men dan gaan denken aan andere toepassingen.
Gruttepier
 

Re: las technieken

Berichtdoor Tontoos » 03 Dec 2018, 09:32

Netjes gedaan Pascall, het nabewerking van rvs is veel werk, en wel uitkijken met slijpen het kan soms nog weer gaan roesten bij de lasnaadjes.
De rvs elektroden zijn duur.
Ik doe alles met elektrode ook rvs, omdat ik groot geworden ben met die lastechniek.
Voor een beginnende hobbyist is mig mag wel de uitkomst als het werk schoon is, ik heb een inverter 220v en waar ik kom helpen doe de stekker in het stopcontact en ik kan beginnen te lassen.
Met een mig mag apparaat moet je altijd fles gas erbij hebben.
mvg. Antjo
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Re: las technieken

Berichtdoor bas » 03 Dec 2018, 11:59

Mooi stukje vakwerk pascall!

Maar als we dan uiteindelijk toch alle lasprocessen de revue laten passeren :mrgreen: ....dit had mij een uitgelezen projectje gelegen om mijn TIG apparaatje weer eens op te starten. Lekker schoon op een krukje aan de werkbank kijken of ik dat ooit nog eens onder de knie kan krijgen.

Zelf ben ik ooit begonnen met elektroden en inmiddels ook voornamelijk MIG/MAG. Ik kan niet zeggen dat ik MIG/MAG per se makkelijker vind om te doen, er komen toch weer wat extra instellingen bij die je op elkaar moet afstemmen t.o.v. elektrodenlassen. Dat vergt ook wat kennis voordat dat goed gaat en is in mijn optiek in den beginne lastiger dan bij elektroden lassen.
Daarbij denk ik dat in geval van TS je nooit 100% om elektrodenlassen heen kan. Als je op een bestaand bootje aan de gang wil kom je vroeg of laat toch hoekjes tegen waar je met een toorts niet goed bij gaat komen of waar je je materiaal niet goed schoon kunt krijgen en dan blijft er eigenlijk maar 1 methode over.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: las technieken

Berichtdoor pascall » 03 Dec 2018, 19:46

Ik ben zelf ook een electrode man, is voornamelijk zo gegroeid door dat ik het lassen mijn zelf thuis heb aangeleerd.
Dat was 35 jaar terug ook de makkelijkste weg, een oude las kar en gaan met die banaan.
Het niveau van het werkstukje, hier getoond op de foto's, was voor de las cursussen.
RVS electrodes zijn inderdaad vrij duur, maar met een pak electrodes kan je ontzettend veel lassen.
Voor het slijpen van RVS heb je speciale slijpschijven, schijven, vijlen en overige die gebruikt worden voor RVS worden niet gebruikt voor staal.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: las technieken

Berichtdoor Gruttepier » 04 Dec 2018, 07:49

Dus Pascall, 35 jaar geleden pakte jij je laskar en laste direct zonder brobelwerk RVS stukken weg?
Gruttepier
 

Re: las technieken

Berichtdoor pascall » 04 Dec 2018, 20:11

Gruttepier schreef:Dus Pascall, 35 jaar geleden pakte jij je laskar en laste direct zonder brobelwerk RVS stukken weg?


Het is iets genuanceerder, 35 jaar terug kocht ik een oude las kar en een pak electrode, wat oud ijzer, en ben met deze middelen aan het bakken gegaan.
Mijn eerste werkstuk was een bootkar gemaakt van een lantarenpaal, en een as met wielen van een vrachtwagentje.
Het tweede project was een RVS boottrailer voor achter de auto
Het derde project was het eerste onderdeel voor de boot waar we nu nog mee varen, dat onderdeel was de mastvoet volledig van RVS, dit is 25 jaar geleden.
Dit beviel zo goed dat ik uiteindelijk aan 1500 kilo RVS in de boot heb verwerkt, had dus de smaak te pakken.
Uiteindelijk resulteerde dit in werkstukjes van, de genoemde mastvoet, bolders,deurklinken, slotplaten, davids, ankers, en noem maar op.
P.S. alle RVS komt van de sloop, toen voor circa 2.60 gulden de kilo. :D

Heb er geen duidelijke foto van, maar dit was het eerste laswerkstuk van de boot, een RVS mastvoet, dubbelwandig uitgevoerd.
Hierna volgde ook de luchthappers, ook op de foto te zien, en alle mastbeslag en..... :D
Wat is er nog op de foto te zien, de mast, dat is ook een stukje handwerk, maar dan in hout :D

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: las technieken

Berichtdoor Tontoos » 05 Dec 2018, 09:07

Je bent ook een echte knutselaar Pascall.
Mvg. Antjo
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Re: las technieken

Berichtdoor peter jansen » 05 Dec 2018, 10:59

Ik ben ook gek van rvs. Vind het alleen een monniken werk om het tot hoogglans te polijsten. Welke methoden gebruiken jullie hiervoor?
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: las technieken

Berichtdoor pascall » 05 Dec 2018, 18:36

Tontoos schreef:Je bent ook een echte knutselaar Pascall.
Mvg. Antjo



Dank je Antjo, vind het zelf ook erg leuk om te doen tot..... . op het moment dat er een tweede of meerdere van het zelfde voorwerp gemaakt moeten worden ben ik er helemaal klaar mee, dit gaat met grote tegenzin.
De oorzaak is, ik vind het geweldig om het te zien groeien, in al die fasen van het proces om iets te vervaardigen, wat dit met zich mee brengt.
Maar op het moment dat het klaar is en het eind resultaat bekent is, is de drijfveer verdwenen en is het lopendebandwerk :D
Zo waren de twaalf bolders een drama om te maken, pffffff, en deze zijn nog geklopt met een bolhamer op een aanbeeld ook, dubbel pffffff :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten