las technieken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: las technieken

Berichtdoor pascall » 05 Dec 2018, 19:12

peter jansen schreef:Ik ben ook gek van rvs. Vind het alleen een monniken werk om het tot hoogglans te polijsten. Welke methoden gebruiken jullie hiervoor?


Hoe doe je dat, ten eerste, goed gereedschap is het halve werk.
Super sterke boormachine voor de polijstschijf of een originele polijstmachine.
Een roterend schuurmachine, en ook hier geld, een professionele machine schild de helft in het werk.

Lassen vlak slijpen met lamellenschijf k8o, na slijpen met k120.
Het geheel schuren met k120, na schuren met k320.
Dan polijsten met een polijstblok op de polijstschijf op hoog toerental.
Er zijn verschillende polijstblokken, aangegeven in kleuren, wit, bruin, groen, blauw, schijnbaar is het fabrikant afhankelijk voor de uiteindelijke toepassing van de blokken/kleuren.
Rond, buis, is erg makkelijk en snel te polijsten, vlakke oppervlakken vergt veel geduld en tijd om een tevreden eindresultaat te krijgen.
Ook is het erg afhankelijk hoe je het RVS krijgt aangeleverd, zit er een krasje op een plat vlak, dan ben je aan de beurt :D

Nog een techniek die ik veel heb toegepast is, in dien mogelijk, zo veel mogelijk vouwen.
Het zelfde als een doos vouwen, zonder deksel heb je maar 4 lassen, en dat schil een enorme hoeveelheid nabewerking.
Het vouwen moet je even onder de knie krijgen, op de vouw regelmatig, recht inslijpen en op gelijke diepte, en vouwen maar.
Zo zijn ook de lichtbakken gemaakt.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: las technieken

Berichtdoor Gruttepier » 06 Dec 2018, 09:21

Daxiepaks schreef:Hallo, ik overweeg sterk om zelf een cursus lassen te gaan volgen, maar ik had graag vanuit deze groep geweten welk soort/techniek lassen het geschikt is om kleine laswerken aan een stalen schip uit te voeren (gaten dichtlassen , standpijp lassen, vlak dubbelen ..?)

Dank voor uw info ! ;-)


Een advies geven is vaak lastig blijkt wel weer, in dit geval is er geen duidelijk advies gegeven en is de threat overgenomen .
Je kan aanleg hebben om te lassen maar niemand last direct een perfecte las. Dat begint met brobelwerk of in de volksmond bak en braad.
Als iemand zijn hele leven bmbe last betekend niet dat dit de beste methode is voor TS of welke beginner ook.. Mijn opa laste autogeen en zal vanuit zijn graf bij zweren bij deze methode.

De praktijk leert!!
Bmbe vooral in gebruik op buitendiensten en een goedkope oplossing voor de hobbyist. Apparaat kost weinig, behoeft amper onderhoud en je kan er veel mee. Heb je de techniek zowel basisch als rutiel onder de knie, dan een prima apparaat.
Maar vooral bij bmbe is het een kunst om goed te lassen, slakinsluiting ligt continu op de loer, evenals de juiste start en aansluitlas tijdens het lassen.
Een koude niet ingebrande of een dito aansluiting verzwakt je laswerk enorm, niet erg voor de simpele constructie, wel voor constructies waarbij dit nodig is. In dit geval lassen aan standpijpen of dichtlassen van huiddoorvoeren. Ik denk niet dat ik daar de noodzaak van hoef uit te leggen.
Dat een ander prachtig en perfect kan lassen is niet relevant aan de vraag, ts kan er namelijk geen mm beter door lassen. Behalve als er een uitnodiging komt naar het schuurtje voor een lascursus voor beginners, daar zal ts echt bij geholpen zijn.

Al genoemd meende ik, maar Rustbusters geeft cursussen en kan je advies op maat geven.
Gruttepier
 

Re: las technieken

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Dec 2018, 09:59

Gruttepier schreef:Een advies geven is vaak lastig blijkt wel weer, in dit geval is er geen duidelijk advies gegeven en is de threat overgenomen .
Je kan aanleg hebben om te lassen maar niemand last direct een perfecte las. Dat begint met brobelwerk of in de volksmond bak en braad.
Als iemand zijn hele leven bmbe last betekend niet dat dit de beste methode is voor TS of welke beginner ook.. Mijn opa laste autogeen en zal vanuit zijn graf bij zweren bij deze methode.

De praktijk leert!!
Bmbe vooral in gebruik op buitendiensten en een goedkope oplossing voor de hobbyist. Apparaat kost weinig, behoeft amper onderhoud en je kan er veel mee. Heb je de techniek zowel basisch als rutiel onder de knie, dan een prima apparaat.
Maar vooral bij bmbe is het een kunst om goed te lassen, slakinsluiting ligt continu op de loer, evenals de juiste start en aansluitlas tijdens het lassen.
Een koude niet ingebrande of een dito aansluiting verzwakt je laswerk enorm, niet erg voor de simpele constructie, wel voor constructies waarbij dit nodig is. In dit geval lassen aan standpijpen of dichtlassen van huiddoorvoeren. Ik denk niet dat ik daar de noodzaak van hoef uit te leggen.
Dat een ander prachtig en perfect kan lassen is niet relevant aan de vraag, ts kan er namelijk geen mm beter door lassen. Behalve als er een uitnodiging komt naar het schuurtje voor een lascursus voor beginners, daar zal ts echt bij geholpen zijn.

Al genoemd meende ik, maar Rustbusters geeft cursussen en kan je advies op maat geven.


Klopt, al leer en lees ik graag mee hier over anderen hun kunsten hoor !
Het enige dat me eigenlijk nog kan helpen nu is een lasser vinden die voor mij die 2 huiddoorvoeren wil dichtlassen en nog een punt of 6 voor nieuwe anodes op te schroeven.
Ik kan wel mezelf een beetje leren lassen, maar ik zit met een serieus tijdsgebrek , en op de JH kan ik maar enkel ergens begin januari op de "las en slijpplek" gaan liggen...voor de rest is die gereserveerd tot in mei al ergens... :-((((((((((((( Zo snel kan ik zelf niet voldoende leren lassen...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: las technieken

Berichtdoor bas » 06 Dec 2018, 10:24

slakinsluiting ligt continu op de loer, evenals de juiste start en aansluitlas tijdens het lassen.


Eigenlijk geld dat voor alle vormen van lassen, al zou je slakinsluiting nog kunnen vervangen voor gasdekking maar die processen zijn minder bruikbaar voor klusjes aan boord.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: las technieken

Berichtdoor Gruttepier » 06 Dec 2018, 15:28

Je kan buiten prima lassen met gas, mits je de juiste maatregelen neemt.
Ik ken TIG lassers die de hele dag buiten staan te lassen.

Maar ik ben geen tegenstander van bmbe, het is aan ts zelf wat hem prettiger lijkt.
Gruttepier
 

Re: las technieken

Berichtdoor Arthur » 06 Dec 2018, 18:18

Maar hoe weet een leek of hij 304 rvs of 316 rvs koopt als het er niet op staat, merk je dat met lassen of pas als het snel gaat roesten ivm zoute lucht.
Er is veel Chinese kant en klare rommel op de markt in webhop en watersportwinkels.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: las technieken

Berichtdoor bas » 06 Dec 2018, 18:38

Je kan buiten prima lassen met gas, mits je de juiste maatregelen neemt.
Ik ken TIG lassers die de hele dag buiten staan te lassen.


Klopt zonder meer maar ik bedoelde meer dat je start/ aansluitlas / slakinsluiting/ gasdekking hoe dan ook goed moet zijn om bijvoorbeeld een standpijp waterdicht in je vlak te lassen. Daarvoor maakt het weinig verschil wat voor lasproces je ter hand neemt, en ieder proces heeft dan zijn voors en tegens.

Maar hoe weet een leek of hij 304 rvs of 316 rvs koopt als het er niet op staat, merk je dat met lassen of pas als het snel gaat roesten ivm zoute lucht.
Er is veel Chinese kant en klare rommel op de markt in webhop en watersportwinkels.

Niet denk ik, dit soort winkels links laten liggen is denk ik het wijst. En lassen is een dingetje, de keuze van je toevoegmateriaal is dan weer een ander dingetje en dat is onder andere het verschil tussen een cursus en een opleiding. En dan nog....

Ik heb binnenkort een projectje waarbij staal-staal, staal-rvs, en rvs-rvs aan elkaar gelast moeten worden. Mijn vraag was of dit te combineren viel in 1 soort lasdraad en 1 soort gas. Ik ben nu weet ik hoeveel antwoorden verder, allemaal anders, en eigenlijk weet ik nog niet wat nou het beste is :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: las technieken

Berichtdoor Gruttepier » 07 Dec 2018, 06:32

Daar zitten toch wel behoorlijke verschillen @Bas.

Nog steeds rekening houdend met de vraagsteller.
Bmbe voor een beginner kan behoorlijk frustrerend zijn, het verkeerd starten met een vastplakkende elektrode als gevolg.( elke lasser weet wat ik bedoel)
Als je dan eindelijk dat ding opstart zonder plakken ben je al blij dat je verder kan ipv je druk te maken hoe de aanhechting is.
Elektrodes gaan beperkt mee, je moet dus telkens opnieuw beginnen met reperterend verhaal hierboven.

MIG/MAG heeft dit niet of nauwelijks.
Je last gewoon direct, en je kan ook doorlassen zonder te stoppen.
Enige punt zal de inschakelduur kunnen zijn, maar heb ik zelf nog nooit last van gehad.
Tuurlijk zal je een keer een aansluitlas moeten maken maar in veel mindere mate.
Gruttepier
 

Re: las technieken

Berichtdoor Tontoos » 08 Dec 2018, 15:43

Daar moet je niet zo zwaar aan tillen, ik doe alles met elektrode en een huid doorvoer is toch vaak gewone staal en een bolder die van RVS is las ik met een RVS elektrode ik heb er verschillende soorten, het maakt niet veel uit.
Als je wat gelast moet hebben is het jammer dat je niet in het noorden woont dan had ik het zo voor jou gelast dan was het probleem over.
Ik zal jullie eens wat foto's laten zien waar ik met bezig ben geweest.
Mvg. Antjo
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Re: las technieken

Berichtdoor Tontoos » 26 Dec 2018, 13:27

Afbeelding
Een dun plekje onder de boot.
Afbeelding
Straalpijp gelast voor een Parlevinker
Afbeelding
Er moest een leiding gemaakt worden voor een vetleiding in de skeg met nog een kleine reparatie die nodig was.
Afbeelding
Dit was een roeiboot van een jongen die van zijn oom was met emotionele waarde
Afbeelding
Dubbeling gemaakt van 4mm plaat over de hele lengte van de boot.
Afbeelding
Nieuwe glandhouder erin gelast.
Voor de liefhebbers een klein deel van de klusjes die ik heb gedaan maar wel alles met de elektrode. (Supra)
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten