Raad gevraagd : afsluiters

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Nov 2018, 18:58

Hallo,
Ik heb de toilet in mijn boot volledig verwijderd, en ben blijven afbreken tot ik goed aan de huiddoorvoeren kon. Er bleken er 3 te zijn, waarvan slechts 1 in gebruik. Een andere was gewoon afgestopt met iets... , de andere stond een oude versleten bolkraan op en een stop erop... Deze twee heb ik al afgeslepen (zie foto's) . De derde was de afvoer van de toilet. Maar ook deze vind ik in slechte staat... Ik heb de kraan nog niet kunnen verwijderen omdat ik geen sleutel bijhad die groot genoeg was... En eraf slijpen wou ik nog niet direct doen.. Maar zal ik wel gaan doen omdat ik dan beter aan de bodem kan om alles eens goe proper te maken en de staat te inspecteren..
Nu had ik graag wat raad gekregen :
1) wat doe ik met de 2 "gaten".. Best afslijpen tot op de huid en dan dichtmaken ?? (lassen ? epoxy ??)
2) Hoe begin ik best aan een "nieuwe" toilet uitvoer : stel da tik ook deze doorvoer tot op de huid afslijp.. Best een nieuwe stalen pijp erop lassen ..? (lengte/dikte / diameter??) En kan ik een bolkraan veel hoger plaatsen , zodat ze makkelijker bereikbaar is (maar kan een elektrisch toilet dan nog wel goed leegpompen?)

Alvast dank voor de nuttige info ! (ook in het verleden al ;-)))
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor jade » 24 Nov 2018, 20:00

Ik zou de oude afsluiters gewoon helemaal wegslijpen de gaten dichtlassen met een rond stukje staal min 5mm dik.
Als de pijp waar je nu nog een kraan op hebt zitten in een goede staat is kan je hem weer gebruiken, je kunt ook het gat indien nodig opboren tot een grotere maat en hier een bronzen/ messing doorvoer in plaatsen.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor pascall » 24 Nov 2018, 20:02

Ik zou die twee gaten dichtlassen, de huiddoorvoer van de wc zou ik zeker vernieuwen, en wel door een bronze exemplaar.
Volens mij is een standaardmaat anderhalf duim, mogelijk dat een electrics toilet een kleinere doorvoer nodig heeft.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Nov 2018, 20:11

iemand een link / vb van zo'n bronzen doorvoer ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor eagle » 24 Nov 2018, 21:04

eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor Roelof » 24 Nov 2018, 21:35

Hoi Daxiepaks,

Afsluiters zou ik altijd direct tegen de huid monteren, zonder standpijp. Standpijpen kunnen dichtgroeien en zijn inwendig slecht te onderhouden.
Voor de afvalwater overboord gebruik ik een schuif afsluiter met handel (bij mij de enigste overboord afsluiter).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://www.metalservices.nl/producten/ ... met-hendel

Ongeacht welke afsluiter je toepast, zorg ervoor dat de afsluiter direct op de contramoer van de doorvoering aansluit en goed toegankelijk is.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor Klaver vier » 24 Nov 2018, 22:34

Waarom gelijk tegen de contra moer als ik vragen mag,dan krijg je het naderhand mocht het nodig zijn heel moeilijk weer los
Ik zie niet in waarom de afsluiter gelijk tegen de contra moer zou moeten zitten
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor Roelof » 25 Nov 2018, 08:53

Als de afsluiter op het uiteinde van de doorvoer wordt gemonteerd is er toch een korte standpijp, in dit geval van relatief bros materiaal, giet messing.
Montage van de afsluiter tegen de moer voorkomt het risico van breuk / scheur tussen de huiddoorvoer en de afsluiter, ook wordt op die manier de moer geborgd.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor Daxiepaks » 25 Nov 2018, 10:25

Dank iedereen !
Maar hoe wordt zo'n messing huiddoorvoer geplaatst ? Is dat ook lassen / "braseren " , of werkt dit anders ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Raad gevraagd : afsluiters

Berichtdoor pascall » 25 Nov 2018, 12:22

Daxiepaks schreef:Dank iedereen !
Maar hoe wordt zo'n messing huiddoorvoer geplaatst ? Is dat ook lassen / "braseren " , of werkt dit anders ?


Ik zou geen messing maar een bronze exemplaar nemen, deze kan je met een goede kit bevestigen, Polymeer of Polyurethane.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten