Bilge schoonmaken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Bilge schoonmaken

Berichtdoor Blue Ocean » 11 Nov 2018, 21:20

Alsof ik niet genoeg meer zinvolle klusjes aan boord te doen heb besloot ik laatst om de bilge schoon te maken. Niet makkelijk te doen want er is erg lastig bij te komen. Maar het aanzicht van nattigheid, vet en de geur deed mij besluiten om toch te proberen er bij te komen. Met een sponsje, wat doeken en dasty kwam ik een heel eind. Alleen het verste puntje, achterin, werd lastiger omdat er harde troep op de bodem bleek te zitten. Toen er stukken van los kwamen bleek het teer te zijn :? Daaronder ontdekte ik een staaf metaal en begreep dat dit de steun van het roer is. Ja, ik ben echt een beginneling....
Maar is het normaal dat hier teer in gegoten is? Ik vermoed dat het moet voorkomen dat er water komt te staan maar de brokken lagen gedeeltelijk los en water had dus vrij spel. Ook de gedachte dat het stevigheid zou bieden voor de roersteun tegen de wanden van de bilge passeerden maar eigenlijk lijkt mij dat spul daar niet hard genoeg voor.
Heeft iemand een advies hoe het hoort te zijn en of ik opnieuw teer moet gieten?
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor Blue Ocean » 12 Nov 2018, 10:04

Om het misschien wat duidelijker te maken een foto:
Afbeelding
Deze steun kan je in de bilge zien zitten (20 cm ofzo...) en staat als eerste onder water. Het is ook een onmogelijk hoekje om bij te kunnen komen. Dus wat zou ik hier in kunnen gieten ter bescherming tegen roest?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor Klaver vier » 12 Nov 2018, 10:42

Dat er water staat op het laagste punt is niet zo vreemd,maar komt dat water er vanaf de balk in? Wand dan is deze niet goed gelast
Op de foto lijkt de las ook niet goed ingebrand,dus niet goed gehecht,ik zou hem overlassen,maar dan wel met een elektrode niet met mig
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor Blue Ocean » 12 Nov 2018, 11:05

Klaver vier schreef:Dat er water staat op het laagste punt is niet zo vreemd,maar komt dat water er vanaf de balk in?

Bedankt voor je reactie. De las is prima en lekt niet. De bilge vangt wat water op vanuit het gland. Dat zijn maar drupjes en is normaal. Door onderhoud aan de motor waarbij o.a. de impeller van de waterpomp is vervangen, loopt er water in de bilge. Dat is niet te voorkomen, maar omdat het hoekje zo moeilijk te bereiken is vraag ik mij af of er een 'permanente' bescherming mogelijk is door er 'iets' in te gieten zodat het hoekje waterpas wordt en makkelijker is droog te houden. Blijkbaar is er voorheen teer in gegoten maar omdat ik niet weet wat gebruikelijk is vroeg ik het hier.
Laatst gewijzigd door Blue Ocean op 12 Nov 2018, 14:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Nov 2018, 12:32

Indien alles volledig roest- en vetvrij is zou je er epoxyhars in kunnen gieten. Maar een behoorlijk volledig te monitoren verfsysteem met regelmatig onderhoud is natuurlijk beter!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor jade » 12 Nov 2018, 18:10

Misschien dat Mike Sanders vet een goede oplossing is dit vet moet je verwarmen en kan je daarna op de plaats gieten.
Na stolling zou dit een prima bescherming moeten geven.
In de oldtimer branche gebruiken ze dit vet ook voor de kokerbalken van de wagens.
Google maar eens op Mike Sanders.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor Roelof » 12 Nov 2018, 20:21

Gieten met epoxy of afsmeren met vet zou ik niet doen.
- Epoxy hecht slecht op roestig staal en indien er later vocht bij / onder komt kun je niet zien hoe het roest proces vordert.
- Vet sluit goed af maar ook dit belemmerd de controle mogelijkheden indien er water bij komt.

Mijn persoonlijke keuze is: Zo goed mogelijk schoonmaken en ontroesten en daarna inspuiten met "Fluid film"
https://www.fluidfilm.nl/

Succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor elrenegado » 13 Nov 2018, 11:29

Idd schoonmaken en in het vet zetten van bv fluidfilm.

En een bakje onder je gland om lekwater op te vangen ;-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor Arthur » 13 Nov 2018, 12:29

elrenegado schreef:Idd schoonmaken en in het vet zetten van bv fluidfilm.

En een bakje onder je gland om lekwater op te vangen ;-)

Ik heb al heel lang een bakje onder mijn gland staan, sponsje erin en elke dag even het sponsje uitwringen, zo kan het bakje staan blijven.
Als ik een tijdje niet vaar vanwege het weer draai ik even de moertjes van de gland wat strakker, komt er niks binnen, kom er wel goed bij.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Bilge schoonmaken

Berichtdoor jade » 13 Nov 2018, 17:38

Hoi, ik heb zelf dus ook een Aquanaut, en eigenlijk het zelfde probleem.
Alleen heb ik een 9.5 en kan dus helemaal niet achter in de “kiel” komen, kan er niet eens in kijken.
Weet dus ook niet hoe het daar gesteld is met de roest....
Hebben meer boten dit probleem, en hoe hebben jullie dit aangepakt??
Groet,
Raymond
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten