Jabsco toilet winterklaar maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor Ed de R » 11 Nov 2018, 19:16

Goedendag,

We hebben een Jabsco toilet (handbediening) aan boord en moeten m winterklaar maken.
Iemand tips/advies en werkwijze hoe dit gaat?

Alvast dank.

Mvg,
Ed
Afbeelding
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor stefan » 11 Nov 2018, 22:53

Ik heb zo’n zelfde...
Boot in het water? Wat ik doe is aanvoerslang loshalen en leegblazen, tegelijk afsluiter dicht doen. Vervolgens met een trechter antivries in de slang gieten en de afsluiter even open en dicht doen, dan zit de av ook in de kogel van de afsluiter.

Vervolgens av in de pot gieten en wegpompen met de pomp, als de pot bijna leeg is dan ook de afsluiter van de afvoer met de laatste pompslag dichtzetten. Ook daar zit dan av in de kogel.

Boot op de kant? Leegpompen, doorblazen en de afsluiters half dicht zetten, dan kan evt water tussen huis en kogel van de afsluiter eruit.

Als je een vuilwater tank hebt komen er nog een paar handelingen bij, zorg steeds dat er av in de asfsluiters zit....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor Ed de R » 12 Nov 2018, 00:57

stefan schreef:Ik heb zo’n zelfde...
Boot in het water? Wat ik doe is aanvoerslang loshalen en leegblazen, tegelijk afsluiter dicht doen. Vervolgens met een trechter antivries in de slang gieten en de afsluiter even open en dicht doen, dan zit de av ook in de kogel van de afsluiter.

Vervolgens av in de pot gieten en wegpompen met de pomp, als de pot bijna leeg is dan ook de afsluiter van de afvoer met de laatste pompslag dichtzetten. Ook daar zit dan av in de kogel.

Boot op de kant? Leegpompen, doorblazen en de afsluiters half dicht zetten, dan kan evt water tussen huis en kogel van de afsluiter eruit.

Als je een vuilwater tank hebt komen er nog een paar handelingen bij, zorg steeds dat er av in de asfsluiters zit....


Hallo Stefan,
Boot blijft in het water dit jaar, we hebben m pas een paar maanden en nog niet eerder winterklaar gemaakt.
Je haalt de aanvoerslang los bij het toilet, vult m met av en blaast dit naar buiten door de geopende afsluiter zodat er av in de afsluiter zit? En sluit dan de afsluiter? Begrijp ik dat goed zo?

2e vraag: er zit dus ook een afsluiter op de afvoerslang?

Alvast hartelijk dank.

Gr. Ed
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor elrenegado » 12 Nov 2018, 11:36

Ed de R schreef:Je haalt de aanvoerslang los bij het toilet, vult m met av en blaast dit naar buiten door de geopende afsluiter zodat er av in de afsluiter zit? En sluit dan de afsluiter? Begrijp ik dat goed zo?

2e vraag: er zit dus ook een afsluiter op de afvoerslang?

Alvast hartelijk dank.

Gr. Ed


Je blaast hem eerst leeg (je hoort het borrelen onder de boot) en tijdens het borrelen draai je hem dicht.
Wel de slang boven waterlijn houden ;-)
Daarna vul je de slang met AV, en zet je de kraan even snel open en dicht.

meestal heb je ook een afsluiter in de aanvoer, maar dat kunnen we op afstand niet zien.
en dan zoals al gezegd, pot volgooien met AV, leegpompen en zodra die bijna leeg is tijdens laatste slag de kraan dicht.

Meestal wel het makkelijkst te doen met 2 personen, zeker als aflsuiter en toilet iets uit elkaar zitten.

Indien je een natte uitlaat hebt, moet je die ook winterklaar maken he....
en vergeet je drinkwatersysteem niet te legen ;-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor aadbloem » 12 Nov 2018, 15:59

stefan schreef:Ik heb zo’n zelfde...
Vervolgens met een trechter antivries in de slang gieten en de afsluiter even open en dicht doen, dan zit de av ook in de kogel van de afsluiter.
Geen garantie dat er dan AV in de kogelkraan zit, hoogstens een oplossing van buitenwater en antivries. Vaak zit de kogelkraanafsluiter geschroefd op de messing huiddoorvoer en dat spulletje zit dan technisch 20cm tot een halve meter onder de waterlijn. Bij het snel openen en sluiten dringt het buitenwater meteen naar binnen en drukt de antivries omhoog waarna het vermengt. De kogelkraan bevat dan waarschijnlijk gewoon water. Ik heb overigens geen betere oplossing, ik worstel ook met dat probleem hoor. Ik doe alleen de 1e tip, leegblazen en dichtdraaien. Ik hoop dat er dan wat lucht rondom de kogel zit..... :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor Amersfow » 13 Nov 2018, 00:19

Lucht buiten de kogel? :o Tijdens blazen de kraan sluiten en het hol in de kogel bevat alleen lucht. Dus er gaat niks bevriezen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor elrenegado » 13 Nov 2018, 11:28

slang vullen met AV met dichte kraan.... dan erop blazen, en heel even de kraan iets open en dicht... .dan zit er op zeker AV in en om de kogel
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor aquanaut » 13 Nov 2018, 13:47

aadbloem schreef: Bij het snel openen en sluiten dringt het buitenwater meteen naar binnen en drukt de antivries omhoog waarna het vermengt. De kogelkraan bevat dan waarschijnlijk gewoon water


Nee hoor, als je het niveau van de antivries tot ruim boven de waterlijn in de slang giet en de kraan vervolgens snel opent en sluit zit hij zeker vol met antivries.
De antivries valt dan naar beneden om het niveau gelijk te brengen (wet van communicerende vaten)
In die beweging wordt zo goed als al het water weggedrukt door de vallende antivries.

aadbloem schreef: ................Ik hoop dat er dan wat lucht rondom de kogel zit..... :o


Ik zou niet te hard hopen, als je lucht door de kraan naar beneden perst gaat alle lucht door de kogel en niet langs de kogel.
Als je dat voor elkaar wilt krijgen zal je echt met een groot debiet lucht naar beneden moeten pompen met de kraan in min of meer geopende toestand.
Alleen dan heb je kans dat je de betrekkelijk kleine ruimte om de kogel droog blaast.
Wat Steve hierboven ook al aangeeft, hoe dichter de kraan, (hoe kleiner de opening door de kogel is) des te meer kans dat antivries of lucht zich daadwerkelijk naar de kraanholte beweegt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor aadbloem » 13 Nov 2018, 14:33

aquanaut schreef:Nee hoor, als je het niveau van de antivries tot ruim boven de waterlijn in de slang giet en de kraan vervolgens snel opent en sluit zit hij zeker vol met antivries.
De antivries valt dan naar beneden om het niveau gelijk te brengen (wet van communicerende vaten)
In die beweging wordt zo goed als al het water weggedrukt door de vallende antivries.
Aquanaut
Dat is inderdaad de juiste tip, ruim voldoende en ruim boven de waterlijn vullen. Niet zuinig zijn. Prima, waarvoor dank.
Beetje dom maar nooit zo over nagedacht..... :o
De slang is nu leeg vanwege het blazen dus zaterdag vullen!! :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Jabsco toilet winterklaar maken

Berichtdoor Davidos » 20 Nov 2018, 10:38

Al jaren blaas ik de kogelkranen leeg, en draai ze dicht. Zelfs na forse winters nooit ellende mee gehad.

Nu heb ik een nieuwe motor met waterkoeling. Die inlaat heb ik vol gegoten met antivries en daarna de kraan dicht gedraaid.... na eerst de motor aantal liter antivries te hebben laten drinken (met draaiende motor, tot het spul uit de uitlaat kwam gorgelen)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten