Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Nov 2018, 10:49

Hallo ,
Ik ben bezig een nieuwe zitbank te maken voor in de boot. Ze zal uit losse delen bestaan die doormiddel van een glij-systeem uit elkaar kunnen. Zelf ben ik vrij handig met hout en alles, dus het ruwe werk komt wel ok.. Maar dan zou ik het zitvlak en rugleuning (in een multiplex) willen laten stoferen tot een volwaardige leuning / zitbank .. met schuim en al..? Iemand goede ervaringen met bedrijven waar ik mijn hout kan binnen doen om te laten stofferen ?

mvg
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor Roelof » 03 Nov 2018, 11:34

Ik zou kiezen voor losse kussens zodat deze 's winters uit de boot gehaald worden om thuis droog op te slaan. Om te voorkomen dat ze gaan verschuiven kun je ze vastzetten dmv drukknopen of klittenband.
Een ritssluiting om de vulling er uit te kunnen halen is gemakkelijk zodat de bekleding gewassen kan worden indien dit onverhoopt eens vuil wordt.

Om kussens te laten maken kun je contact zoeken met een stofferingsbedrijf zoals
https://tjammevis-scheepsstoffering.nl/
http://www.huizinghoogezand.nl/contact
En zo zijn er nog veel andere stofferingsbedrijven.

Krijgen we foto's van het project? :D

Succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Nov 2018, 14:16

Roelof schreef:Ik zou kiezen voor losse kussens zodat deze 's winters uit de boot gehaald worden om thuis droog op te slaan. Om te voorkomen dat ze gaan verschuiven kun je ze vastzetten dmv drukknopen of klittenband.
Een ritssluiting om de vulling er uit te kunnen halen is gemakkelijk zodat de bekleding gewassen kan worden indien dit onverhoopt eens vuil wordt.

Om kussens te laten maken kun je contact zoeken met een stofferingsbedrijf zoals
https://tjammevis-scheepsstoffering.nl/
http://www.huizinghoogezand.nl/contact
En zo zijn er nog veel andere stofferingsbedrijven.

Krijgen we foto's van het project? :D

Succes,
Roelof

Ivm de drukknoppen : waar kan je op losse kussens drukknoppen laten zetten zodat ze handig blijven , en je er niet op zit ;-)))


foto's ;-O We staan ondertussen ook al veel verder met de buitenkant.. heb er ook nog geen foto's van gepost... :-O
(blijft toch een tijdverliezend gedoe, hier foto's posten ;-))) Maar beloofd : ik post nog wel eens een update..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor Roelof » 03 Nov 2018, 15:55

Aan de onder- / achterkant een losse flap waar de drukknopen in zitten.
Als je het kussen optilt kun je de drukknopen vastdrukken / losmaken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Nov 2018, 16:01

Roelof schreef:Aan de onder- / achterkant een losse flap waar de drukknopen in zitten.
Als je het kussen optilt kun je de drukknopen vastdrukken / losmaken.

Groet,
Roelof



Top !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor varg » 03 Nov 2018, 22:38

Over de bank zelf; ik herinner me dat mijn oude oom (meubelmaker) altijd sprak over een hoek van 90 graden tussen zitting en leuning en het geheel met een helling van 15 graden achterover...dan zit je lekker zei hij!
Mijn lekkere stoel heeft echter een hoek van 115 graden tussen zitting en rug en inderdaad ook 15 graden achterover.
Check het even bij een 'lekkere' bank.
Oom Jan is trouwens alweer een paar jaar hemelen.
Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor Daxiepaks » 09 Jan 2019, 12:05

varg schreef:Over de bank zelf; ik herinner me dat mijn oude oom (meubelmaker) altijd sprak over een hoek van 90 graden tussen zitting en leuning en het geheel met een helling van 15 graden achterover...dan zit je lekker zei hij!
Mijn lekkere stoel heeft echter een hoek van 115 graden tussen zitting en rug en inderdaad ook 15 graden achterover.
Check het even bij een 'lekkere' bank.
Oom Jan is trouwens alweer een paar jaar hemelen.
Groet, Arnold


Hoi Varg, nog even terug op dit onderwerp :
weet je ook de ideale zithoogte ? en de diepte van een normale bank ?

mvg
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor varg » 09 Jan 2019, 13:14

Iedereen schrijft dat je het beste de zithoogte van je lekkere bank of stoel thuis als uitgangspunt kunt nemen. Meer zithoogte maakt dat je makkelijker opstaat en vaak heeft het interieur van een boot al iets van een badkuip, iets hoger zitten is dan wel prettig. Om even bij mijn oom Jan te blijven...ik heb eens teruggezocht wat de zithoogte en diepte van luxe banken van zijn oude fabriek waren. Zithoogte (ZH) 44 cm en zitdiepte (ZD) 51 cm. Meestal werd dit gemeten aan de bovenzijde van de kussens halverwege de zitting. De maximale zithoogte schijnt 48 cm te zijn. De bekende Gelderland 4800 serie banken (uit 1982) hebben ZH 43 en ZD 56. Die banken worden nog steeds verkocht en schijnen goed te zitten. Ze hebben ze tegenwoordig ook een XL versie omdat de mensen langer worden. Dat geeft 6 cm extra ZD. Voor een boot neem je dan denk ik teveel ruimte in. Verder kon oon Jan geweldig zingen en was het heerlijk logeren bij hem en tante Alie.
Mvg Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Zitbanken zelf ontwerpen en ..?

Berichtdoor Daxiepaks » 09 Jan 2019, 13:33

varg schreef:Iedereen schrijft dat je het beste de zithoogte van je lekkere bank of stoel thuis als uitgangspunt kunt nemen. Meer zithoogte maakt dat je makkelijker opstaat en vaak heeft het interieur van een boot al iets van een badkuip, iets hoger zitten is dan wel prettig. Om even bij mijn oom Jan te blijven...ik heb eens teruggezocht wat de zithoogte en diepte van luxe banken van zijn oude fabriek waren. Zithoogte (ZH) 44 cm en zitdiepte (ZD) 51 cm. Meestal werd dit gemeten aan de bovenzijde van de kussens halverwege de zitting. De maximale zithoogte schijnt 48 cm te zijn. De bekende Gelderland 4800 serie banken (uit 1982) hebben ZH 43 en ZD 56. Die banken worden nog steeds verkocht en schijnen goed te zitten. Ze hebben ze tegenwoordig ook een XL versie omdat de mensen langer worden. Dat geeft 6 cm extra ZD. Voor een boot neem je dan denk ik teveel ruimte in. Verder kon oon Jan geweldig zingen en was het heerlijk logeren bij hem en tante Alie.
Mvg Arnold


super , dank !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten