verf ruwe ondergrond

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Mopolcamper » 03 Nov 2018, 14:21

In datzelfde verhaal las ik dat met de roller nog minder laagdikte wordt opgezet dan met een kwast. Zonder meting blijft het dus een beetje een gok?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Roelof » 03 Nov 2018, 15:49

Zonder meten blijft idd een gok.
Het hangt veel af van de "schildershand" en de soort verf welke gebruikt wordt.

Zelf gebruik ik industriële (2K) primer met een hoog gehaalte vaste stoffen. Hiervan rol ik 4 - 5 dik. Cosmetische oppervlakken schuur ik na om een glad uiterlijk te krijgen, daarna afwerken met 3 lagen lak.
Het onderwaterschip schuur ik niet omdat dit niet cosmetisch is.
Ik heb het geluk dat ik een Elco-meter van m'n werk kan gebruiken, zo kom ik op 4 of 5 lagen primer met een roller om ca 300 micron te krijgen maar nogmaals, het hangt van de verf af hoe dik er per laag wordt aangebracht.

Houd er ook rekening mee dat Daxiepaks vroeg om een advies voor een niet zichtbaar gedeelte, vandaar dat ik 300 micron primer adviseerde.
Indien het een cosmetisch gedeelte betreft zou ik volgende adviseren:
150 m. primer
100 m. grondverf (passend bij de eind kleur (is in de basis vaak ook een primer))
75 m. lak.
Dit komt overeen met de systemen welke op m'n werk worden toegepast.

Onderwaterschip:
200 m. primer
75 m. sealer (schakellaag)
2 x 200 m. antifouling

Vanzelfsprekend wordt bij m'n werk alles met een airless spuit aangebracht. Een goede spuiter spuit dan in 1 keer op laagdikte.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Nov 2018, 16:43

Roelof schreef:Z
Onderwaterschip:
200 m. primer
75 m. sealer (schakellaag)
2 x 200 m. antifouling

Groet,
Roelof


Hoi Roelof, kan je een vb geven van zon sealer (schakellaag) ? Ik neem aan dat dat een schakellaag is tussen 1K/2K etc ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Roelof » 04 Nov 2018, 20:22

Idd bedoel ik met sealer de "schakellaag" tussen de primer en de anti-fouling.

Ik ken de technische details niet maar AF hecht minder goed als het direct wordt aangebracht op primer, ongeacht of het 1K of 2K primer is.
De zogenoemde schakellaag / sealer is een product welke zeer goed hecht op de ondergrond (primer) en de hechting van AF bevordert.
In Jip en Janneke taal: Sealer fungeert als een soort lijm tussen de primer en de anti-fouling.

Houd als volgt in gedachten:
AF geeft GÉÉN beschermende werking, het voorkomt alleen de aangroei van het onderwaterschip, AF is aan slijtage onderhevig.
Primer op voldoende laagdikte beschermt het staal tegen roesten maar voorkomt aangroei niet.
Sealer / schakellaag tussen primer en AF bevorderd de hechting van AF op sealer.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten