Vetus watergesmeerde schroefas

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor Anker » 15 Apr 2012, 09:23

Voor renovatie zou ik gaarne de de Vetus watergesmeerde schroefas compleet uit nemen.
Als ik op de samenstellings tekening pdf kijk zou ik de waterafdichting binnen demonteren
de klembus No 8 losmaken, en de buiten flens No 7 twee bouten verwijderen flens
wegnemen dan zou ik zo de hele messing binnenkoker moeten kunnen uit nemen.
Of zie ik nog wat over het hoofd, of kom ik nog voor verrassingen te staan???

vr gr Anker

(zie link 3e post (dank u) ) afbeelding 3d Vetus
Laatst gewijzigd door Anker op 15 Apr 2012, 15:33, in totaal 6 keer gewijzigd.
Anker
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Apr 2012, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor laserdevil » 15 Apr 2012, 14:16

anker: linkje werkt niet.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor henkvd » 15 Apr 2012, 15:14

henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2012, 19:30

Anker,

De rubber mof losnemen en het ZWB schuif je er naar binnen toe af.
Dan klemflens 8 lossen en idd de boutjes van nummer 7, dan moet de koker er naar buiten uit kunnen.
Nummer 7 klemt de ring van nummer 5 tegen de scheg vast.

Als de bevestigingen gangbaar zijn is het zo gebeurd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor Anker » 25 Apr 2012, 23:02

Ja dat is net zo gebeurd zo.n watergesmeerde schoefas kompleet er uit nemen, het meeste was ik bezorgd
of de flensbouten aan de buitenzijde goed zouden lossen, maar perfect.Wat een genot die techniek uit elkander
te zien en schoon te maken en je dan zelfs geen slijtage ziet aan een dergelijke watergesmeerde schroefas.(30jaar)
Zelfs de as 40 mm (30jaar) is op het binnen en buitenlager hardverchroomd. De afdichtings pakking tussen flens zal ik moeten
vernieuwen en het vetkoord nu die toch los is . Nu zijn er ook buitenlagers met getorsde binnengroeven ,heeft dat voor of
nadelen,en of wat is het beste?

m vr gr Anker
Anker
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Apr 2012, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor vuuren1 » 28 Apr 2012, 17:36

De assen van Vetus zijn niet verchroomd, ze zijn van een erg slijtvast RVS materiaal (zagen is onmogelijk).

Je bedoeld met getorste groeven groeven die een weinig spiraalvormig lopen?
Dat draagt wel beter en meer gelijkmatig, lagers met rechte groeven willen wel eens gaan piepen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor ..... » 20 Dec 2013, 23:49

Bericht door dieseltje » vr 07 sep 2012, 22:23

hallo allemaal ,

even een vraagje ,sinds kort in het bezit van een moter boot ,alleen de vraag volgens de verkoper zit er een water gesmeerde as onder ,alleen mis ik dan een aansluiting voor toevoer van water ,zijn er onderhoudsvrije assen of ontbreekt hier gewoon iets ? zit geen rubber en ook geen drukpakking ,kan iemand mij verder helpen ? hoe kan ik een foto toevoegen op deze forum ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor BB motor » 20 Dec 2013, 23:49

Bericht door BB motor » vr 07 sep 2012, 22:32

dieseltje schreef:
hoe kan ik een foto toevoegen op deze forum ?




Het uploaden van foto's KAN als volgt:

Ga naar http://www.tinypic.com
Klik vervolgens op Bladeren, en zoek de locatie op waar de foto op je eigen harde schijf staat. selcteer deze foto , Klik vervolgens op Submit. Dan moet de foto binnen een aantal seconde geupload zijn.
Vervolgens ga je dan naar de 2e URL waar IMG voorstaat. Kopieer de volledige URL en plak deze hier in een bericht

Ga naar http://www.imageshack.us/
Klik vervolgens op Bladeren, en zoek de locatie op waar de foto op je eigen harde schijf staat. selcteer deze foto.
wat verder naar onder staat "resize image?" die moet je aanvinken en dan op 800 x 600 (15" monitor)
Dan moet de foto binnen een aantal seconde geupload zijn.

(IMG:http://i204.photobucket.com/albums/bb32/rarara_photos/Diversen/imageshack1.jpg)

Kopieer de link (hotlink for forums) en plak deze in je bericht,

(IMG:http://i204.photobucket.com/albums/bb32/rarara_photos/Diversen/imageshack2.jpg)


Hoe een foto te plaatsen (die al op internet staat) op het forum:
Dus stel je ziet een foto op een andere site, die je graag wil laten zien op dit forum (het doorlinken van)

Gebruik de codes [img ] [/img ] (zonder spatie dan) en zet daartussen de url van de foto zelf neer.
De url kom je als volgt achter:
Klik 1x RECHTS op de foto, en klik op eigenschappen. Daar staat ook bij Adres (URL): Het stuk tekst wat daarachter staat moet je volledig hebben.

(IMG:http://i204.photobucket.com/albums/bb32/rarara_photos/Diversen/fotouploaden.jpg)

En dan staat hij erop... Veel suc6! En lukt het je niet, vraag gerust.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Vetus watergesmeerde schroefas

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 23:50

Bericht door vuuren1 » vr 07 sep 2012, 23:21

dieseltje schreef:
hallo allemaal ,

even een vraagje ,sinds kort in het bezit van een moter boot ,alleen de vraag volgens de verkoper zit er een water gesmeerde as onder ,alleen mis ik dan een aansluiting voor toevoer van water ,zijn er onderhoudsvrije assen of ontbreekt hier gewoon iets ? zit geen rubber en ook geen drukpakking ,kan iemand mij verder helpen ? hoe kan ik een foto toevoegen op deze forum ?




Er zijn (vaak de oudere) systemen zonder toevoer binnen de boot, dan zitten er buiten, aan het einde van het lager 2 schepjes die het water tijdens het varen invoeren.
Aan de binnenkant zit heus een waterafdichting, ander zou deze boot al jaren lang gezonken zijn ;)

Als je de configuratie hebt die Henk op 15 April heeft gelinkt (kijk daar even naar) dan bestaat de binnenafdichting uit een z.g.n. zwevend binnenlager met stopbuspakking.
In dit geval is er geen ouderwetse pakkingdrukker aanwezig maar een ring met schroefdraad + een drukring en een schroefje die de ring op zijn plaats houdt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten