overgang onderwaterschip naar bovenwater...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

overgang onderwaterschip naar bovenwater...

Berichtdoor Daxiepaks » 11 Okt 2018, 15:33

Hallo,
ons bovenwaterschap is geschilderd in 2K (primer interprotect, en dan 2K lak).
Nu willen we tegen volgend seizoen het onderwaterschip opnieuw aanpakken.. Laatste keer dat dit gebeurd is , is dit met primocon / Black bottomcoat en interspeed gebeurd...(door een schilder) . Wat daar eventueel nog onder zit, ...is ons een raadsel..... ;-)

We dachten eerst alles grof te schuren, en op sommige probleemplekjes tot op het blanke staal te schuren. Dan primeren met bv primocon en daarover een anitfauling..(interspeed?)
Maar hoe werken we tegen de bovenwaterlijn aan ? Is het best om tot iets boven de 2K lak te gaan met de primocon en antifouling ? Want afplakken op de huidige scheidingslijn zal toch nooit 100% lukken ? Is er een probleem te verwachten met de 2K romp en de 1K onderwaterschip overgang ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: overgang onderwaterschip naar bovenwater...

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Okt 2018, 20:26

1K kan altijd over 2K. Andersom kan meestal niet. Alleen als de 1K heel oud is of met een speciale primer. In jouw geval: geen probleem dus.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: overgang onderwaterschip naar bovenwater...

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Nov 2018, 14:22

Mopolcamper schreef:1K kan altijd over 2K. Andersom kan meestal niet. Alleen als de 1K heel oud is of met een speciale primer. In jouw geval: geen probleem dus.


Dus (om even op een ouder topic terug te komen) kan ik best een 2K primer iets teveel naar 'beneden' gebruiken , dan afplakken en de 2K lak boven de waterlijn zetten, daarna omgedraaid aplakken en tot de waterlijk bv black bottom over de 2K primer en dan een antifouling ? Of is er iets beters dan black bottom ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: overgang onderwaterschip naar bovenwater...

Berichtdoor Amersfow » 03 Nov 2018, 15:19

Bottomcoat is rommel, na een paar jaar en 1x afspuiten is er niets meer van terug te vinden. Ik heb het dit jaar voor het laatst gebruikt. Ik hoor goede berichten van Amerlock 400 en Shipcoat
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: overgang onderwaterschip naar bovenwater...

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Nov 2018, 16:13

Amersfow schreef:Bottomcoat is rommel, na een paar jaar en 1x afspuiten is er niets meer van terug te vinden. Ik heb het dit jaar voor het laatst gebruikt. Ik hoor goede berichten van Amerlock 400 en Shipcoat



Danku !!

De Amerlock400 is vervangen door Sigma ?
Blijft een beetje onduidelijk of dit over oude (onbekendere) 1K systemen gaat ..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: overgang onderwaterschip naar bovenwater...

Berichtdoor Klaver vier » 03 Nov 2018, 18:56

Amerlock kan in principe overal overheen mits het goed vast zit,behalve over teerhoudende producten.
Is top spul ik smeerde het altijd op de vorige boot.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten