Afsluiters

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Afsluiters

Berichtdoor Hooveld960 » 30 Sep 2018, 09:49

Gisteren had ik het met iemand over het (laten) winterklaar maken van onze boten.
Het gesprek kwam op de afsluiters aan boord en waar die allemaal zitten.
Ik vertelde dat ik geen afsluiters had zitten op de afvoeren van m'n spoelbakken (eentje in de keuken en eentje in de wc).
Die gaan gewoon met een rechte stalen pijp naar onderen zonder afsluiter.
Nou, dat vond m'n gesprekspartner heel gek en zei dat daar echt een afsluiter op hoort te zitten.

Tja, ik weet het niet. Weet wel dat het waarschijnlijk origineel zo zit (Hooveld) dus......

Wat is nu waar?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Afsluiters

Berichtdoor Marie Christina » 30 Sep 2018, 10:13

Ik heb daar ook geen afsluiters tussen zitten, Jan.
Maar mijn boot is, net als de jouwe, ook al wat ouder.
Wellicht dat dat vanaf een bepaald bouwjaar pas verplicht is?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afsluiters

Berichtdoor aadbloem » 30 Sep 2018, 10:20

Er zijn massa's kruisers gebouwd in het goedkopere segment die deze wijze van afvoer hebben en die nog steeds goed functioneren.
Ik had het in een Waterman Kruiser van Nico Bontje, drie stuks en in dertig jaar nooit kapot gevroren ofzo. Het is altijd wel dikwandige buis, gaspijp ijzer denk ik.
Inderdaad ook gezien bij Hooveld, Tengro, BeachCraft, Ten Broek, Cascaruda, de Jong en vele anderen.

Tegenwoordig zie je meer en meer huiddoorvoeren met kogelkranen, ik blaas ze altijd leeg en draai ze dan dicht.
Ik lees ook wel dat men leegblaast en er antivries of restanten jenever van opa of koelvloeistof ingooit en dan de kraan afsluit.
Geen idee of dergelijke antivriesmiddelen echt onderin onverdund aanwezig blijven.

@Marie Christina: Met name bij recreatieve boten is niet echt heel veel (technisch) verplicht. Ik zou bijna zeggen: Vrijwel niets.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Afsluiters

Berichtdoor Marie Christina » 30 Sep 2018, 11:07

Ah, ok.
Ja, ik dacht met dat CE keurmerk van tegenwoordig dat er wel eisen aan zouden (kunnen) zijn.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afsluiters

Berichtdoor Hooveld960 » 30 Sep 2018, 11:10

Wat betreft eventuele vorstschade ben ik niet zo bang voor. Tenminste. Er staat natuurlijk water in de pijp tot aan de waterlijn.
Als het bevriest heeft het ruimte naar boven toe toch in de pijp? (Bevroren water zet uit).
En ja, wat betreft de levensduur van zo'n stalen pijp zul je dat wel in de gaten moeten houden.
Ik kan aan de buitenkant van de pijp niets zien, maar het roesten zal van binnenuit beginnen natuurlijk en dat zie je niet.
Een afsluiter zal ook niet direct op de bodem zitten, maar eerst ook een stukje pijp, dan de afsluiter (boven de waterlijn? want anders stroomt direct water binnen tot aan de waterlijn toch?) En ook dan zal het stuk stalen pijp tussen bodem en afsluiter ook nooit het eeuwige leven hebben?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Afsluiters

Berichtdoor Marie Christina » 30 Sep 2018, 11:23

Dat soort afvoeren gooi ik altijd een scheutje slaolie in met daar weer een scheutje antivries voor de ruitensproeier.
Mócht dat mengsel al gaan bevriezen dan wordt het een papje ipv een blokje ijs.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afsluiters

Berichtdoor aadbloem » 30 Sep 2018, 11:45

Marie Christina schreef:Ah, ok.
Ja, ik dacht met dat CE keurmerk van tegenwoordig dat er wel eisen aan zouden (kunnen) zijn.

Veel industriële productgroepen mogen uitsluitend worden verhandeld in de Europese Economische Ruimte (EER) als ze CE-markering hebben.
Je zou kunnen stellen dat een nieuw werf afgebouwd schip 100% moet voldoen een de CE norm maar zodra het tweedehands is en er sprake is van onderhandse verkoop en koper en verkoper zijn akkoord over de handel dan is CE een wassen neus. Wanneer je bij een CE-B markering de zeerailing eraf slijpt of eraf haalt is het geen CE-B meer maar de koper ligt daar wellicht niet wakker van. Hetzelfde geldt voor het inlassen van eerdergenoemde buis voor een dekwaspomp om maar wat te noemen. Geen haan die daarnaar kraait. Er is dan geen sprake van een overtreding, een strafbaar feit of economisch delict.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Afsluiters

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Sep 2018, 17:41

aadbloem schreef:Er zijn massa's kruisers gebouwd in het goedkopere segment die deze wijze van afvoer hebben en die nog steeds goed functioneren.

Ik weet niet wat voor jou het goedkope segment is,maar de prijs van een Doerak is ook niet echt hoog,maar die hebben wel standpijp afsluiters.Ook bij het toilet zitten er kranen op.
Veelal schuifafsluiters,die bevriezen namelijk niet.

Hooveld960 schreef:Wat betreft eventuele vorstschade ben ik niet zo bang voor. Tenminste. Er staat natuurlijk water in de pijp tot aan de waterlijn.
Als het bevriest heeft het ruimte naar boven toe toch in de pijp? (Bevroren water zet uit).

Ja dat klopt.Water dat bevriest zet uit.
Maar niet alleen naar boven toe,maar ook zijwaarts.
Daarom staat mijn boot in de winter op de wal.
Loop je ook niet de kans in het voorjaar,dat het eigenhandig de bodem van de rivier opzoekt. :mrgreen:
Ieder voorjaar zijn er wel een paar die "gezakt" zijn.
Maar mocht je van plan zijn om afsluiters toe te passen,neem dan "schuifafsluiters".
Die kunnen namelijk niet bevriezen.
Een kogelkraan kan dat wel namelijk.
Als je een kogelkraan dichtzet,blijft het water in de holle ruimte staan,en als dat bevriest kan je "kogel" ,die dus in feite geen kogel is,maar een bolletje met een gat erdoor,bevriezen.En je zult niet de eerste zijn waar juist die "kogel" barst bij vorst.

En een kraan in een standpijp van de motor kan ook een groot gemak zijn.
Kraan dicht, wierpot deksel eraf,en je giet zo een tankje met antivries in je extern koelsysteem,waar normaliter water doorn gaat,dat je impeller oppomt uit de rivier.
Heb je dan geen kraan in je standpijp,dan kan de deksel van de wierpot er niet af namelijk.( kan onder de waterlijn staan)
Beschik je over een gesloten koelsysteem met buizen onder de boot door,dan heb je dat probleem niet,maar dan heb je ook geen standpijp + wierpot voor het oppompen van koelwater.
Noordvaarder
 

Re: Afsluiters

Berichtdoor aadbloem » 30 Sep 2018, 18:42

Noordvaarder schreef:Ik weet niet wat voor jou het goedkope segment is,maar de prijs van een Doerak is ook niet echt hoog,maar die hebben wel standpijp afsluiters.Ook bij het toilet zitten er kranen op.

Ik schreef daarom ook "massa's" en dus niet "allemaal"
Onnodig dus om daar als zodanig te citeren en commentaar op te leveren tenzij je reclame wilt maken voor Doeraks. :D

Noordvaarder schreef:Heb je dan geen kraan in je standpijp,dan kan de deksel van de wierpot er niet af namelijk.( kan onder de waterlijn staan)

Ooit een wierpot tegengekomen die onder water staat en zonder kraan? Dat zou betekenen boot uit het water en dan de wierpot doen.......
Lijkt toch wel een beetje een onzin voorbeeld, als de wierpot halverwege het seizoen volraakt effe naar de botenlift??
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Afsluiters

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Sep 2018, 20:28

Noordvaarder schreef:Lijkt toch wel een beetje een onzin voorbeeld, als de wierpot halverwege het seizoen volraakt effe naar de botenlift??

Voor mij is dat geen onzin voorbeeld,want er was ook hier in de buurt zo goochem om een wierpot op zijn standpijp te maken,omdat hij regelmatig kroos in de motor kreeg.
Hij vergat even de kraan,want een zeef was genoeg volgens hem.
Resultaat was en vollopende boot toen hij de zeef schoon wou maken.
Hij heeft dat opgelost door de boot met de achterzijde aan een brug vast te maken,middels een spanband en ratel.
Het winterseizoen daarop werd er een kraan tussen gezet.
GEEN ONZIN DUS.

En wat ik vreemd vind, je kunt zelf wel met vreemde reacties komen,maar duld ze zelf niet.
Meet eens met 2 maten,i.p.v. met je eigen duimstok. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten