aadbloem schreef:Er zijn massa's kruisers gebouwd in het goedkopere segment die deze wijze van afvoer hebben en die nog steeds goed functioneren.
Ik weet niet wat voor jou het goedkope segment is,maar de prijs van een Doerak is ook niet echt hoog,maar die hebben wel standpijp afsluiters.Ook bij het toilet zitten er kranen op.
Veelal schuifafsluiters,die bevriezen namelijk niet.
Hooveld960 schreef:Wat betreft eventuele vorstschade ben ik niet zo bang voor. Tenminste. Er staat natuurlijk water in de pijp tot aan de waterlijn.
Als het bevriest heeft het ruimte naar boven toe toch in de pijp? (Bevroren water zet uit).
Ja dat klopt.Water dat bevriest zet uit.
Maar niet alleen naar boven toe,maar ook zijwaarts.
Daarom staat mijn boot in de winter op de wal.
Loop je ook niet de kans in het voorjaar,dat het eigenhandig de bodem van de rivier opzoekt.
Ieder voorjaar zijn er wel een paar die "gezakt" zijn.
Maar mocht je van plan zijn om afsluiters toe te passen,neem dan "schuifafsluiters".
Die kunnen namelijk niet bevriezen.
Een kogelkraan kan dat wel namelijk.
Als je een kogelkraan dichtzet,blijft het water in de holle ruimte staan,en als dat bevriest kan je "kogel" ,die dus in feite geen kogel is,maar een bolletje met een gat erdoor,bevriezen.En je zult niet de eerste zijn waar juist die "kogel" barst bij vorst.
En een kraan in een standpijp van de motor kan ook een groot gemak zijn.
Kraan dicht, wierpot deksel eraf,en je giet zo een tankje met antivries in je extern koelsysteem,waar normaliter water doorn gaat,dat je impeller oppomt uit de rivier.
Heb je dan geen kraan in je standpijp,dan kan de deksel van de wierpot er niet af namelijk.( kan onder de waterlijn staan)
Beschik je over een gesloten koelsysteem met buizen onder de boot door,dan heb je dat probleem niet,maar dan heb je ook geen standpijp + wierpot voor het oppompen van koelwater.