Schip van Staal / RVS / Aluminium

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor jkos » 27 Aug 2018, 21:40

Triclad lassen is zeer gebruikelijk als men staal aan aluminium wil lassen.
Het gebeurt door middel van zogenaamd explosielassen, er zullen vast wel andere methodes zijn, maar ik ken ze niet.
Op bijna 100% van de Nederlandse kotters is deze werkwijze gebruikt, zonder problemen.
Verder gewoon alle regels in acht nemen als je twee verschillende materialen met elkaar verbind.
Bedenk wel dat een aluminium opbouw of romp zeer gevoelig is voor lekstroom(pjes)
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor henkvd » 27 Aug 2018, 21:46

Bij alles wat je monteert op het aluminium moet je goed rekening houden om geen bloemkolen te krijgen, zomaar iets monteren is vragen om problemen, bv elektrische apparatuur aarden op het aluminium is terug brengen van de problemen, er is weer een verbinding tussen staal en aluminium waar corrosie plaats gaat vinden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Erik Snellens » 27 Aug 2018, 22:54

Bij de keuring kwamen weinig verassende zaken naar voren, (op een RVS watertank met diesel na).
Ik heb wel een aantal kleine bloemkolen gezien maar dat waren er heel weinig en die lijken mij wel te behandelen. Heb een bod gedaan en ik verwacht dat het geaccepteerd wordt. Zou mij vierde motorboot worden. Ik koop meestal iets wat in de basis goed is maar verwaarloosd, zie het opknappen ook als hobby. Als het doorgaat ga ik in elk geval het electrische system aanpakken. Zitten nu een of twee oude omvormers (onherkenbaar) en acculader op zonder scheidingstransformator en een stuk of 75 zekeringblokken en relais zonder enige handleiding. Ga dan op zoek naar iemand met verstand van electro die het system kan upgraden voor een leuke prijs. Zal daar dan een nieuw topic voor plaatsen.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Aug 2018, 12:11

Nu nog een foto!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Erik Snellens » 13 Sep 2018, 19:06

Heb de boot uiteindelijk gekocht, heb ik weer wat te doen want er zit best veel achterstallig onderhoud in :D

Hierbij 2 foto's, eerste is van de overgangsstrip tussen aluminium en ijzer, onder is het ijzer, boven aluminium.
Tweede foto is van het schip.

Afbeelding

Afbeelding
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor Klaver vier » 13 Sep 2018, 20:19

Echt een heel mooi schip,mooi laag en alles in de goede verhouding,ziet er heel goed uit
Gr Renë ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Schip van Staal / RVS / Aluminium

Berichtdoor pascall » 13 Sep 2018, 20:32

Ik dacht dat de SS Rotterdam ook een aluminum opbouw heeft op een stalen romp/dek.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten