Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Binnetie » 05 Aug 2018, 11:14

Inmiddels is onze romp gespoten en ben ik bezig met de opbouw en gangboord.

Het gangboord hebben we eerder al geschuurd, maar doordat we er inmiddels veel opgelopen hebben zit hier vuil in. Dit gaan we nog opnieuw reinigen.

Afbeelding
Het gangboord is niet helemaal glad, dit komt door de antislip die de vorige eigenaar ooit eens heeft aangebracht.
Moet het gangboord helemaal glad zijn? Iemand vertelde me dat dat niet hoeft omdat er weer nieuwe antislip in het gehele gangboord komt (alles is beloopbaar).
Ik ben van plan om 1 of 2 lagen Pre Kote aan te brengen, maar wat komt daar overheen? De site van Internationaal is hier niet duidelijk over.
Iemand zei dat je 3 lagen aflak moet aanbrengen (zelfde als de opbouw) en dan 2 lagen Interdeck of aflak met antislip korreltjes. Want Interdeck zou water doorlaten...
Een ander zei geen Pre Kote (grondverf) aanbrengen maar direct 2 lagen Interdeck want er zit nog een verflaag op. Is Interdeck standaard met antislip?
Wat is nu de beste aanpak?

Met het loshalen van de afplaktape ivm spuiten heb ik op 2 plekken de verlaag losgetrokken:
Afbeelding
De randen heb ik opgeschuurd en daarna de plek in de primer gezet en plamuur ik later. Het grijze wat je ziet is de oude plamuur. Is dit de goede werkwijze?

Ook kwam ik nog op 2 plekken een barstje tegen, deze heb ik opengemaakt en iets ruimer gemaakt met een plamuurmes (plek is 5 cm groot en op het staal):
Afbeelding
Het oranje roodachtige rondje zat er direct onder en lijkt mij roest. Maar is de rest nu ook roest of rode menie? Wat is de juiste werkwijze? Ik kan het nog verder openkrabben maar ben bang dat ik dan het halve gangboord open heb liggen. Ook hier uitschuren en primer erop of eerst Owatrol CIP en later plamuren?

Nu krijg je natuurlijk gladde plekken in het gangboord (die zijn geplamuurd en opgeschuurd) en de rest voel je nog ligt een reliëf. Ga je dit verschil ook zien in het eindresultaat? Mooiste is alles de gangboorden mooi 1 geheel vormen.

De temperatuur in de loods is momenteel zo'n 30-34 graden het staal is een stukje warmer. Zo'n 42 graden gemeten. Is dat voor het voorbehandelen niet te hoog? De opbouw wordt gespoten maar het voorbehandelen is het halve werk. Ik merk dat de verf erg snel droog is en dat opschuren dan echt wel nodig is.
Laatst gewijzigd door Binnetie op 05 Aug 2018, 19:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Binnetie
 

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor jade » 05 Aug 2018, 15:20

Hoi, ik haal zulke plekken meestal zover schoon todat ik zeker ben dat de verflaag nog goed vast zit en er geen roest zichtbaar is.
Deze plekken zal je met een roestwerende primer moeten behandelen en daarna een grondlaag waarop je je plamuur kan zetten.
Over de plamuur en de omliggende rand een laag grondverf en je kan weer verder met je verfsysteem.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Binnetie » 05 Aug 2018, 19:12

Oké dan is dat in lijn met wat ik zelf haar bedacht. Maar na het plamuren wat is dan de vervolgstap?
3 lagen aflak 3n dan 2 lagen antislip (Interdeck van International)? Of 2 lagen Pre Kote van International en daarna 2 lagen antislip verf?
Binnetie
 

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Klaver vier » 05 Aug 2018, 19:44

Ik vindt het overdreven veel lagen,bij ons zaten er een paar scheurtjes in het dek,die heb ik uitgekrabt en met epoxieplamuur gevuld geschuurd zf primur erop geschuurd ,werdol dekverf muisgrijs met van die antieslipkorrels er door van epifanis en in 1 keer goed gedekt en strak.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Binnetie » 05 Aug 2018, 22:18

Vind ik ook René!
Ik gebruik Watertite van International als plamuur, is ook 2 componenten. En daarna verder met producten voor een 1 component verfsysteem.

Maar moet het dek goed glad zijn of mag dat nog wat reliëf hebben omdat ik er toch nog antislip overheen schilder? Heb namelijk het idee dat sommige antislip van zichzelf ruw maar egaal is en wanneer je antislipkorrels toevoegt het geheel veel meer reliëf vertoont.
Mijn voorkeur heeft de antislipverf die van zichzelf al ruw/stroef is.
Wat je hier bijvoorbeeld ziet:
Afbeelding

Vanmiddag vaarden wij in een sloepje, sommige delen van het dek waren echt ruw. Leek wel op dit:
Afbeelding

En qua temperatuur is het beter om de grondverf iets te verdunnen zodat verf wat beter vloeit met dit warme weer?
Binnetie
 

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Klaver vier » 08 Aug 2018, 20:29

Sorry dat ik zo laat reageer ik had het niet eerder gezien.
Het is aan jezelf hoe ruw je het wilt,maar heb je gerepareerd en je doet het heel glad zie je alles,daarom heb ik die korrels er door en zie je niet wat ik gerepareerd heb.
Ik zou de verf niet verdunnen ,is met dit weer al dun zat,maar dat is allemaal persoonlijk dat moet je een beetje aanvoelen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Dancermaintenant » 08 Aug 2018, 20:44

Ik zou op die delen waar altijd veel gelopen wordt, zoals gangboorden,nooit plamuur gebruiken. Daar waar gelopen wordt zal er altijd beweging zijn door gewicht van de personen die er lopen. Plamuur zal dan op een gegeven ogenblik gaan barsten en/of los laten van de ondergrond.
Dancermaintenant
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 Sep 2015, 14:13
ligplaats: Andijk
info:

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Klaver vier » 08 Aug 2018, 21:30

Gedeeltelijk mee eens,maar doe is epoxie plamuur oo een buigzaam ijzeren plamuurmes laat het eens drogen en probeer de plamuur er eens af te krijgen door het plamuurmes te buigen ,dan zou je zien dat het er niet af te krijgen is,
Mijn gangboorden buigen niet,dus waar zou ik bang voor moeten zijn.
Vroeger plamuurden ze het al met een veel minder goede plamuur en dat ging ook jaren goed,nu is de plamuur zo vreselijk goed dat ik er niet bang voor ben,en anders moet het nog een keertje na velen jaren.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Binnetie » 08 Aug 2018, 22:25

Ik weet zo niet of International Watertite expoxyplamuur het. Het bestaat wel uit 2 componenten.

De plekken in het gangboord tot nu toe zijn plekken waar je niet snel komt omdat het heel smal is daar is of omdat je anders vast zit tussen de bolder en de achterkajuit.
Ik merk in het gangboord vooraan wel dat dit een beetje beweegt. Dit vol je ook met schuren. Zal door de constructie komen.

Ik denk dat ik toch maar het gangboord maar glad ga schuren. Het dak van de kajuit had ook antislip en dat is ook helemaal glad geworden.
Het is wederom wel weer meer werk.
Binnetie
 

Re: Gangboord aanpakken en temperatuurvraag

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2018, 09:26

Als er epoxie plamuur op staat is het toch goed,epoxie is wel iets anders als twee componenten plamuur
Wat het verven betreft met deze temperatuur,ik zou verven als het een graad of twintig is en geen wind,dan schildert het verreweg het makkelijkst.
Bij dat warme weer krijgt het geen tijd om fatsoenlijk te vloeien en moet je vreselijk snel werken anders droogt het onder je roller of kwast vandaan
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast