Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2018, 18:27

Ik spreek inderdaad uit ervaring en kan ook nog tekening lezen,zoals de tekening van de gebruiksaanwijzing.
Maar ga maar lekker pb doen
Gr René
Klaver vier
 

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jul 2018, 18:42

Klaver vier schreef:"de eigenwijzen zien" en "Voor de eigenwijze".

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 19:28

Kan ik de verleiding toch niet weerstaan............... :oops:
't Is ook wat met die warmte :mrgreen:

Klaver vier schreef:Zoek maar eens op htank vetus,dan kunnen de eigenwijzen zien waar de expansietank komt
Voor de eigenwijze zet hem er lekker naast of nog liever onder wordt het lekker vet.
Gr René ( klaver vier)


Ik heb nooit gerefereerd naar een htank van Vetus, de foto eerder in dit topic laat geen enkele aansluiting zien dus ik heb geen idee hoe dat zit. Ik zou deze tank in Yep z'n situatie misschien helemaal niet gebruiken, maar de wereld van expansietanks stopt niet bij Vetus, Op een simpele en goedkope manier kan iets anders gemaakt of gevonden worden wat gewoon kan werken en is Yep zijn probleem oplost.
Vergeet niet dat hij vorig jaar zonder indicatie vooraf stuurloos werd. Door goed zeemanschap en een portie geluk zijn de boot en opvarenden er zonder schade vanaf gekomen!
Mogelijk werd dit veroorzaakt door overdruk in het stuursysteem omdat deze niet kan ontluchten.

Tekening lezen heb ik niet in twijfel getrokken, maar een tekening van een standaard tankje is niet altijd oplossing voor een probleem. Als er (te) weinig ruimte is, dan moet je anders gaan denken en niet uitgaan van een simpele standaard (welke een leverancier op de markt heeft) vindt ik; zie het als "out of the box denken".

PB of niet, dat zie ik vanzelf wel. Als Yep geholpen is met deze of een andere oplossing en dit wil posten op het forum is dat zijn goede recht en kunnen anderen er eventueel hun voordeel mee doen.

U zij gegroet
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2018, 19:59

En het was zó gezellig.
Maar we zijn er weer. :cry:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2018, 20:03

Waarom zou je het goed doen als het ook fout kan,en vooral niet naar de tekening kijken,die is uiteindelijk nergens voor.
Gr René( klaver vier)
Ieder zijn eigen wijsheid
Klaver vier
 

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 20:40

Marie Christina schreef:En het was zó gezellig.
Maar we zijn er weer. :cry:


Ach, soms gaat het goed, soms wat minder. Uiteindelijk blijven we hier op het forum toch met elkaar praten en elkaar adviezen geven.
In deze werd ik er een beetje flauw van dat aantoonbare ervaringen in herhaling als niet mogelijk of niet werkend werden bestempeld. Ik probeer mensen met onze gezamenlijke interesse te helpen waar ik kan, soms met onorthodoxe oplossingen. Als ik inzie dat ik fout zit geef ik dat ook toe zoals in het verleden ook gebeurd is.
Blijft het een feit dat platte tekst op het web een soort van 2D weergave is welke in "real life / face tot face" totaal anders begrepen wordt.

Zoals je ziet reageer ik toch weer, ondanks dat ik het eigenlijk niet wilde :o :shock: :lol:
Geen ruggengraat? Nog wel, maar ook die is al eens gerepareerd.. :D :D :D

Klaver vier schreef:Waarom zou je het goed doen als het ook fout kan,en vooral niet naar de tekening kijken,die is uiteindelijk nergens voor.
Gr René( klaver vier)
Ieder zijn eigen wijsheid


Het is duidelijk dat je een andere mening of inzicht hebt maar ik weet uit de praktijk dat het werkt zoals ik voorgesteld heb. Dit was destijds ook een alternatieve oplossing maar werkte goed, heb dit later ook nog wel eens met succes toegepast.
Zodra onze boot weer in de vaart is, hoop ik dat we elkaar eens tegenkomen.

Weet zeker dat we 's avonds samen een gezellig potje bier gaan drinken.
Denk dat we allebei het laatste woord willen hebben gebaseerd op onze eigen achtergrond. Het zal dus een lange avond worden :lol: :lol: :lol:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2018, 22:05

Nog 1 keer dan speciaal voor Roelof
De klacht van Yep is dat er bij de bovenste stuurpomp bij uitzetten van de olie olie uit het ontluchtingsgaatje bij de bovenste stuurpomp komt.
Waarom komt die olie er uit omdat de inhoud uitzet door de warmte,hoe meer inhoud hoe meer uitzetting.
Waar komt de olie er uit op het hoogste punt.
Nu gaan we op de Roelof manier een tankje plaatsen onder of naast de stuurpomp.
Wat gebeurd er meer inhoud meer uitzetting meer lekkage.
Nu op de manier van René en Vetus,een knie op de plaats van de ontluchting slang er op naar een hoger gelegen potje,op de onderkant van het potje aangesloten,potje tot ongeveer de helft gevuld,werkt tevens als ontluchting,lucht gaat altijd op het hoogste punt zitten en verdwijnt dan door de dop op het potje,omdat het potje tot de helft gevuld is kan de olie uitzetten en krimpen zonder dat het ergens gaat lekken.
Als je dus het potje laag zet treed er geen expansie op alleen drukverhoging het wordt dus niet beter maar slechter.
Aangezien ik op dieet ben ga ik geen biertje met je drinken, maar een discussie kan soms voor meer duidelijkheid zorgen voor beide partijen en andere kunnen er ook van leren.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor jkos » 25 Jul 2018, 22:19

Soms, let wel, soms, wordt het langs elkaar heenpraten verheven tot een kunst :mrgreen:
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 22:27

jkos schreef:Soms, let wel, soms, wordt het langs elkaar heenpraten verheven tot een kunst :mrgreen:


Denk dat je gelijk hebt, jammer genoeg zit in voorgaande reactie niks voor mij hoewel het wel aan mij gericht was :cry: :(
Ga het hier toch maar bij laten denk ik ;)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Yep » 25 Jul 2018, 22:39

Maar nou heb ik nog steeds geen potje op de pomp... ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten