anodes

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: anodes

Berichtdoor Onrust » 02 Jan 2012, 23:05

Behalve dat ze ws. langer meegaan maakt het verder weinig uit. Je doet er goed aan om er voldoende op te zetten.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor sigdock » 03 Jan 2012, 09:07

ik zou het kunnen onderbouwen, maar dan moet ik het opzoeken in het boek Chemische Technologie


Ben erg benieuwd maar daar zal ik je niet mee belasten, ik denk dat Google me ook wel wat kan uitleggen. Verder een helder verhaal, met name de praktijkproeven die je hebt gedaan. Had niet verwacht dat zo'n klein verschil zoveel zou uitmaken.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 03 Jan 2012, 18:09

ik wil de nieuwe aluminiumanodes gaan bevestigen met bouten aan de romp. moet ik hier rvs of gewone bouten en moeren voor gebruiken?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor Bejakruiser » 03 Jan 2012, 19:01

Gewone bouten en moeren van een goede kwaliteit.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor harry1 » 03 Jan 2012, 20:58

hoe zijn de oude anodes nu bevestigd
de mijne had ik op de romp gelast, met een kleine tussen ruimte tussen de huid
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor Klaas » 03 Jan 2012, 21:59

zo heb ik ze ook op mijn boot gelast, en dan ook iets vrij van de wang, en ook dit jaar weer een nieuwe geplaatst en deze dan op het sleepijzer.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: anodes

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2012, 01:01

Lassen geeft de meeste zekerheid m.b.t. het contact van de anode met de scheepsromp.
Bij vervanging heb je een lasser nodig.

Wij monteren ze met RVS draadeinden en meten de weerstand. Daarna gaan de bevestigingen in een epoxycoating.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2012, 01:18

sigdock schreef:
ik zou het kunnen onderbouwen, maar dan moet ik het opzoeken in het boek Chemische Technologie


Ben erg benieuwd maar daar zal ik je niet mee belasten, ik denk dat Google me ook wel wat kan uitleggen. Verder een helder verhaal, met name de praktijkproeven die je hebt gedaan. Had niet verwacht dat zo'n klein verschil zoveel zou uitmaken.


Je mag het ook gewoon meteen geloven..

Het grootste verschil in ervaringen heeft betrekking op de kwaliteit van het onderwatersysteem (de coating).
Ik ken mensen die Magnesium anodes vervloeken omdat alle coating er in vellen af kwam.
Dan moet je ze gaan vertellen dat ze juist blij moeten zijn met deze ervaring...
(De coating deugde immers niet)

In de koolteer-periode heb ik ook magnesium anodes onder mijn boot gezet. Geen enkel probleem.
Behalve dat ze vlug weg waren..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor sigdock » 05 Jan 2012, 09:01

Geloven is iets wat je in een kerk doet, ik wil dingen gewoon ook graag begrijpen :mrgreen:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor fox4you » 05 Jan 2012, 11:24

vuuren1 schreef:Wij monteren ze met RVS draadeinden en meten de weerstand. Daarna gaan de bevestigingen in een epoxycoating.

Ik heb bij een groot aantal schepen de aan de scheepshuid gelaste anodes vervangen door een bevestiging met gewone stalen bouten en laste de bouten met de kop tegen de huid aan.
Rond een kopbout lassen gaat naar mijn gevoel beter dan rond een draadeind en de boutkop is ook gelijk de afstand die de anode vrij blijft van de scheepshuid.
Om zo min mogelijk verschillende materialen onder de waterlijn te hebben gebruik ik geen RVS.
De bevestigingspunten uiteraard altijd goed in de coating zetten.

Nu we het toch over anodes hebben, o.a. het aantal toe te passen anodes, welk materiaal voor welk vaargebied etc. maar ook niet onbelangrijk is de plaats waar ze gemonteerd worden.
Uiteraard op plaatsen in de buurt waar ook een ander metaal aanwezig is zoals in de buurt van de schroef soms zelfs op de schroefas, bij de boegschroef, beunkoeler, doorvoeren maar soms zo maar ergens tegen de huid van het onderwaterschip kom je ze tegen.

Wat ik bij diverse schepen meerdere keren ben tegen gekomen is putcorrosie recht boven de schroef in het vlak.
Links en rechts op de kiel bij het buitenlager zijn anodes aanwezig die ogenschijnlijk goed werken maar toch bleek dat niet genoeg om een dergelijke probleem te voorkomen.
Het valt of staat natuurlijk bij een goede coating maar die plek boven de schroef blijkt vaak kwetsbaar net als de coating op het roer.
Afhankelijk van de stand van je schroef komt er ook wel een flink stuk ander metaal dicht in de buurt bij de scheepshuid.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten