anodes

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 02 Jan 2012, 13:20

Hallo allemaal,

ik heb ook de weg weer gevonden naar dit forum.
ik heb een vraag over anodes voor mijn stalen boot. het is een stalen cascarudakruiser van 9,20m ik moet er nieuwe anodes onder plaatsen. naar mijn weten moeten er onder een stalen schip op zoet water magnesium anodes gemonteerd worden. na wat zoeken op internet kom ik ook leveranciers tegen die beweren dat magnesium te onedel kan zijn en de lak aan kan tasten en daarom adviseren ze aluminium. wat zijn jullie ervaringen hiermee?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor Onrust » 02 Jan 2012, 13:31

Jeroen,

Voor uitsluitend zoet water gebruikt men in het algemeen aluminium anodes en op zout water zink annodes.

Succes,

Cees
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor sigdock » 02 Jan 2012, 14:31

Magnesium is idd onedeler dan aluminium maar hoe dat de lak kan aantasten ontgaat me even. Het principe is dat het meest onedele onderdeel zich opoffert voor de andere metalen dus 'hoe onedeler, hoe beter' zou je verwachten. Overigens liggen Mg en Al in de edelheidsreeks tegen elkaar aan dus echt heel veel zal het niet uitmaken.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 02 Jan 2012, 14:57

bedankt voor de reacties. ik snap zelf ook niet goed hoe magnesium de lak aan zou kunnen tasten. ik weet niet van wat voor materiaal de oude anodes zijn, maar die hadden hun werk goed gedaan. vandaar dat ik me afvroeg of aluminium of magnesium het meeste toegepast word op stalen schepen op zoet water. maar volgens jullie maakt het dus niet heel veel uit of ik aluminium of magnesium monteer?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor fox4you » 02 Jan 2012, 15:17

Als je boot van aluminium zou zijn, maar dat ie een Cascaruda niet, dan zou een magnesium zin hebben want magnesium is onedeler dan aluminium.
Dus in jouw geval, staal op zoet water, gebruik je aluminium anodes.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor harry1 » 02 Jan 2012, 18:52

toen mn bootje dit jaar ff op de wal lag, had ik ook aangedacht de anodes te vervangen voor magnesium, zit nu ..als het goed is allu.
welliswaar pokdalig maar nog goed, (stom, maar had het een beetje afgeborsteld met een staal borstel, en hoop niet dat het invloed heeft....) :oops:
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 02 Jan 2012, 18:57

als je anodes zoals je zegt pokdalig zijn,dan werken ze in ieder geval goed. een staalborstel word idd van gezegd dat die kleine metaaldeeltjes achter kan laten die de werking negatief kan beïnvloeden. ik denk dat ik het dan ook bij aluminium ga houden.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor Klaas » 02 Jan 2012, 19:38

nee volgens mij is dat niet heel erg, ze slijten alleen wel iets harder. nl alles wat je er afhaalt
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 02 Jan 2012, 23:00

Weet iemand of het iets uitmaakt,als ik iets grotere aluminiumanodes plaats als die eronder zaten.heb er nog paar liggen namelijk maar die zijn groter.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jan 2012, 23:04

sigdock schreef:Magnesium is idd onedeler dan aluminium maar hoe dat de lak kan aantasten ontgaat me even. Het principe is dat het meest onedele onderdeel zich opoffert voor de andere metalen dus 'hoe onedeler, hoe beter' zou je verwachten. Overigens liggen Mg en Al in de edelheidsreeks tegen elkaar aan dus echt heel veel zal het niet uitmaken.


Magnesium en aluminium zit in de spanningsreeks in de buurt van elkaar, echter anodes worden wel zo benoemd maar het zijn legeringen die (fors) afwijken van het genoemde (basis) materiaal.

Ik heb de proef genomen door aluminium stafmateriaal onder de boot te schroeven: Deed helemaal niets.
Ook door zuiver magnesium schoepen van een compressor er onder te schroeven: Was binnen een half jaar verdwenen.

De coating die loslaat:
Dat kan zeker wel gebeuren.

Magnesium werkt op zoet water vaak toch te heftig en zoekt naar lekken om een stroomkring te bewerkstelligen.
Als er een gaatje is dan gaat het daarheen en bij een te dun of niet goed hechtend verfsysteem gaat het onder de coating meer wegen zoeken waardoor de coating er af valt.
In theorie zou je het kunnen horen bruisen.
(ik zou het kunnen onderbouwen, maar dan moet ik het opzoeken in het boek Chemische Technologie)

Magnesium monteren is wel een goede test om te bepalen of je coating nog goed vast zit ;)

"Aluminium" is dus de beste keuze voor een stalen schip op zoet water.
Met het juiste aantal/gewicht gaan die een jaar of 5 mee, magnesium anodes minder dan 2 jaar.
Zink doet bijna niets op zoet water en gaat dus wel 20 jaar mee...

Update:
Jeroen,
Het aantal kilogrammen aan anodes wat onder je schip moet is gerelateerd aan het onderwateroppervlak.
Google is je vriend..

Je kan er beter niet van uit gaan dat Dhr. Simon Groonheim van Cascaruda de juiste gegevens heeft toegepast bij de nieuwbouw.
Laatst gewijzigd door vuuren1 op 02 Jan 2012, 23:08, in totaal 2 keer gewijzigd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten