sigdock schreef:Magnesium is idd onedeler dan aluminium maar hoe dat de lak kan aantasten ontgaat me even. Het principe is dat het meest onedele onderdeel zich opoffert voor de andere metalen dus 'hoe onedeler, hoe beter' zou je verwachten. Overigens liggen Mg en Al in de edelheidsreeks tegen elkaar aan dus echt heel veel zal het niet uitmaken.
Magnesium en aluminium zit in de spanningsreeks in de buurt van elkaar, echter anodes worden wel zo benoemd maar het zijn legeringen die (fors) afwijken van het genoemde (basis) materiaal.
Ik heb de proef genomen door aluminium stafmateriaal onder de boot te schroeven: Deed helemaal niets.
Ook door zuiver magnesium schoepen van een compressor er onder te schroeven: Was binnen een half jaar verdwenen.
De coating die loslaat:
Dat kan zeker wel gebeuren.
Magnesium werkt op zoet water vaak toch te heftig en zoekt naar lekken om een stroomkring te bewerkstelligen.
Als er een gaatje is dan gaat het daarheen en bij een te dun of niet goed hechtend verfsysteem gaat het onder de coating meer wegen zoeken waardoor de coating er af valt.
In theorie zou je het kunnen horen bruisen.
(ik zou het kunnen onderbouwen, maar dan moet ik het opzoeken in het boek Chemische Technologie)
Magnesium monteren is wel een goede test om te bepalen of je coating nog goed vast zit
"Aluminium" is dus de beste keuze voor een stalen schip op zoet water.
Met het juiste aantal/gewicht gaan die een jaar of 5 mee, magnesium anodes minder dan 2 jaar.
Zink doet bijna niets op zoet water en gaat dus wel 20 jaar mee...
Update:
Jeroen,
Het aantal kilogrammen aan anodes wat onder je schip moet is gerelateerd aan het onderwateroppervlak.
Google is je vriend..
Je kan er beter niet van uit gaan dat Dhr. Simon Groonheim van Cascaruda de juiste gegevens heeft toegepast bij de nieuwbouw.