anodes

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: anodes

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2012, 22:59

fox4you schreef:
vuuren1 schreef:Wij monteren ze met RVS draadeinden en meten de weerstand. Daarna gaan de bevestigingen in een epoxycoating.

Ik heb bij een groot aantal schepen de aan de scheepshuid gelaste anodes vervangen door een bevestiging met gewone stalen bouten en laste de bouten met de kop tegen de huid aan.
Rond een kopbout lassen gaat naar mijn gevoel beter dan rond een draadeind en de boutkop is ook gelijk de afstand die de anode vrij blijft van de scheepshuid.
Om zo min mogelijk verschillende materialen onder de waterlijn te hebben gebruik ik geen RVS.
De bevestigingspunten uiteraard altijd goed in de coating zetten.

Nu we het toch over anodes hebben, o.a. het aantal toe te passen anodes, welk materiaal voor welk vaargebied etc. maar ook niet onbelangrijk is de plaats waar ze gemonteerd worden.
Uiteraard op plaatsen in de buurt waar ook een ander metaal aanwezig is zoals in de buurt van de schroef soms zelfs op de schroefas, bij de boegschroef, beunkoeler, doorvoeren maar soms zo maar ergens tegen de huid van het onderwaterschip kom je ze tegen.

Wat ik bij diverse schepen meerdere keren ben tegen gekomen is putcorrosie recht boven de schroef in het vlak.
Links en rechts op de kiel bij het buitenlager zijn anodes aanwezig die ogenschijnlijk goed werken maar toch bleek dat niet genoeg om een dergelijke probleem te voorkomen.
Het valt of staat natuurlijk bij een goede coating maar die plek boven de schroef blijkt vaak kwetsbaar net als de coating op het roer.
Afhankelijk van de stand van je schroef komt er ook wel een flink stuk ander metaal dicht in de buurt bij de scheepshuid.


Ik bedoelde ook zeskantbouten, excuses.

Over corrosie aan het onderwaterschip heb ik een dikke map liggen en uiteindelijk is iedere situatie anders.
Er zijn zoveel factoren die van invloed kunnen zijn (nog los van de plek en omstandigheden waar een schip ligt, of hoe de elektra is uitgevoerd..).

Boven een schroef kan het a.g.v. cavitatie of erosie kaal worden, maar dan nog moeten de anodes de boel beschermen.
De manier om daar achter te komen is om dat middels een platina elektrode in het water (in de buurt van de schroef), een universeelmeter en een min aan het schip even te meten.
Er zijn bedrijven die daar een dikke boterham mee verdienen..

Ik ben na die cursus de specifieke meetwaarden inmiddels vergeten omdat je gewoon met de juiste hoeveelheid anodes en een goede conservering bijna nooit problemen hebt.
Mijn 10 meter bootje heeft 6 anodes en die werken (ze reduceren eigenlijk gelijkmatig in omvang). Dat gaat ongeveer allemaal naar de schroef (die wordt grijs).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 15:54

Bericht door jeroenwd40 » wo 13 jun 2012, 07:49

ik ben bijna zover dat ik anodes kan gaan plaatsen onder mijn schip, het worden aluminium anodes. ik ben er alleen nog niet uit hoeveel anodes ik moet plaatsen en welk gewicht ze moeten hebben. ik heb op verschillende sites gekeken maar de adviezen lopen nogal uiteen. het natte oppervlak onder water is ongeveer 27m2. is er een richtlijn voor het plaatsen van anodes voor wat betreft de aantallen en het gewicht.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:54

Bericht door vuuren1 » wo 13 jun 2012, 19:55

ca. 6 kg aluminium anodes.

Dus 6 stuks van 1kg te beginnen op 1/5 lengte waterlijn vanaf de spiegel en daarna 2x 1/4 lwl verder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:55

Bericht door vuuren1 » wo 13 jun 2012, 19:55

ca. 6 kg aluminium anodes.

Dus 6 stuks van 1kg te beginnen op 1/5 lengte waterlijn vanaf de spiegel en daarna 2x 1/4 lwl verder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:55

Bericht door vuuren1 » di 19 jun 2012, 19:11

Die verhoudingen zijn vrij algemeen en als richtlijn bedoeld.
Een trimplaat hoort ook bij het onderwaterschip dus kan je daarvanuit rekenen.

Belangrijk is eigenlijk dat de achterste anodes ongeveer ter hoogte van de schroef zitten en niet in het aanstroomstroomgebied van de schroef (dat is een veel gemaakte fout).
Naast de schroef (vanaf ca. 50 cm) is prima.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 15:55

Bericht door jeroenwd40 » zo 02 dec 2012, 19:54

De achterste anodes zaten inderdaad in het aanstroomgebied van de schroef,ze zaten op de kiel precies waar de koker naar binnen gaat. Daar komen ze dus niet meer terug. Hans je schreef dat de achterste anodes vanaf 50 cm van de schroef moeten, is hier ook een maximum voor? Moeten de anodes in het midden van het vlAk komen of juist dichter bij de kiel of juist meer naar de buitenkant?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:55

Bericht door vuuren1 » zo 02 dec 2012, 22:56

Jeroen,

Allereerst moet je de juist anodesoort kiezen en dan de hoeveelheid bepalen op basis van het onderwater oppervlak (de massa in kilogrammen of delen daarvan).
Dan is het wenselijk dat de anodes de toestroom naar de schroef niet verstoren.

Verder is het eigenlijk gewoon logisch nadenken over de (gelijkmatige) verdeling onder het schip.
Dan doe je het goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 15:56

Bericht door jeroenwd40 » wo 17 apr 2013, 10:51

ik ben de anodes aan het plaatsen, de achterste zitten ter hoogte van de schroef, nog twee in het midden van de boot, en er moeten er nog twee vooraan. is er nog een bepaalde afstand die ze van de boegschroeftunnel af moeten zitten of juist zo dicht mogelijk bij de tunnel? ik heb ook nog een huiddoorvoer, moet de anode daar een bepaalde afstand vanaf zitten?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 15:56

Bericht door jeroenwd40 » vr 19 apr 2013, 20:01

Niemand?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: anodes

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 15:56

Bericht door Jan Huibers » vr 19 apr 2013, 20:30

Jeroen, voeg even een foto in als het kan... Dan kan er hier beter naar gekeken worden..

Ter hoogte van de schroef is alvast goed maar een breed begrip, zitten ze dan op je schroefaskoker of aan het vlak recht boven de schroef?? In het aanstroomgebied naar de schroef is niet optimaal in ieder geval en bij je boegschroef zo dicht mogelijk bij de tunnel zonder de waterstroom te hinderen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten