Pagina 3 van 5

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2019, 09:37
door aadbloem
Voor wat het waard is: Ik kreeg ooit het advies om de anodes die op aangelaste bouten zitten, na het verwijderen voor een antifouling beurt, weer aan te brengen en de bouten vooraf goed in te smeren met kopervet. Dat geeft zowel bescherming als geleiding op de bouten. Daarmee voorkom je dat het vet isolerend gaat werken. Ik heb dat maar aangenomen als zijnde juist....
Nu maakt de halve jachthaven gebruik van mijn busje kopervet hier :lol: Je kent dat wel: Wat smeer jij er nou op???

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2019, 10:47
door Marie Christina
Klinkt best plausibel.

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2019, 12:38
door Barry Kruisdijk
Duidelijk verhaal Roelof.
Bedankt voor jou antwoord.

Mvg Barry

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2019, 10:49
door Daxiepaks
aadbloem schreef:Voor wat het waard is: Ik kreeg ooit het advies om de anodes die op aangelaste bouten zitten, na het verwijderen voor een antifouling beurt, weer aan te brengen en de bouten vooraf goed in te smeren met kopervet. Dat geeft zowel bescherming als geleiding op de bouten. Daarmee voorkom je dat het vet isolerend gaat werken. Ik heb dat maar aangenomen als zijnde juist....
Nu maakt de halve jachthaven gebruik van mijn busje kopervet hier :lol: Je kent dat wel: Wat smeer jij er nou op???



Ik heb ook kopervet staan, maar lees op de pot dat het zeer giftig is voor in het water levende organismen, en dit gedurende lange tijd....
Zijn er milieuvriendelijkere alternatieven om mijn anode-bouten in te smeren ?

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2019, 11:03
door Marie Christina
Koper is niet goed voor het marine milieu, inderdaad.
Maar hoeveel vet smeer je er nu helemaal op?
En dan zit het meeste nog tussen de moer en de schroefdraad en tussen de bevestigingsstrip en de moer.
De hoeveelheid die in het milieu terechtkomt is mijns inziens te verwaarlozen.
Ik denk dat je afwasteiltje leeggooien slechter is.

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2019, 11:16
door Noordvaarder
Daxiepaks schreef:Ik heb ook kopervet staan, maar lees op de pot dat het zeer giftig is voor in het water levende organismen, en dit gedurende lange tijd....

Een potje Kent kopervet zeker.

Ik heb dat anders gedaan.
Heb de bouten tot zover afgezaagd,zodat er nog net een moer op past met een carrosseriering erachter.
Toen een paar "dopmoeren" gekocht ,zien er zo uit: https://www.mijnijzerwaren.nl/2218-Dopmoeren .
Daar een beetje marine vet voor de schroefas in gedaan,en die erop gedraaid met een veerring erachter.
Molykote CU-7439 kan ook.Is ook kopervet,maar is water resistant en lost niet op.
Voordeel,je hebt geen scherpe uiteinden van de bout,en je je krijgt ze altijd fatsoenlijk los.

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2019, 11:27
door bas
Afgezien van het milieuaspect, maar waarom zou je koper willen introduceren naast je anode? Zodat je sneller van je anodes af bent?

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2019, 12:02
door Noordvaarder
bas schreef:Afgezien van het milieuaspect, maar waarom zou je koper willen introduceren naast je anode? Zodat je sneller van je anodes af bent?

Als ik jou these zo lees,beweer je dus in feite dat een likje kopervet ertoe bijdraagt dat je anode sneller oplost.
Onderbouw dat eens? :idea:
Dat is voor velen,waartoe ik ook behoor( want ik wist dat ook niet) dan denk ik raadzaam om dat dan achterwege te laten. :o
Geld dus ook voor de beweerder die met dat idee daarmee kwam.
Waar een "likje" kopervet al niet toe in staat is dus.
Ben zeer benieuwd met welke plausibele verklaring je komt. :?: :?:

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2019, 12:21
door Daxiepaks
Noordvaarder schreef:[
Een potje Kent kopervet zeker.

Ik heb dat anders gedaan.
Heb de bouten tot zover afgezaagd,zodat er nog net een moer op past met een carrosseriering erachter.
Toen een paar "dopmoeren" gekocht ,zien er zo uit: https://www.mijnijzerwaren.nl/2218-Dopmoeren .
Daar een beetje marine vet voor de schroefas in gedaan,en die erop gedraaid met een veerring erachter.
Molykote CU-7439 kan ook.Is ook kopervet,maar is water resistant en lost niet op.
Voordeel,je hebt geen scherpe uiteinden van de bout,en je je krijgt ze altijd fatsoenlijk los.


Hoi, wat is een carrosseriering en een veerring ? ;-))))

Re: vragen omtrent anodes

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2019, 12:33
door Noordvaarder
Daxiepaks schreef:Hoi, wat is een carrosseriering en een veerring ? ;-))))

Carrosseriering:
https://www.houtmarkt.nl/uploads/cache/ ... ndex-3.jpg

Veerring:
https://static.gamma.nl/dam/50691/123

Een carrosseriering daarmee vul je in feite de ruimte op tussen eind bout + moer en het vast te zetten object.
Deze worden vaak bij plaatwerk van de carrosserie gebruikt,want anders zie je een deukje die de moer daarin zet,waar het plaatwerk mee vastzit,denk aan een spatbord etc van een auto.
Vaak zie je al moeren waar een plaatje aan vast zit gemaakt.
Een veerring is ervoor om het terug draaien van de moer tegen te gaan.
En dan heb je nog de zelfborgende moer:
http://www.tourmaster.nl/files/3719/pro ... berrol.jpg