vragen omtrent anodes

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jul 2018, 18:01

Bij 50 % verminderd: vervangen.
De mijne hebben daar zo'n 7-8 jaar over gedaan. (Aluminium, Zoet water met af en toe een paar dagen zout. )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Klaver vier » 13 Jul 2018, 21:17

Ik zou ze altijd vervangen,je moet er aan schoonmaken je moet er aan buigen om ze vlak te krijgen en je moet in die oude dingen ook nog gaten boren.
Ik zou nieuwe kopen malletje maken om de bouten er op te lassen en tevens de gaten te boren in de nieuw gekochte anodes,alles weer netjes.
Mijn mening want ik houd niet van kl met ouwe troep.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Daxiepaks » 14 Jul 2018, 11:49

Klaver vier schreef:Ik zou ze altijd vervangen,je moet er aan schoonmaken je moet er aan buigen om ze vlak te krijgen en je moet in die oude dingen ook nog gaten boren.
Ik zou nieuwe kopen malletje maken om de bouten er op te lassen en tevens de gaten te boren in de nieuw gekochte anodes,alles weer netjes.
Mijn mening want ik houd niet van kl met ouwe troep.
Gr René ( klaver vier)



Beste zou inderdaad bouten lassen...maar dat kan ik niet zelf , dus eerst ga ik proberen door de bestaande metalen banden gaten te boren waar ik dan een bout doorheen kan halen.
Ik plan wel een cursus lasse te volgen, maar weet niet wanneer ik daar toe kom, en hoe snel ik er handig in wordt...
Volgens "berekening" zou ik 2,3 kg anodes moeten hangen..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Jul 2018, 12:20

Daxiepaks schreef:, dus eerst ga ik proberen door de bestaande metalen banden gaten te boren waar ik dan een bout doorheen kan halen.

Buig de bestaande stukken iets van de romp af.
Leg er iets achter,zodat je niet in de huid van het schip per ongeluk boort.
Steek dan door de gaten een bout,en draai er een moer op.
Daar bovenop weer de nieuwe anode,en die weer vastzetten met een moer.

Maar heb geen kielbalk onder boot,waar je doorheen kan boren,zoals bij een Doerak?
Ik heb daar een paar gaten in geboord,een paar stukjes draadeinden doorheen gestoken,aan beide zijden 2 moeren erop,zodat ik enige afstand tot de balk heb,en erachter kan schoonmaken als de boot op de wal staat.
De anodes heb ik aan beide zijden weer met een dopmoer,waarin een klein beetje vet zit, vastgezet.Zo blijft het overgebleven stukje bout vrij van roest,en draai je het de volgende keer gewoon weer los.
Wat is een dopmoer? Dopmoeren zie je ook vaak op naven van fietswielen.
Noordvaarder
 

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Klaver vier » 14 Jul 2018, 12:21

Daxiepaks als je ze er af haalt moeten ze er toch ook weer op is er niemand in de haven dieer ff een paar m8 bouten op kan lassen voor een lasser een fluitje van een cent.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jul 2018, 19:58

Die van mij zagen er vergelijkbaar uit en volgens de lokale techneut konden ze nog wel even mee.
Zitten er nu 11jaar op, maar wel op zoet en met scheidingstrafo
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Yep » 14 Jul 2018, 21:56

R.C.Grootveld schreef: scheidingstrafo



Ik kan niet begrijpen waarom ik dit ding nog niet verkocht heb ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Barry Kruisdijk » 01 Apr 2019, 19:18

Hallo,

ik heb even mee gelezen over het berekenen van het aantal die ik nodig heb. volgend de berekening van kok watersport heb ik er 4 van 2 kg nodig. Mijn boot is 10.5x3,2m, mag je dan ook bijvoorbeeld 8 anodes van 1kg gebruiken?

mvg Barry
Mvg Barry
Barry Kruisdijk
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 11:49
ligplaats: Wsv Broekerhaven
info: Middelsee kruiser waaiersteven model. 10.30m x 3.20m. bouwjaar 1973.
Mercedes om 616 42 pk

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Roelof » 02 Apr 2019, 03:37

Anodes, een heerlijk onderwerp waar ieder zijn eigen ervaring en aansluitende mening heeft! Laat ik ook maar meedoen :mrgreen:
Onderstaande is mijn persoonlijke mening.

Het type /soort anode is afhankelijk van het zout gehaalte in het vaargebied; (bijna) altijd zout water = zink anode / (bijna) altijd zoet water is aluminium anode.
Anodes zijn altijd opofferingsdelen. De bedoeling is dat de anode verteerd maar eenvoudig te vervangen is om het verteren van de huid van het schip te voorkomen.

Anodes moeten geplaatst worden waar een potentiaal verschil tussen metalen ontstaat bv schroef (messing legering) en huid (staal). Stroom geleiding via de huid speelt hier ook een rol.
De werking van anodes staat in direct verband met het contact met de scheepshuid; hoe beter het contact, des te beter de anode zijn werk kan doen.
Een anode welke tegen de huid gelast is heeft beter contact met het schip dan een anode op bouten. Bouten is goed, lassen is beter.

Daarom wordt geadviseerd om de Ohmse weerstand te controleren of er goed contact is tussen de anode (strip) en de huid. Hoe lager de weerstand tussen anode en huid des te beter kan de anode werken. (bv RVS bouten geven een hogere weerstand dan stalen bouten).
Voor onderhoudsdoeleinden is het goed om anodes te monteren met redelijke ruimte tov de huid zodat onder de anode ook ontroest en geschilderd kan worden zonder de anode te verwijderen. De afstand tussen de huid en anode is niet belangrijk, de montage strips van de anode moeten goed contact maken met het schip.

Een (zwaar) ingeteerde anode doet zijn werk goed, een anode welke niet inteert / vergaat zit op de verkeerde plaats of heeft ontoereikend contact met de huid.
Plaatsing van anodes is een beroep / wetenschap op zichzelf, in onze bootjes hobby komt het meestal aan op een gevoelskwestie, al of niet gebaseerd op ervaring.
Hoe schoner de anode, des te beter kan deze werken. Schoonmaken heeft zin en put corrosie (oppervlakte vergroting) draagt bij aan een goede werking.

Er bestaan geen richtlijnen voor het vervangen van anodes (hoewel er op het WWW adviezen worden gegeven). Zolang er opofferingsmateriaal aanwezig is doet de anode zijn werk. Vervanging is afhankelijk van de verwachte slijtage tov de dockingsinterval.
Hierin moet je wel weten waar je mee begonnen bent (nieuw) en de slijtage na bv 3 jaar om te kunnen beoordelen of een anode nogmaals 3 jaar kan werken.

"Overdaad schaad" gaat hier niet op. Als je met nieuwe anodes begint kun je na een bepaalde periode beoordelen wat de slijtage is en kiezen voor vervanging als je verwacht dat de anode versleten is voor de volgende geplande docking. Anodes welke geen slijtage vertonen kun je laten zitten of verwijderen omdat ze geen doel treffen.
Hoe groter de anode, des te langer de vervangingstermijn zal zijn.

Ik las de anodes met voldoende afstand tov de huid op dubbelingen. Heb met div rekenttooltjes op het WWW berekend hoeveel kg en waar ik de anodes moet plaatsen en heb aansluitend het gewicht verdubbeld en 2 extra posities gekozen (iedereen verklaart mij voor idioot :mrgreen: ).
Na de eerste docking zie ik hoe de slijtage heeft plaatsgevonden en of er wijzigingen in het anode plan moeten worden gemaakt.

Weer een heel relaas. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, mening en inzicht, maar bovenstaande is hoe ik er mee omga. Beter nu teveel anodes dan later genoodzaakt zijn om dubbelingen aan te brengen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Klaver vier » 02 Apr 2019, 08:44

Helemaal mee eens,eindelijk een keer geen onzin verhaal,want die worden hier nog wel eens verteld.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten