vragen omtrent anodes

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor bas » 08 Apr 2019, 14:20

Als ik jou these zo lees,beweer je dus in feite dat een likje kopervet ertoe bijdraagt dat je anode sneller oplost.
Onderbouw dat eens? :idea:


Ja eigenlijk wel ja. Koper en zink liggen verder uit elkaar in de spanningsreeks dus is het potentiaalverschil groter en dus gaat elektrolyse sneller.
Onder andere daarom zitten er rond een schroef of achterlagers ook meer en/of grotere anodes.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Marie Christina » 08 Apr 2019, 14:38

Zo'n klein beetje zelfs?
Kweenie hoor.
Ik kan het niet onderbouwen, maar het lijkt me stug.
Dat potentiaal verschil is zo klein.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Apr 2019, 15:02

bas schreef:Ja eigenlijk wel ja. Koper en zink liggen verder uit elkaar in de spanningsreeks dus is het potentiaalverschil groter en dus gaat elektrolyse sneller.

Ja in theorie zul je gelijk hebben,maar zou een likje kopervet zoveel invloed uit kunnen oefenen,zodat het verkeerd kan gaan?
Koper vijlsel dat ook nog min of meer omgeven is door vet,en dat alleen bij hogere temperaturen vrij komt?
Ik geloof daar niet in.
Want waar gebruik je kopervet?
Bij warmere omstandigheden is mij geleerd.
Maar ja, soms kan 1 spetter veel uitmaken natuurlijk, want 1 verdwaalde spetter,en het vrouwtje is zwanger natuurlijk. :mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor bas » 08 Apr 2019, 16:53

Potentiaal verschil = potentiaal verschil, volgens mij maakt de hoeveelheid daarin weinig verschil.
En of het echt kwaad kan weet ik ook niet maar de stelling hier was dat het nuttig zou zijn en daar heb ik dan wel mijn twijfels over.
Anderzijds....als je nou een hekel hebt aan je buurman in de haven moet je maar een eurocent van koper in zijn bilge of watertank gooien, geduld doet de rest. Ook maar een heel klein dingetje.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Apr 2019, 17:03

bas schreef:Anderzijds....als je nou een hekel hebt aan je buurman in de haven moet je maar een eurocent van koper in zijn bilge of watertank gooien, geduld doet de rest. Ook maar een heel klein dingetje.

Moet hij wel een stalen boot hebben zeker met een stalen tank erin?
Bij een polyester boot met een kunststof erin,moet je over heel veel geduld beschikken volgens mij. :lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor bas » 08 Apr 2019, 17:51

Staal hoeft nog niet eens per se, maar een metaal is wel handig. Alu bootje werkt het ook wel mee.....beter nog zelfs :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Roelof » 08 Apr 2019, 18:29

Van anodes naar een geleidend smeermiddel.... :o

Zowel copa-slib als molycoat zullen een geleidende werking hebben maar beide zijn een smeermiddel / -pasta met oliehoudende componenten. Oliën zijn weer slechte geleiders.
Ik denk dat het per saldo weinig verschil zal maken voor de werking van de anodes of deze met of zonder een geleidende pasta gemonteerd worden.

De manier van montage zoals Wiebren beschrijft spreekt mij wel aan zolang de pasta alleen in de dopmoer wordt toegepast. 100 % contact tussen metalen geeft de beste werking. Een smeermiddel in de (dop) moer kan helpen om de moer na een X aantal jaren toch weer los te draaien.

Ik ben het met Menno eens dat een likje copa-slib het milieu niet echt zal schaden. Bijvoorbeeld antifouling of een stront tank overboord pompen heeft grotere effecten. Maar we willen allemaal aangroei vermijden en vinden het vervelend als de poeptank aan dek overstroomt of afgifte (indien mogelijk) opeens geld gaat kosten :shock:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Marie Christina » 08 Apr 2019, 19:01

En zo gaan we over van anodes via geleidend glijmiddel, eh smeermiddel, naar de schijttankdiscussie. :lol:
Let op mijn woorden. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Roelof » 08 Apr 2019, 19:13

Marie Christina schreef:En zo gaan we over van anodes via geleidend glijmiddel, eh smeermiddel, naar de schijttankdiscussie. :lol:
Let op mijn woorden. :D


Zo off-topic als we maar kunnen zijn: Wordt de aansluitende discussie de toepassing van het glijmiddel "Sensilube"? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
(werkt trouwens net zoals groene zeep, makkelijk voor het trekken van kabels door buizen (zal geen pijpen zeggen :lol: ).
Ook een smeermiddel en milieu neutraal..... :lol: :lol: :lol:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Marie Christina » 08 Apr 2019, 19:17

Proehoehoest!! :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten