Hoe kom ik aan een stalen sloep romp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Hoe kom ik aan een stalen sloep romp

Berichtdoor borreltijd » 02 Jul 2018, 22:01

Dag allemaal,

Ik heb samen met twee vrienden het plan om een mooie sloep te kopen om samen met gezin te kunnen varen in de zomermaanden. We dachten eerst aan een tweedehands in goede staat maar naar het kaart brengen van onze wensen denken we nu ook aan renovatie.
Werkplaats, kennis en ervaring van staalbouw/coaten/schilderen/elektra/ interieurbouw/ meubelmaker is binnen ons drieën danwel directe vriendengroep ruimschoots voorhanden. Daarbij is het geen probleem past volgend seizoen te gaan varen.
We overwegen een stalen romp van +- 6 a 7m op te knappen en zelf weer op te bouwen met o.a. een elektromotor, composieten vlonderplankenvloer en houten zitbanken en etc.

Maar ja, hoe komen wij aan een stalen romp van een sloep? Kopen de meeste mensen gewoon een stokoude stalen sloep en zo ja waar? Zijn er ook scheepsbouwers/slopers welke we eventueel kunnen benaderen voor alleen een romp en/of zijn er partijen welke ook (nieuwe) stalen rompen verkopen? Zouden we een romp in goede conditie kunnen kopen of opknappen voor <5kEUR?


Ik hoor graag hoe jullie dit aanpakken.
borreltijd
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 21:11
ligplaats:
info:

Re: Hoe kom ik aan een stalen sloep romp

Berichtdoor Hans van Zijl » 02 Jul 2018, 23:23

Hoi Borreltijd,

Ik zag nog niet zolang geleden een project van een jachtje waarvan ze de bovenbouw hadden afgeslepen.

Het model paste goed voor een grote sloep. Vond het eigenlijk wel een slimme oplossing om voor niet al te veel geld een goed start model te hebben.

Motor en schroefas zagen er nog goed uit en paste ook goed in het nieuwe ontwerp.

Ik weet niet of dit misschien ook voor jou een optie kan zijn. Er liggen meerdere oude jachtjes voor weinig.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Hoe kom ik aan een stalen sloep romp

Berichtdoor ErikH » 03 Jul 2018, 23:22

Marktplaats kapot? Staan "opknappertjes" zat te koop. Eventueel de opbouw van een geschikt kruisertje eraf slijpen. Als je mazzel hebt is het motortje nog redelijk en zitten er nog andere bruikbare onderdelen op.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Hoe kom ik aan een stalen sloep romp

Berichtdoor henkvd » 03 Jul 2018, 23:37

Geen idee waar je vandaan komt, Waternet Amsterdam heeft ook voldoende , regelmatig veilingen van uit de stad verwijderde projecten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hoe kom ik aan een stalen sloep romp

Berichtdoor Gruttepier » 04 Jul 2018, 06:12

Berend bootje heeft ook vaak stalen boten staan met uitgangspunt ombouw.
Is iets wat veel vaker gedaan wordt
Gruttepier
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten