herman42 schreef:Dag Q, waarom vind je een hekschroef overbodig bij deze lengte? Ik denk er aan om een hekschroef te laten monteren voor het gemak als je veel sluizen moet nemen etc., vermoedelijk ga ik het toch eerst een jaartje 'zonder' proberen om de boot te leren kennen.
De boegschroef deed niet echt veel, nu het raster er af is en met een nieuwe schroef zou het beter moeten zijn. Er is bovendien een nieuwe accu geplaatst met een hoge 'cca', volgens de monteur in de orde van 1000 ampère. Ik ben heel benieuwd wat het effect zal zijn. Het is overigens een 55 kgf Vetus.
Goed dat je BS nu weer naar behoren presteert!
Een boegschroef heeft bij het manoeuvreren in beperkte ruimtes echt meerwaarde, zeker bij dwarswind. In dat opzicht is een hekschroef een stuk minder nuttig, immers, de achterkant van je schip is al voldoende beheersbaar met schroef en roer. Anders gezegd: de kont krijg je altijd wel bij. Dat zal je in de praktijk ook gaan merken. Dat heb je zo onder de knie.
Je hebt gelijk dat die lengte er minder toe doet, al is het op kleine jachtjes wel een beetje een overkill. Ook langere schepen kunnen prima af zonder hekschroef. Die tref je in de beroepsvaart dan ook zelden aan.
Dus waar een boegschroef heel nuttig kan zijn, en bij kan dragen aan veiligheid, is een hekschroef eerder gemak dient de mens. Tja, hoe makkelijk wil je hebben?
Ik behoor echt niet tot de stuurlui aan wal die schamperen dat je dan niet kan varen. Dat zijn praatjes voor aan de bar van het clubhuis, maar bedenk wel dat het allemaal geld kost, allemaal onderhoud behoeft én allemaal kapot kan. En als je dan nooit hebt geleerd hoe je met schroef en roer het achterschip ook prima onder controle kunt houden, is leiden pas echt in last!
Ga lekker varen! Ik gok dat je bij terugkomst denk: waarom wilde ik eigenlijk een hekschroef?