Ik heb vorige week onze nieuwe aanwinst (zie even voorstellen) naar de jachtwerf gebracht voor een onderhoudsbeurt.
De bedoeling was nieuwe filters, olie, impeller(s) etc. Daarnaast had ik een aantal vragen op papier gezet; de werking van de boegschroef vond ik onder de maat (sterker nog, ik had er niks aan) en de hydrofoordruk kon wel oplopen tot 4 bar, wat ik aan de hoge kant vind.
De werf heeft de boot toch maar even uit het water getild. Er bleken een soort rasters voor de boegschroefbuis gemonteerd te zitten en er bleek een 3 blads schroef in te zitten. Vetus adviseert tegenwoordig om geen rasters te plaatsen en gebruikt ondertussen een 6 blads schroef (voortschrijdend inzicht blijkbaar). Ook de accu bleek niet veel kracht meer te hebben. Ik ben erg benieuwd of het ding zijn werk na de aanpassingen wel aankan, dat zou het leven een stukje aangenamer maken in krappe haventjes...
De hydrofoor werkte wel maar was blijkbaar toch kapot , volgens opgave was de balg lek, toch maar een nieuwe erin inclusief pomp anders kan ik straks nog een keer.
Oorspronkelijk was de bedoeling dat we komende winter een schilderbeurt zouden laten uitvoeren, het onderwaterschip bleek echter behoorlijk vies en de anodes waren 'op'. Dus dit weekend niet varen en volgende week in ieder geval al vast het onderwaterschip laten doen. Bovendien vonden de kenners de kimkielen aan de grote kant en ongeschikt voor eventueel droogvallen.(wat we overigens niet van plan zijn om te doen). Het advies is om een deel van de kielen te verwijderen, dat maakt aanleggen ook weer makkelijker. Ik voeg nog even een fotootje toe, mocht iemand nog suggesties hebben of andere vreemde dingen zien dan houd ik me aanbevolen. Als laatste heb ik een vraag over het plaatsen van een hekschroef, kan iemand een indicatief bedrag geven? Ik heb geen idee wat realistisch is.