isolatie vraagje

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

isolatie vraagje

Berichtdoor aatv » 10 Mei 2018, 08:12

Mijn bootje was bij het demonteren alleen in de kajuit geisoleerd met piepschuim. ondanks
dit geringe isolatiespul was de boot, ook de kuip die niet geisoleerd was, nauwelijks roestig.
de kajuit komt nu kaiflex, zelfde spul als armaflex, in. de kuip was nergens geisoleerd en nu
is mijn vraag kan ik die beter nu ook meteen isoleren of is dat niet echt nodig? graag jullie advies.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: isolatie vraagje

Berichtdoor Yep » 10 Mei 2018, 10:15

Ik woon 365 x 24 op de boot.
De kuip is van onderen tot op vloerniveau niet geïsoleerd en in het voorjaar tref ik maar een relatief klein beetje water in de bilge aan.

Als er op het schip gewoond wordt, is de vochtproductie vast meer dan bij slechts pleziervaart daar het temperatuurverschil binnen/buiten bij bewoning in de winter substantieel groter is.
Ik zeg isoleren vanaf vloerniveau (Armaflex is top) en de rest laten.
Maar, ik ben een 3-jaar-ervaringsdeskundige (+ 10 dagen), wie weet wat anderen vinden.
Laatst gewijzigd door Yep op 10 Mei 2018, 20:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: isolatie vraagje

Berichtdoor Roelof » 10 Mei 2018, 19:18

Hallo Aat,

Omdat je de boot helemaal uit elkaar trekt en alles "nieuwbouw standaard" inbouwt en hersteld, zou ik niet beperken op isolatie om later condens te voorkomen.
Mijn mening: Beter nu te veel isoleren , dan later te moeten ontdekken dat het (iets) te weinig of ontoereikend is geweest.
Natuurlijk kost het iets extra en ben je er langer mee bezig maar zoals je de boot aanpakt is dit het beste moment om ook condensvorming in de toekomst te voorkomen.
Gewoon doen wat jezelf het beste lijkt en wat praktisch mogelijk is.
Bij twijfel: gewoon doen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: isolatie vraagje

Berichtdoor bas » 10 Mei 2018, 19:42

Tja lastig.....zoveel mensen zoveel meningen.

Is het nodig? ik denk van niet als het enkel een motorruimte betreft. Als het de afgelopen XXX jaar niet voor roest heeft gezorgd dan zal het de komende XXX jaar ook wel meevallen.
Voor de andere optie is ook wat te zeggen: Nu je toch bezig bent.....

Zou alleen zelf in een motorruimte eerder voor geluidsisolatie kiezen dan voor thermische isolatie.

Nu heb ik geen ervaring met armaflex maar hoe houd dat zich na een X-aantal jaar in een motorruimte? Ken wel een aantal andere materialen en die gaan onder invloed van de wat hogere temperaturen toch verteren/verdrogen na verloop van tijd.
Misschien ook een optie maar wij gaan isoleren met Mascoat. zowel verkrijgbaar in een thermische als geluidsisolerende variant. Heb er verder ook geen ervaringen mee maar het lijkt mij wel mooi spul.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: isolatie vraagje

Berichtdoor Roelof » 10 Mei 2018, 20:29

Bas heeft hier een punt.

De vraag gaat over isolatie mbt condens, maar waar het gaat over het motorruim zijn zaken zoals geluid beperkingen en oliebestendigheid van de isolatie ook belangrijke punten.
Condens, oliebestendigheid en geluid spelen hier gezamenlijk een rol.

Dit neem ik voor mijzelf zeker mee zodra ik bezig ga met ons motorruim.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: isolatie vraagje

Berichtdoor aatv » 11 Mei 2018, 05:54

bedankt voor de info mannen, de door jullie genoemde zaken had ik ook door mijn hooft laten gaan. zoals ik het zag betreffende mijn boot
was dat deze bar slecht geisoleerd was en over de gehele binnenkant voorzien van een een of ander zwarte coating/verf langs de zijwanden
en een enkel laagje bilgeverf op de rest. denk dat het bootje redelijk condensvrij is aangezien de enige roestplekken op plaatsen zat waar
lekkage van de ramen is geweest en onder de motor. denk dat ik gewoon isoleer vanaf de waterlijn, motor wil ik toch een bekisting omheen
maken, wel zo dat deze uitneembaar is. olie en andere zooi ben ik niet zo bang voor want de motor, is er nu toch uit, is nog keurig schoon
en droog zeker na 20 jaar dienst. armaflex gebruiken ze ook om stikstofleidingen, hier zit meestal een bonk ijs om als ze niet zijn geisoleerd,
of om leidingen die warm moeten blijven, denk dat het spul wel wat kan hebben. de mascoat lijkt me ook mooi spul maar kan nog niet vinden
waar ik het kan kopen. als iemand dat weet hoor ik het graag.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: isolatie vraagje

Berichtdoor Roelof » 11 Mei 2018, 06:38

Misschien kunnen ze je hier verder helpen voor een adres mbt particuliere verkoop.

Mascoat Products Limited
Groothandelaar in Waalwijk, Nederland
Adres: Van Hilststraat 4, 5145 RL Waalwijk
Telefoon: 0416 712 141

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: isolatie vraagje

Berichtdoor bas » 11 Mei 2018, 08:11

Het was iemand op het andere forum gelukt om het particulier te krijgen, weet Alleen niet waar vandaan. Bellen naar leveranciers met de mededeling dat je Maar 1 blik nodig hebt en cash betaald wil wel eens werken 8-)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten