Pagina 4 van 6

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 22:43
door Marie Christina
Daxiepaks schreef:dank voor al de raad al !

nog 1 vraag : hoeveel lagen aflak doe je normaal ?

Kijk eens aan.
Advies van een prof.
Roelof weet waar hij over praat.
Mijn adviezen zijn ook maar gebaseerd op wat ik al die jaren aangekloot heb.
Het werkte, het resultaat was goed, maar gebaseerd op 'trial & error'.
Overigens houd ik het altijd bij twee lagen aflak.
Het resultaat is tot op heden altijd naar mijn wens geweest.

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 23:08
door Roelof
@ Klaver vier (Rene)

Je geeft het zelf al aan, ZF primer (De IJssel) is dik. Ik ken dit product en is erg goed "spul".
Als eerste laag op staal zou ik het verdunnen volgens de voorschriften van de leverancier om een optimale hechting te krijgen, daarna nog zo'n 3 of 4 lagen er overheen om laagdikte op te bouwen en aansluitend af te lakken.

Aflak ook 2 of 3 lagen om een goede laagdikte op te bouwen, tussentijds fijn opschuren. Zo krijg je een een mooie "diepe" glans.

Groet,
Roelof

Aanvulling:
Het merk "De IJssel" levert in mijn ogen een zeer professioneel product op de particuliere markt.
Veel bekende merken welke in de (maritieme) industrie vertegenwoordigt zijn zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen door dezelfde kwaliteit te leveren zoals ze wel doen op de wereldwijde industriële /maritieme markt maar in de particuliere sector nalaten.

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2018, 23:17
door Daxiepaks
Roelof schreef:Primer verdunnen moet je alleen doen als je twijfelt over het penetrerend vermogen van de primer in het (bewerkte) oppervlak. Verdunde primer dient alleen als hechtlaag voor de volgende onverdunde laag(en) primer.
Reguliere primers uit de winkel zijn doorgaans erg dun (minder vaste stoffen), dringen diep in maar hebben een (groot) aantal lagen nodig om een goed werkend vermogen te verkrijgen.

Industriële verven en primers zijn doorgaans dikker (meer vaste stoffen) en zijn meer afhankelijk de voorbereiding en de applicatie methode (roller of airless spray).
Indien je een primer hebt met een hoge viscositeit zou ik de eerst laag verdunnen met thinner en daarna nogmaals een aantal lagen onverdunde primer aanbrengen.
Hoge viscositeit: stroperig als olie
lage viscositeit: dun als water

Om een goede (werkende) laagdikte te krijgen zonder te meten, moet je uitgaan van minimaal 4 lagen primer. Ga er van uit dat een primer laag minimaal 200 micron moet zijn (4 x een laag met een roller zonder verdunning) dikker zal niet snel schaden. Geef de primer wel de tijd om uit te wasemen. Bij de huidige temperaturen is 24 uur toereikend.

Als je primer wilt verdunnen moet je wel oppassen welke verdunner je toepast.
Thinner 17 verdunt enorm snel maar is enorm agressief en kan de werkende bestanddelen van de primer / verf aantasten / afbreken. Dit is niet visueel!
Bij verdunning van een reguliere primer denk ik aan aan primer 7 tot maximaal nummer 10. Informatie van de leverancier kan hier duidelijkheid over geven. De geschikte primer en mengverhouding moeten vermeld staan bij de gebruiksaanwijzingen op het blik.

Foto's:
Een leuke boot en een erg mooi model, wat is de bouw werf?

Jullie pakken het zeer grondig aan. Dat de handrails op het dak en de ramen van het stuurhuis weer teruggewerkt worden naar hout vindt ik bijzonder mooi en zal het uiterlijk ten goede komen. Wel veel werk, maar hier gaat zeker op: arbeid loont ;)
Hoe gaan jullie het hout behandelen?
Persoonlijk heb ik erg goede ervaring met polyurethaan lakken van Avis.

Keep up the good work,
Groet, Roelof


Hoi Roelof,

De houten elementen zouden we met owatrol dek olie behandelen (ons aangeraden via via..) we willen de houten elementen eerst ontweren met een oxaalzuuroplossing, dan spleten en gaten bijwerken met houtvulpasta van Sikkens , en dan de owatrol.. we willen zo weinig mogelijk hoogglans op het hout..
De boot is een stevenvlet , oorspronkelijk uit 1968 , werfgebouwd.
We hopen dat we al het werk nog afkrijgen ergens tegen juli, om toch nog een half seizoentje te kunnen varen.... ;-)

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2018, 17:11
door Daxiepaks
update met wat foto's..

Bij het schuren en afsteken van de verf bleek er veel los te komen en zijn we nu dus eigenlijk de boot volledig tot op het staal aan het afsteken.....
Je kan goed zien dat hij verzinkt is.
Een kennis stelt dat hij best in de interprotect gezet wordt, een 2K primer van international...
Nu weten we niet of dit te combineren valt met de roestconverter... en of we erna verder kunnen met een 1K aflak..

Ook op het houten dak moet er een heel stuk rot hout uit. Hier stelt hij voor om met 2K epoxy plamuur alles op te vullen en te schuren..en dan verder met ?

;-(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2018, 18:22
door Marie Christina
Rustconverter heeft roest nodig om zijn werk te kunnen doen.
Het heeft dus geen nut om het op verzinkt staal te zetten.

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2018, 19:03
door Daxiepaks
Marie Christina schreef:Rustconverter heeft roest nodig om zijn werk te kunnen doen.
Het heeft dus geen nut om het op verzinkt staal te zetten.


ok ! dank

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2018, 19:41
door Klaver vier
Let op want voor een gegalvaniseerde boot gelden andere regels als voor een gewone stalen boot.
Het geeft vaak blaasvorming na het schilderen.
Ik wil niemand angst aanjagen maar mijn schoonouders hadden zo,n boot en het was telkens weer een probleem die galvanische laag.
Dus laat je goed adviseren hoe te handelen.
Gr René ( klaver vier)

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2018, 20:01
door Daxiepaks
Klaver vier schreef:Let op want voor een gegalvaniseerde boot gelden andere regels als voor een gewone stalen boot.
Het geeft vaak blaasvorming na het schilderen.
Ik wil niemand angst aanjagen maar mijn schoonouders hadden zo,n boot en het was telkens weer een probleem die galvanische laag.
Dus laat je goed adviseren hoe te handelen.
Gr René ( klaver vier)


Hoi, ja daar zijn we ons van bewust, is inderdaad iets om zeker rekening mee te houden.
De vakman die nu aan de romp bezig is (en nog een paar andere raadgevende mensen) stellen om daarom juist voor de 2K interprotect primer te gaan.
Duurder, maar top, ook voor verzinkt staal...Zelfs als het oud geschopeerd is ...

Nu, wij als leken, kunnen enkel afgaan op deze mensen, gezien ze op hun eigen werk ook 3 jaar garantie geven, hoop ik dat ze weten wat ze doen...

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2018, 20:20
door Klaver vier
Dan komt het zeker goed
Gr René

Re: bootje herschilderen , primer ?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 05:52
door Roelof
Goed dat je er iemand bij hebt met vakkennis. Gaat zeker goed komen !
2K primer is een goede keuze denk ik, zorg wel voor een goede laagdikte (200 micron / +/- 4 lagen met een roller) en eventueel een sealer / schakellaag voordat de 1K lak erop komt.

Jammer van de rotte plek in het houten dak. Als het niet volledig doorgerot is zou ik het als volgt aanpakken:
- goed uitsteken zodat AL het rotte hout weg is
- behandelen met injecteer epoxy
- vullen met epoxyhars vermengt met vezels

Op de site van Mr. Boat https://www.mrboat.nl/
staat hierover informatie en ze geven goed en snel advies op vragen per mail.

Succes,
Roelof