bootje herschilderen , primer ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor gewoonmich » 22 Mei 2018, 07:10

Daxiepaks schreef:De houten elementen zouden we met owatrol dek olie behandelen (ons aangeraden via via..) we willen de houten elementen eerst ontweren met een oxaalzuuroplossing, dan spleten en gaten bijwerken met houtvulpasta van Sikkens , en dan de owatrol.. we willen zo weinig mogelijk hoogglans op het hout..
De boot is een stevenvlet , oorspronkelijk uit 1968 , werfgebouwd.
We hopen dat we al het werk nog afkrijgen ergens tegen juli, om toch nog een half seizoentje te kunnen varen.... ;-)


Ik wil je olie op hout sterk afraden, tenzij je ieder jaar, je hout opnieuw wilt behandelen. Wij hebben ook veel hout op de boot, eerst ook met olie en moesten ieder jaar alles licht opschuren en weer in oliën. Was echt een hoop werk. Nu sinds een jaar of 3 hebben we alles in de epoxy gezet. Zoals Roelof zegt eerst in de injecteer hars en daarna meerdere lagen epoxy er over. Deze daarna afgewerkt met een hoogglans 2 comp blanke lak. Ook 3 lagen! We hebben voor hoogglans gekomen omdat deze leverbaar is met UV beschermer. De matte 2 comp. met UV beschermer hebben we helaas niet kunnen vinden. We hebben tot nu toe geen omkijken naar het hout. Het blijft zeer mooi. Zelfs het zwemplateau wat toch regelmatig met erg nat kan worden en daarna weer droogt in de zon.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Marie Christina » 22 Mei 2018, 09:54

Voor het houtwerk kan ik je van harte Le Tonkinois aanbevelen.
http://www.tonkinois.com/nl_marine.htm
Is 1 component, eurootje of 35 voor een liter, super glans en het lijkt wel ongevoelig voor weersinvloeden.

Ik moest mijn naambordjes en mastje eigenlijk elk jaar even schuren en lakken, ondanks dat ik ze 's winters binnen haalde.
Nu heb ik bij wijze van praktijk test al twee winters de boel erop laten zitten en er is nog niet dat aan te zien.
Glans is er nog, geen bladders.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Mei 2018, 11:54

@ Marie Christina:
Is dat Tonkinois beits en vernis in één? Of moet je onbehandeld hardhout eerste nog op kleur beitsen en dan vervolgens Tonkinois er over heen?

Groeten Jan (Hooveld960)
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Daxiepaks » 22 Mei 2018, 12:26

gewoonmich schreef:Ik wil je olie op hout sterk afraden, tenzij je ieder jaar, je hout opnieuw wilt behandelen. Wij hebben ook veel hout op de boot, eerst ook met olie en moesten ieder jaar alles licht opschuren en weer in oliën. Was echt een hoop werk. Nu sinds een jaar of 3 hebben we alles in de epoxy gezet. Zoals Roelof zegt eerst in de injecteer hars en daarna meerdere lagen epoxy er over. Deze daarna afgewerkt met een hoogglans 2 comp blanke lak. Ook 3 lagen! We hebben voor hoogglans gekomen omdat deze leverbaar is met UV beschermer. De matte 2 comp. met UV beschermer hebben we helaas niet kunnen vinden. We hebben tot nu toe geen omkijken naar het hout. Het blijft zeer mooi. Zelfs het zwemplateau wat toch regelmatig met erg nat kan worden en daarna weer droogt in de zon.



Die injecteer hars, kan je die ook op kleur kopen ? Voor reparaties aan zichtbaar houtwerk ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Daxiepaks » 22 Mei 2018, 12:27

Marie Christina schreef:Voor het houtwerk kan ik je van harte Le Tonkinois aanbevelen.
http://www.tonkinois.com/nl_marine.htm
Is 1 component, eurootje of 35 voor een liter, super glans en het lijkt wel ongevoelig voor weersinvloeden.

Ik moest mijn naambordjes en mastje eigenlijk elk jaar even schuren en lakken, ondanks dat ik ze 's winters binnen haalde.
Nu heb ik bij wijze van praktijk test al twee winters de boel erop laten zitten en er is nog niet dat aan te zien.
Glans is er nog, geen bladders.


We hadden liever geen hoogglans op ons hout ..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Daxiepaks » 22 Mei 2018, 17:15

Kan er iemand een paar merken of voorbeelden noemen van goede epoxy behandelingen voor hout ,liefst transparant en zo mat mogelijk ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor gewoonmich » 22 Mei 2018, 19:43

Daxiepaks schreef:Kan er iemand een paar merken of voorbeelden noemen van goede epoxy behandelingen voor hout ,liefst transparant en zo mat mogelijk ?


Ik bestel bij Poly service. https://www.polyservice.nl/115-epoxy?gc ... HQQAvD_BwE

of bij Polyestershop. https://polyestershoppen.nl/epoxy

zoals ik al zei eerst injecteer hars en daarna nog enkele lagen epoxy hars. Beide zijn transparant en mat. Maar helaas niet UV bestendig. Daarom het advies om het af te lakken met een blanke lak met UV bescherming. Ik zou dan wel voor 2 comp gaan. de Hars is ook 2 comp.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Mei 2018, 10:49

gewoonmich schreef:Ik bestel bij Poly service. https://www.polyservice.nl/115-epoxy?gc ... HQQAvD_BwE

of bij Polyestershop. https://polyestershoppen.nl/epoxy

zoals ik al zei eerst injecteer hars en daarna nog enkele lagen epoxy hars. Beide zijn transparant en mat. Maar helaas niet UV bestendig. Daarom het advies om het af te lakken met een blanke lak met UV bescherming. Ik zou dan wel voor 2 comp gaan. de Hars is ook 2 comp.



En die injecteerhars, zet je die eerst overal op , of enkel op de te repareren delen (rot hout) ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mei 2018, 12:23

Als je geen hoogglans wil eerst wel hoogglans lakken voor de uv en dan de laatste laag met matglans lak
Gr René
Klaver vier
 

Re: bootje herschilderen , primer ?

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Mei 2018, 12:37

Klaver vier schreef:Als je geen hoogglans wil eerst wel hoogglans lakken voor de uv en dan de laatste laag met matglans lak
Gr René



top !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten