Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor bas » 06 Mei 2018, 18:00

Zou het nog kunnen, dat de vorige eigenaar (die het schip zelf afgebouwd heeft) de koperen leidingen gekneld heeft zonder steunhuls? En dat door een deels dichtgeknepen koperen leiding het goed gaat als de olie nog niet warm is maar fout gaat als deze door warmte uitzet?


Ik sluit niks uit maar het lijkt me stug. Warme olie is dunner en vanuit die redenatie zou het dan juist makkelijker moeten gaan.
Maar een vraagje: Hoe warm is die olie nu na die paar uur t.o.v. de begintemperatuur? Volgens mij zou dat hooguit een paar graden kunnen schelen in een dergelijk handaangedreven systeem. Vraag me af of het verschil zonder te meten uberhaubt waarneembaar is eerlijk gezegd.

Toch heb ik ergens meegekregen dat stuurpompen zonder kleppen gebruikt worden voor zeiljachten zodat men de druk op het roerblad kunnen voelen, wat dan bij zeilen weer wel belangrijk blijkt te zijn.
Het zwaar sturen is ook echt heel anders nu. Toen was het dat je dus druk op het roer voelde en dat dit naarmate je meer stuurde steeds meer druk gaf en dan steeds zwaarder ging.

Dat klopt wel ja, in die zin is een hydraulisch systeem zonder kleppen hetzelfde als een systeem met kabels of kettingen, hoe meer druk op het roer hoe zwaarder het gaat. Maar dan wel van het begin af aan en niet pas na uren varen.
En als je geen kleppen hebt en je laat het stuurwiel los dan gaat je roer weer naar de middenstand.
In die zin zul je ook in een systeem met kleppen wel meer weerstand ondervinden als je bv volgas roeruitslag geeft, enkel zou die weerstand weg moeten zijn zodra je stopt met draaien van je stuurwiel. Dan zouden die kleppen moeten doen wat anders je armen aan kracht tegen staan te houden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 06 Mei 2018, 19:14

Dat klopt wel ja, in die zin is een hydraulisch systeem zonder kleppen hetzelfde als een systeem met kabels of kettingen, hoe meer druk op het roer hoe zwaarder het gaat. Maar dan wel van het begin af aan en niet pas na uren varen.

Maar dat was toen ook vanaf het begin, dat gaf ik juist aan. Dat het zwaarder sturen met de oude pomp zonder kleppen vanaf het begin was en anders zwaar dan de pomp met kleppen.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 07 Mei 2018, 22:04

Vandaag paar uurtjes gevaren.
Wat opvalt is dat als het sturen zwaar gaat er ook een piepend/kreunend (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen) geluid uit de pomp komt.
Het voelt of je het stuurwiel ergens doorheen duwt (gaat zwaar) om dan weer heel even iets lichter te gaan om vervolgens weer zwaar te gaan.
Met de kortsluitkraan open draait het stuurwiel super licht, niks aan de hand.
Morgen ook nog even proberen met de kortsluitkraan open of de helmstokbesturing dan zwaar of licht gaat.
Zat me af te vragen, kan het niet gewoon zijn dat de stuurcilinder te licht is? De ene kant op lijkt zwaarder te gaan dan de andere kant op. Misschien neemt hierdoor de druk in het systeem steeds verder toe waardoor het steeds zwaarder gaat.
Of kan dit niet?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2018, 17:00

Eergister eind van de dag de dop van het reservoir tankje een losgedraaid. Vervolgens een heel stuk minder vastgedraaid dan ik normaal alles (veels te) vast draai.
Gister gevaren en het zwaar sturen wordt nu in de loop van de dag niet erger. Het blijft in mijn ogen wel zwaar gaan, maar wordt niet meer zwaarder.
Denk dus dat doordat de dop te vast gedraaid zat deze niet kon ontluchten waardoor de druk steeds hoger werd en het sturen steeds zwaarder (zou dit kunnen?).
Heb ook nog even metde helmstok gestuurd. Dit gaat wel zwaar maar lijkt mij ook logisch, alles gewoon op handkracht.
Blijf me wel afvragen of de stuurcilinder niet te licht is daar het sturen best zwaar gaat.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor aadbloem » 09 Mei 2018, 17:15

Jorisss schreef:Eergister eind van de dag de dop van het reservoir tankje een losgedraaid. Vervolgens een heel stuk minder vastgedraaid dan ik normaal alles (veels te) vast draai.
Gister gevaren en het zwaar sturen wordt nu in de loop van de dag niet erger. Het blijft in mijn ogen wel zwaar gaan, maar wordt niet meer zwaarder.
Denk dus dat doordat de dop te vast gedraaid zat deze niet kon ontluchten waardoor de druk steeds hoger werd en het sturen steeds zwaarder (zou dit kunnen?).
Heb ook nog even metde helmstok gestuurd. Dit gaat wel zwaar maar lijkt mij ook logisch, alles gewoon op handkracht.
Blijf me wel afvragen of de stuurcilinder niet te licht is daar het sturen best zwaar gaat.
Als je met de helmstok stuurt zonder de stuurcilinder los te nemen moet je dus ook de kracht geven om de stuurcilinder in/uit te persen/trekken. Dat vraagt ook wat kracht en de stuurcilinder is daar niet op gebouwd. Bij mij zit het vuldopje gewoon dicht, ik heb niet de indruk dat daar doorlopend ontlucht moet worden. Misschien eenmalig na bijvullen even maar doorgaans niet. Op het dopje bij mij zit een O-ring dus die sluit gewoon af.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2018, 17:35

Volgens mij moet er wel een gaatje in de dop zitten omdat bij temperatuur wisseling de olie uitzet of krimpt.
Als je geen extra reservoir hebt zit er in de zeskantige plug wel degelijk een gaatje schuin in geboord.
Ik denk maar ik zou bij onze boot moeten kijken of er in het extra reservoir ook een gaatje in de dop zit,ik heb het nooit gezien masr volgens mij moet het haast wel ivm dalen en stijgen van het oliepijl en niet te vergeten het ontluchten
In ons geval zijn er 2 pompen en dan zit op de bovenste stuurpomp een ontluchting,want anders wordt het op de onderste pomp een vette kliek
Gr René.( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor aadbloem » 09 Mei 2018, 17:42

Klaver vier schreef:Volgens mij moet er wel een gaatje in de dop zitten omdat bij temperatuur wisseling de olie uitzet of krimpt. klaver vier)

Nooit over nagedacht maar ongetwijfeld juist, ivm temperatuurwisselingen krimpe en uitzetten. Zal eens beter naar het dopje kijken. Ideetje voor TS misschien, gaatje verstopt, dicht oid.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2018, 19:37

aadbloem schreef:Nooit over nagedacht maar ongetwijfeld juist, ivm temperatuurwisselingen krimpe en uitzetten. Zal eens beter naar het dopje kijken. Ideetje voor TS misschien, gaatje verstopt, dicht oid.

Bij een apart reservoir tankje met beluchte dop (wat ik heb) is er juist geen opening in de vuldop.
Zo schrijft Vetus dat ook voor en er werd bij de nieuwe pomp een vuldop mét gaatje en één zonder gaatje geleverd. Dus dat is het zeker niet.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2018, 20:12

Ik ben heel benieuwd wat er gebeurd als je de vuldop er is helemaal aflaat,waar ontlucht of belucht hij anders
Gr René ( klaver vier)
Ik lees net nog eens terug en dan zeg je ik heb zo,n vuldop met een ventiel,dat heb ik in elk geval niet op mijn originele vetus reservoir.
Op een origineel vetus reservoir zit een zwarte plastic dop.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 12 Mei 2018, 20:31

Als ik mij niet vergis zit er aan de binnenkant van de dop een rubber flens/ventiel.
De dop er helemaal af laten lijkt mij ook weer niet de bedoeling van Vetus (geeft ook zo’n rotzooi bij stampen en slingeren)
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten