Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Aug 2018, 17:33

Jorisss schreef: stilliggend gaat alles wel soepel, dat zou dan toch niet zo zijn als het in de cillinder zit?

Dat weet je niet,dat zijn aannames zonder de cilinder nagekeken te hebben.

Maar geheel iets anders.
Het kan namelijk ook zijn,dat je het na een paar uren varen,het fysiek als te zwaar ervaart,en zodoende vind dat het zwaarder stuurt.
Al eens geprobeerd,door je te laten slepen,hoe het dan wordt na bijvoorbeeld 2 uren?
Er staat dan namelijk geen schroefwaterdruk op het roer,en wie zegt dat het roer toch niet de boosdoener is.

Als voorbeeld kan ik je noemen,het roer van mijn boot,dat ik vorig jaar na advies heb laten aanpassen.
Heeft achter een hoekstrip gekregen,en is voor iets verlengt,voor het beter rechtuit varen.
Dat is maar ten dele gelukt,maar oh oh wat stuurt dat vooral zwaarder bij een bocht nemen.
Ik heb echter geen hydraulische roerbediening,maar of dat wat uitmaakt t.o.v. een niet bekrachtigd systeem,waag ik te betwijfelen.
Dussssssssss, gaat komende winter de slijptol er weer in.
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1264
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 18:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor bas » 09 Aug 2018, 19:12

2e pomp zit er nu op probleem blijft

Is dat zo? Was het bij de vorige pomp ook?

Lijkt wel of ik hem elke keer ergens doorheen duw, dan een fractie lichter, weer zwaar, ergens doorheen enz.

De roeruitslag per omwenteling van het stuurrad blijft wel gelijk?

stilliggend gaat alles wel soepel

Ook na die 5-6 uur, als het varende weg wel zwaarder gaat?
bas
 
Berichten: 383
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor varg » 10 Aug 2018, 02:28

zou je voor mij het volgende eens willen proberen?
terwijl het fenomeen zich voordoet...zet de schroef even uit zijn werk. Ik denk dat je nu (terwijl het schip uitloopt) wel soepel kunt sturen. ik denk dat wervelingen van de schroef het fenomeen veroorzaken.Ik weet dat dit niet verklaart waarom het pas na uren optreed, maar het is een erg eenvoudig experiment en dan kunnen we weer wat uitsluiten. Groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Jorisss » 10 Aug 2018, 08:18

bas schreef:1.Is dat zo? Was het bij de vorige pomp ook?

2.De roeruitslag per omwenteling van het stuurrad blijft wel gelijk?

3.Ook na die 5-6 uur, als het varende weg wel zwaarder gaat?


1.De eerste pomp was een pomp zonder kleppen, daar was het een heel ander verhaal (zie begin van het topic)
2.Of de roeruitslag exact gelijk is durf ik niet te beweren maar heb niet het idee dat daar verandering in zit.
3.Nee, als het eenmaal zwaar gaat gaat het ook zwaarder bij stilliggen.
Jorisss
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor bas » 10 Aug 2018, 09:56

1.De eerste pomp was een pomp zonder kleppen, daar was het een heel ander verhaal (zie begin van het topic)

Ja okee, dat had ik meegekregen idd. Dacht even dat de pomp met kleppen inmiddels al een keer uitgewisseld was.
Maar ging het in de oude situatie met de pomp zonder kleppen ook zwaarder na 5-6 uur varen? Op zich wel handig om te weten, dan weet je of je het in de nieuwe pomp/klep moet zoeken of in de rest van het systeem.
( heb je de oude pomp nog?)

2.Of de roeruitslag exact gelijk is durf ik niet te beweren maar heb niet het idee dat daar verandering in zit.

Dan zal het wel niet, neem tenminste aan dat je dit anders wel gemerkt zou hebben.

3.Nee, als het eenmaal zwaar gaat gaat het ook zwaarder bij stilliggen.

Dan is bij deze de suggestie van Varg ook uitgesloten

Staat er toevallig iets van een typenummer op de klep zelf, of iets van een schematisch schema ingegraveerd? Terugslagklep is nogal een ruim begrip in hydrauliekland en ik wordt bij Vetus niet heel veel wijzer wat voor type klep het nu precies is.
bas
 
Berichten: 383
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulische besturing blijft zwaar gaan

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Aug 2018, 13:11

Jorisss schreef:Bij langer stilliggen draait alles soepel en licht, aan het begin van de dag stuurt ook alles soepel en licht. Maar na een uur of 5-6 varen begint het sturen steeds zwaarder te gaan tot bijna niet meer rond krijgen van het stuurwiel.

Jorisss schreef:Het lijkt er wel op dat er door warmte wat uitzet waardoor er iets zwaar gaat lopen, zoiets had ik ook al bedacht, alleen geen idee wat het kan zijn.
Roer lijkt me haast uitgesloten, dit is een aangehangen roer.

Jorisss schreef:Het zwaar sturen is ook echt heel anders nu. Toen was het dat je dus druk op het roer voelde en dat dit naarmate je meer stuurde steeds meer druk gaf en dan steeds zwaarder ging.
Nu krijg ik het stuurwiel nauwelijks rond, al gelijk bij het eerste beetje sturen.

Jorisss schreef:Heb ook nog even metde helmstok gestuurd. Dit gaat wel zwaar maar lijkt mij ook logisch, alles gewoon op handkracht.
Blijf me wel afvragen of de stuurcilinder niet te licht is daar het sturen best zwaar gaat.

Jorisss schreef:Is over de gehele slag, zeker niet minder zwaar bij grote roer-uitslagen.
Lijkt wel of ik hem elke keer ergens doorheen duw, dan een fractie lichter, weer zwaar, ergens doorheen enz.
@Peter68; stilliggend gaat alles wel soepel, dat zou dan toch niet zo zijn als het in de cillinder zit?

Jorisss schreef:3.Nee, als het eenmaal zwaar gaat gaat het ook zwaarder bij stilliggen.

Ik weet niet Jorisss,of je het zelf door hebt,maar je spreekt jezelf regelmatig tegen.
Dan weer wel zwaar,dan weer niet,vooral bij stil liggen.
Er wordt in de 8 pagina's inmiddels lange draad verschillende keren geopperd om de stuurcilinder los te nemen.
Vervolgens doe je dat niet,sterker nog, je zegt zelf dat je niet verwacht dat het daar niet aan ligt.
Dat zijn aannames zonder dat het te checken.
Als Vetus het al niet weet,en je stuurt het steeds op het potje aan, ontluchting,enkele pagina's lang,uitzetting van olie, bla bla bla, alles is al voorbij gekomen.
Aad Bloem geeft aan,dat wanneer je de cilinder niet losneemt bij gebruik van de helemstok,dat het dan altijd zwaar loopt.
Dat is een waarheid als een koe,want je moet de olie ook door de cilinder drukken.
Dat geeft tegendruk.
Toch neemt Jorisss de cilinder niet weg.Ra ra waarom niet.
Volgens mij moet Jorisss één ding eerst doen.
De raad opvolgen die hier gegeven wordt.
Dus eerst cilinder checken of deze recht is,en de aansluitpunten van de cilinder checken.Staan deze in één lijn met elkaar?
Is de cilinder gemakkelijk los te nemen?
Zijn de draaipunten smeerbaar?
Als alles koud op elkaar zit,en er is geen ruimte,gaat door wrijving alles op de duur zwaarder door uitzetting.
Wrijving geeft warmte, door warmte zet ijzer uit.
Eerst zaken gaan uitsluiten,en geen aannames doen op basis van "ik verwacht het niet"of op basis van dat je denkt dat de stuurcilinder te licht is.Er zijn hier al een heleboel opties voorbij gekomen,maar waar een beetje werk in zit, doet Jorisss niet.
Een hoop aannames op "giswerk",dat wel.
Maar dat is gokken,en dat kun je beter doen in Holland Casino. :idea:
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1264
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 18:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten