Luik maken in stalen achterschip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor aadbloem » 28 Apr 2018, 14:42

Roelof schreef:Hoi Leverg,

Ik heb div (houten) luiken in het open achterdek. Hier staan oa. de motor en de dieseltank onder.
Ik zal morgen foto's maken mbt. de afwatering (afloop gasbun is hetzelfde).

Een stalen luik is mooi, gaat nooit meer stuk maar is enorm zwaar.
Één ding wat goed is op onze boot zijn de luiken op het achterdek, gewoon multiplex 12 mm. maar zwaar geïmpregneerd met epoxy een daarna goed geschilderd met epoxy antislip.

Denk dat dit uiteindelijk goedkoper is dan stalen luiken en zeker makkelijker om te openen / op te tillen.

Groet,
Roelof

U hoort van mij :mrgreen:

Zoals eerder al gezegd: Stalen luik met randen naar beneden in u-profiel laten rusten, met gasveer 2x en aan de onderkant van het u profiel dan afwatering met een slang. Is een eenvoudige oplossing. Luik van staal, enkele milimeters dik en dan van hoek naar hoek (2x) dus een kruislings strippen in lassen om doorzakken, veren en of indeuken te voorkomen. Werkt prima is een eenvoudige oplossing.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Leverg » 28 Apr 2018, 21:38

Goed idee, inderdaad een luik met u balken ertegenaan, gaan we doen.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren en vandaag al ruimte gemaakt en oude balken eruit gehaald en vervangen voor staande kokers.
Komende week liggende kokers erop en dan luik maken.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Roelof » 29 Apr 2018, 07:52

Hierbij een paar foto's van de afwatering onder de luiken in ons achterdek.
Zoals aadbloem verteld een frame van U profielen waar de luiken op liggen. De goten zijn ca 15 cm breed en 10 cm diep.
Tussen de luiken zit een kier van ca 1 cm om zodat het water goed weg kan stromen. Voor en achter lopen de goten van boord tot boord en hebben een opening door de huid. De langsscheepse goten sluiten hier op aan.

Bovenaanzicht
Afbeelding

langsscheepse afvoer goot
Afbeelding

Afwatering gaat aan de voor- en achterzijde aan SB & BB door de huid naar buiten met redelijk grote openingen zodat ze niet snel verstopt raken door blad oid.
Als je dit zou doen heb je minder steunen aan de zijkanten nodig. Kijk wel of je voldoende afstand tot de waterlijn hebt, bij onze boot zitten de spuigaten ca 60 cm boven de waterlijn
Afbeelding

Afbeelding

Op de 1e foto, links onderin zie je de gasbun, deze heeft op dezelfde mannier ook een afstroom opening door de huid.

Ik heb de afmetingen en dikte van de houten luiken nog even nagemeten:
Het grootste on-gesteunde oppervlak is het motorluik: 110 x 85 cm (buitenmaten luik: 125 x 100)
De dikte is een vreemde maat: 15 mm.
Afbeelding
Denk dat het 12 mm multiplex is die zwaar in de epoxy staat. Het zakt met mijn ruim 100 kg niet door (heb er nog even op lopen springen maar het doet niks :) )

Of je stalen of houten luiken neemt is een keuze, beide heeft z'n voor en nadelen.

Succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Martin65 » 29 Apr 2018, 10:39

Zo te zien zit je met je vloer ruim boven het waterpeil. In dat geval zou ik ook zal hier al eerder genoemd gaan werken met een U-profiel met waterafvoer. Zelf zou ik dan ook kiezen voor een stalen luik. Als je dit met goede gasveren en scharnieren monteert heb je er nooit geen omkijken meer naar en heb je een prachtige gladde vloer zonder dat je struikelt over een opstaande rand.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Leverg » 29 Apr 2018, 11:51

Roelof schreef:Hierbij een paar foto's van de afwatering onder de luiken in ons achterdek.
Zoals aadbloem verteld een frame van U profielen waar de luiken op liggen. De goten zijn ca 15 cm breed en 10 cm diep.
Tussen de luiken zit een kier van ca 1 cm om zodat het water goed weg kan stromen. Voor en achter lopen de goten van boord tot boord en hebben een opening door de huid. De langsscheepse goten sluiten hier op aan.
Afwatering gaat aan de voor- en achterzijde aan SB & BB door de huid naar buiten met redelijk grote openingen zodat ze niet snel verstopt raken door blad oid.
Als je dit zou doen heb je minder steunen aan de zijkanten nodig. Kijk wel of je voldoende afstand tot de waterlijn hebt, bij onze boot zitten de spuigaten ca 60 cm boven de waterlijn
Op de 1e foto, links onderin zie je de gasbun, deze heeft op dezelfde mannier ook een afstroom opening door de huid.
Ik heb de afmetingen en dikte van de houten luiken nog even nagemeten:
Het grootste on-gesteunde oppervlak is het motorluik: 110 x 85 cm (buitenmaten luik: 125 x 100)
De dikte is een vreemde maat: 15 mm.
Denk dat het 12 mm multiplex is die zwaar in de epoxy staat. Het zakt met mijn ruim 100 kg niet door (heb er nog even op lopen springen maar het doet niks :) )

Of je stalen of houten luiken neemt is een keuze, beide heeft z'n voor en nadelen.

Succes,
Roelof


Bedankt voor de foto`s. Denk dat ik ook zoiets in elkaar ga zetten. Ben wel geneigd om dit toch met staal wil doen. Leuke uitdaging. Nou was ik van plan om een mooi luik te maken met mooie afrondingen, maar aangezien die u balk er ook nog in moet hou ik het bij een vierkant luik :)
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Luik maken in stalen achterschip

Berichtdoor Leverg » 29 Apr 2018, 11:53

Martin65 schreef:Zo te zien zit je met je vloer ruim boven het waterpeil. In dat geval zou ik ook zal hier al eerder genoemd gaan werken met een U-profiel met waterafvoer. Zelf zou ik dan ook kiezen voor een stalen luik. Als je dit met goede gasveren en scharnieren monteert heb je er nooit geen omkijken meer naar en heb je een prachtige gladde vloer zonder dat je struikelt over een opstaande rand.


We zitten inderdaad ruim boven het water, dus inderdaad U profielen en gasveren aan het luik. Bedankt voor de tip.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Freek en 22 gasten