Pagina 3 van 3

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2018, 19:25
door jaaphaas
https://www.varendoejesamen.nl/storage/app/media/Antifouling/toegelaten-antifoulings-particulieren-27-03-2018.pdf

Hier staat de lijst met toegelaten antifoulings.

Ik weet nog niet waar ik droog ga aan t eind van het seizoen, als t m'n vertrouwde werf wordt dan smeer ik er weer seaqueen rood-bruin op, wordt t de werf in welke jachthaven ik nu lig dan zal ik de lijst hanteren.
Die seaqueen is met 50 euro 5 liter (bij div. handelaren te koop, overgegoten uit grote vaten) niet duur, het gaat mij erom dat ik ten eerste niet veel aangroei heb en er over 3 jaar alles zo weer afspoel, 't milieu doet t toch geen goed, goedgekeurd of niet. Ik ga overal verantwoord mee om , scheidt wat ik scheiden kan, ga niet met vliegtuig enz enz maar op dit punt doe ik lekker wat ik wil ;)

gr. jaap

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2018, 19:53
door Roelof
jaaphaas schreef:Die seaqueen is met 50 euro 5 liter (bij div. handelaren te koop, overgegoten uit grote vaten) niet duur, het gaat mij erom dat ik ten eerste niet veel aangroei heb en er over 3 jaar alles zo weer afspoel, 't milieu doet t toch geen goed, goedgekeurd of niet. Ik ga overal verantwoord mee om , scheidt wat ik scheiden kan, ga niet met vliegtuig enz enz maar op dit punt doe ik lekker wat ik wil ;)


:shock: :shock: :shock: Dat is zeker goedkoop, Eu 10 / liter, de schilder koopt het voor ca 22 / liter BTW vrij
Vliegen ben ik al jaren mee gestopt, dus dan mag ik ook nog wel eens een keertje goede AF smeren :mrgreen:

Groet,
Roelof

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2018, 20:24
door bas
Voor zover ik weet is Hempel het enigste grote merk welke voor de pleziervaart nog een AF product aanbied voor onze bootjes.


Staan toch genoeg andere merken te koop? International, Tenco, Epifanes.... ( komt wellicht allemaal uit 1 en dezelfde Akzo fabriek, dat weet ik niet)

Een bijzondere opmerking van de zegsman: Er wordt ook verschil gemaakt tussen pleziervaart en (super) jachten.
Ongeacht de ligplaats mogen deze jachten wél alle soorten AF gebruiken. Nu liggen deze boten bijna altijd in zeewater maar er zijn veel die maar een paar keer per jaar echt (even :roll: ) gaan varen.
Misschien dat de wateren rond Monaco en Miami minder gevoelig zijn dan de Nl binnenwateren (waar altijd stroming is ;) ) maar het riekt toch naar "wie betaald, bepaald".

Hier kan ik vrij kort over zijn: kantinepraat. Superjachten vallen gewoon onder regelgeving met de daarbij behorende eisen aan AF. Natuurlijk maken ze niet het aantal draaiuren die een containerschip maakt maar dat ze het hele jaar in Monaco liggen is echt lulkoek. Worden vaak verchartered en naar de plek van bestemming gevaren.

Mbt AF uit de watersport winkel: De AF soorten welke ik gezien heb, zo uit de watersportwinkel, zijn waterdun. Dit kan alleen door meer thinners / minder vaste stoffen toe te voegen.
Als je uitgaat van 4 lagen rollen met winkel spul om 200 DFT te krijgen tegen 2 keer rollen met industriële AF, wat is dan meer milieu belastend?
Verf met veel thinner of verf die eigenlijk ontwikkeld is voor air-less maar ook goed rolt?

Tja...geen idee. Het is allebei niks vanuit milieu oogpunt. Maar deze stelling kan ik dan gelijk doortrekken naar die van mij: Waarom uberhaubt AF smeren om een paar liter gasolie te besparen. Waar zit dan voor de pleziervaart de milieuwinst?

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2018, 21:52
door Roelof
Teveel om te citeren maar ik wil toch proberen te reageren.

Met grote merken bedoel ik Sigma, Jotun, Chugocu, International, Hempel (die idd wel een antifouling voor de binnenwateren kan leveren), kortom spelers die op de wereldmarkt actief zijn. Wie nu precies wel of niet AF voor de binnenwateren kan leveren weet ik niet precies maar de NL markt is dusdanig klein dat de leveranciers hier niet apart een product voor ontwikkelen, zeker niet zolang het iets is volgens de NL wetgeving en het binnen de EU een willekeur aan regels is.
Hempel is met een reeds bestaand product door de tests gekomen, div. merken zouden voor de NL markt iets moeten ontwikkelen. Die kosten zijn simpelweg veel te hoog voor de kleine NL markt.

"Kantine praat" is op dit forum eigenlijk "steiger praat" ;) :
Ik weet natuurlijk niet hoe vaak jij aan boord van "geparkeerde" superjachten komt maar bij mijn vorige werkgever kwam ik met enige regelmaat voor reparatie wzh op dergelijke schepen (zeer tegen mijn zin want het is mijn wereld niet :( ). Als ik de bemanningen moet geloven is het aanbod van charters VÉÉÉL groter dan de vraag, ook zijn er eigenaren die er niet over peinzen om hun boot met bemanning te verhuren.
Dat was ca 15 jaar geleden, misschien is er in tussentijd iets verandert en is de koek nu dus lulkoek geworden :lol: (of baseer je dit op die Z doc over "Sunseeker" ? Daar werd zo'n beetje de suggestie gewekt dat alle superjachten in de verhuur liggen).

Ik smeer geen AF om brandstof te sparen maar wel om mijn boot te beschermen zonder dat ik vaak droog moet gaan om af te spuiten.
Beroepsmatig werk ik met diverse AF leveranciers en heb "of the record" het advies van een fabrikant gekregen om niet de in NL toegestane AF van zijn merk aan te brengen om de simpele reden dat het idd bij stilliggen snel aangroeit en niet de werking kan geven die een zachte AF biedt.

We zullen het niet eens worden maar ik blijf voorlopig de meest agressieve AF zo dik mogelijk smeren (natuurlijk niet over het spec) om de boot zo goed mogelijk te beschermen zonder droog te moeten gaan om af te spuiten en te schilderen.

Groet,
Roelof

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 11:21
door bas
div. merken zouden voor de NL markt iets moeten ontwikkelen. Die kosten zijn simpelweg veel te hoog voor de kleine NL markt.


Volgens mij liggen de watersportwinkels vol met antifouling, wellicht dikwijls onder een andere merknaam maar hier zitten de grote verffabrikanten vaak ook tussen.

Dat was ca 15 jaar geleden, misschien is er in tussentijd iets verandert en is de koek nu dus lulkoek geworden :lol: (of baseer je dit op die Z doc over "Sunseeker" ? Daar werd zo'n beetje de suggestie gewekt dat alle superjachten in de verhuur liggen).
Die docu ken ik niet, zal eens zoeken. Er is idd wel e.e.a. veranderd voor superjachten de afgelopen jaren, moet ik er alleen wel bij zeggen dat ik niet weet of de categorie "sunseeker" daar ook onder valt. Ik doelde meer op de hele grote ( zal dan wel mega en geen superjacht zijn), die vallen gewoon onder class en moeten gewoon aan alle IMO regeltjes voldoen tegenwoordig.

Beroepsmatig werk ik met diverse AF leveranciers en heb "of the record" het advies van een fabrikant gekregen om niet de in NL toegestane AF van zijn merk aan te brengen om de simpele reden dat het idd bij stilliggen snel aangroeit en niet de werking kan geven die een zachte AF biedt.

Wij van WCeend adviseren WCeend. Beetje een open deur dit.

Ik smeer geen AF om brandstof te sparen maar wel om mijn boot te beschermen zonder dat ik vaak droog moet gaan om af te spuiten.
ik blijf voorlopig de meest agressieve AF zo dik mogelijk smeren (natuurlijk niet over het spec) om de boot zo goed mogelijk te beschermen zonder droog te moeten gaan om af te spuiten en te schilderen.

Maar dan zijn we toch bij mijn punt: Dat de insteek om AF te smeren in de watersport heel anders is dan in de beroepsvaart. Watersport smeert het uit gemakzucht, niks meer niks minder.

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 13:07
door Roelof
bas schreef:
moet ik er alleen wel bij zeggen dat ik niet weet of de categorie "sunseeker" daar ook onder valt. Ik doelde meer op de hele grote ( zal dan wel mega en geen superjacht zijn), die vallen gewoon onder class en moeten gewoon aan alle IMO regeltjes voldoen tegenwoordig.

Wij van WCeend adviseren WCeend. Beetje een open deur dit.

Maar dan zijn we toch bij mijn punt: Dat de insteek om AF te smeren in de watersport heel anders is dan in de beroepsvaart. Watersport smeert het uit gemakzucht, niks meer niks minder.


Het hangt van ieder z'n persoonlijke standaard af maar dit is in mijn ogen een super- of megajacht
https://www.sunseeker.com/en-GB/yacht/155-yacht/

Bij mijn weten zijn trouwens ook niet alle jachten die 1 miljoen / meter kosten te huur.

Het WCeend verhaal gaat juist niet op:
Een leverancier heeft geadviceerd om zijn (goedgekeurde) product niet aan te brengen omdat het op lange termijn aangroei niet voorkomt zoals verwacht mag worden, hier speelt langdurig stil liggen idd ook een rol.
Dus geen open deur....

Luiheid is het niet.
Aangroei kan door de verf heen gaan. Je kunt een enorm goede primer hebben, aangroei kan deze ernstig aantasten.
In mijn ogen is het normaal dat een plezierboot ongeveer eens in de 3 jaar droog gaat om schoon te spuiten en het verf systeem te herstellen (en andere zaken). Met de momenteel toegestane AF kun je dan verwachten dat er veel aangroei is die er lastig vanaf gaat en het verf systeem kan aangetast zijn tot op het staal.

Ik blijf van mening dat het tijd wordt dat de EU zich er eens over buigt en met bindende regels komt die in heel Europa geldig zijn, dit zoudan oa gelden voor:
-AF
-Vaarbewijs plicht
-Marifoon plicht
-wettelijke gas keuring
-registratie plicht
Dit laatste is off-topic maar het is nu een willekeur, per land verschillend. Het zal echt wel iets gaan kosten maar dan moet dat maar.

Groet,
Roelof

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 13:20
door Arthur
Ik ben het helemaal met je eens met die 5 off-topics Roelof, maar er kunnen nog heel wat dingen bij die de veiligheid bevorderen en jammer genoeg nog niet verplicht zijn.

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 15:23
door bas
Het hangt van ieder z'n persoonlijke standaard af maar dit is in mijn ogen een super- of megajacht
https://www.sunseeker.com/en-GB/yacht/155-yacht/


Zonder meer geen lullig spul maar ik zit idd denk ik een klasse hoger in mijn betoog.

Een leverancier heeft geadviceerd om zijn (goedgekeurde) product niet aan te brengen omdat het op lange termijn aangroei niet voorkomt zoals verwacht mag worden, hier speelt langdurig stil liggen idd ook een rol.


Excuus, dit had ik idd anders gelezen.

Aangroei kan door de verf heen gaan. Je kunt een enorm goede primer hebben, aangroei kan deze ernstig aantasten.


Primer is een onderlaag, daar zul je dan idd wel eerst wat anders over heen moeten smeren. Tuurlijk kan aangroei de verflaag aantasten maar met de onderhoudsintervallen in de watersportbranche wordt dit wel schromelijk overdreven. Steigers, pontonnetjes, boothuizen, palen, damwanden, staan zelden of nooit in de AF en gaan veel minder vaak of helemaal nooit het water uit.

In mijn ogen is het normaal dat een plezierboot ongeveer eens in de 3 jaar droog gaat om schoon te spuiten en het verf systeem te herstellen (en andere zaken)

Dat is ook wel een normale interval, daarom is dat verbod er ook voor de pleziervaart en kun je niet naar de beroepsvaart kijken. Je smeert grofweg 2x zo vaak AF op een schip wat naar verhouding altijd stil ligt.

Ik blijf van mening dat het tijd wordt dat de EU zich er eens over buigt en met bindende regels komt die in heel Europa geldig zijn, dit zoudan oa gelden voor:
-AF
-Vaarbewijs plicht
-Marifoon plicht
-wettelijke gas keuring
-registratie plicht
Dit laatste is off-topic maar het is nu een willekeur, per land verschillend. Het zal echt wel iets gaan kosten maar dan moet dat maar.


Helemaal mee eens!

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 17:03
door Klaver vier
Alsjeblieft zeg we gaan alles regelen met regeltjes hou op alsjeblieft.
En op brugpeilers en damwanden zit vaak amercoat en dat houd de aangroei uit zich zelf tegen,hoeft geen af op
Op mijn vorige boot zat ook amercoat,maar dat wordt een beetje moeilijk te verkrijgen ( het is er nog wel )
Gr René ( klaver vier)

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 17:05
door jkos
Eind goed al goed. :mrgreen: