Onderwaterlijn schilderen ( staal )

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor pascall » 28 Apr 2018, 08:11

Heel simpel, indivudue kan je makelijk aanpakken, grooten multinationals als bijvoorbeeld Maersk zijn uitgesloten, die regeren immers zelf.
ik denk dat procentueel gezien de vervuiling van pleziervaart/ beroepsvaart totaal niet in verhouding staat.
Zelfde als de vuilwatertank, niettemin ben ik een voorstander, maar dan wel voor iedereen! Nu is het een druppel op een gloeiende plaat.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Roelof » 28 Apr 2018, 10:44

Ik kan het natuurlijk verkeerd begrepen hebben maar het argument om om de toepassing van zachte AF in de pleziervaart af te schaffen was dacht ik het feit dat plezierboten vaak langere tijd op dezelfde plaats liggen. Hierdoor zou ter plaatse een hoge concentratie biociden in het water terecht komen.
Beroeps schepen zouden niet lang op 1 plaats liggen dus zou de verontreiniging meevallen.

Nog steeds liggen beroeps schepen met zachte AF lange tijd op dezelfde plek. Indien het in deze sector nu ook verboden is, hebben de controleurs dus een behoorlijke klodder boter op hun hoofd.

Of er inmiddels wel een verbod in de beroepsvaart is weet ik niet, zal dit komende week eens uitzoeken.

De aangroei op zachte AF bij lang stilliggen valt enorm mee, ik heb er nog geen last van gehad. Als er aangroei ontstaat, valt 90% er vanaf als je gaat varen. Schaaldieren / pokken ed is een ander verhaal. deze "vreten" dwars door de verf heen. en zetten zich vaak vast op de sealer of primer welke hard is.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor bas » 29 Apr 2018, 12:42

Nog steeds liggen beroeps schepen met zachte AF lange tijd op dezelfde plek. Indien het in deze sector nu ook verboden is, hebben de controleurs dus een behoorlijke klodder boter op hun hoofd.


Zachte AF is niet verboden, zachte AF met bepaalde biociden wel, ook voor de beroepsvaart.

Maar nogmaals: Het doel om AF toe te passen is voor de beroepsvaart van heel andere aard dan voor de pleziervaart.

Begrijp me niet verkeerd, het is mooi spul. Maar AF in de pleziervaart smeer je er enkel op om tijdens winteronderhoud zelf minder werk te hebben met schoonmaken. Ondanks alle mooie verkooppraatjes kun je er weinig andere redenen voor verzinnen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Martin65 » 29 Apr 2018, 21:50

Minder brandstofverbruik en dat is dan ook weer beter voor het milieu.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor bas » 29 Apr 2018, 23:59

Minder brandstofverbruik en dat is dan ook weer beter voor het milieu.


Zonder meer een argument maar wel behoorlijk afhankelijk van je vaargedrag.

Gezien het gemiddelde verbruik/draaiuren van een motorjacht is dit argument nogal discutabel of het milieuwinst oplevert of dat je het probleem van luchtvervuiling verplaatst naar de jachthaven bodem, zeker als je de boot jaarlijks droog zet.

http://www.emissieregistratie.nl/erpubl ... evaart.pdf

Er wordt in dit topic ook gerefereerd naar beroepsvaart, ik zou wel willen weten welke beroepsvaart hiermee bedoeld wordt? Gebruik van AF in de binnenvaart is echt niet zo wijdverbreid als dat men hier wil doen geloven. Aangroei op zoet water is minimaal. Extra brandstofverbruik dus ook en dus wordt er weinig geinvesteerd in AF.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor jkos » 30 Apr 2018, 08:10

Bas,

Ik smeer het er enkel op om tijdens de zomer geen of weinig aangroei te hebben.
Dat ik er dan tijdens de wintermaanden minder werk aan heb is leuk meegenomen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor bas » 30 Apr 2018, 10:38

Bas,

Ik smeer het er enkel op om tijdens de zomer geen of weinig aangroei te hebben.
Dat ik er dan tijdens de wintermaanden minder werk aan heb is leuk meegenomen.


Ja okee snap ik. Maar gezien je woonplaats/ligplaats vermoed ik dat je geregeld op zout water zit? dat veranderd de zaak wel enigszins wat aangroei betreft.
Binnenwater heeft geen last van pokken en maar zeer gering aangroei van schaal-/schelpdieren. Hier bestaat de aangroei voornamelijk uit alg en slijm. In de binnenvaart levert deze aangroei een toename van brandstofverbruik op 4% over een periode van 5 jaar ( tussen 2 dokbeurten in)

Als ik dan lees dat een motorboot gemiddeld 126 draaiuren per jaar heeft met een verbruik van 3,74 L/uur. Dat is 5x126=630 draaiuren in 5 jaar. zou dan overeen komen 2356 liter gasolie verbruik. 4% is afgerond 95 liter wat je dan zou besparen. tegen een literprijs van 1,40 is dat een besparing van 133 euro. Koop je niet zo heel veel antifouling voor, zeker niet als je er vanuit gaat dat de meeste jachten wel vaker dan 1 x 5 jaar geverft worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet anti-antifouling. Ik ben alleen van mening dat het nut voor de pleziervaart schromelijk overdreven wordt en ik vraag me af of er uberhaubt wel iets van milieuwinst bij komt kijken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Roelof » 30 Apr 2018, 14:37

bas schreef:Zachte AF is niet verboden, zachte AF met bepaalde biociden wel, ook voor de beroepsvaart.


Heb het even nagevraagd bij de leverancier:
De AF welke voor de pleziervaart verboden is ivm toegepaste biociden zoals Sea-Quantum en Sea-Queen wordt in de binnenvaart wél toegestaan.
Ze leveren voor de binnenvaart exact dezelfde AF als hier op zeeschepen wordt aangebracht.

In mijn beleving klopt er dan toch iets niet helemaal met de wet en regelgeving.

Off topic maar wel met verf en milieu te maken:
Er schijnt een nieuwe trend te zijn, het komt steeds vaker voor dat verf met verdunners niet meer mogen worden toegepast.
Dit is in NL / EU nog niet een zwaar punt maar schijnt internationaal steeds vaker geëist te worden. De achtergrond is oa de belasting van het milieu. Probleem is dat de vervangende producten niet dezelfde kwaliteit hebben als de oude producten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor bas » 30 Apr 2018, 15:28

De AF welke voor de pleziervaart verboden is ivm toegepaste biociden zoals Sea-Quantum en Sea-Queen wordt in de binnenvaart wél toegestaan.
Ze leveren voor de binnenvaart exact dezelfde AF als hier op zeeschepen wordt aangebracht.


Dat is goed mogelijk maar dit zegt verder niets over harde of zachte AF. Ook voor de pleziervaart zijn er nog gewoon zachte AF te krijgen.

De beschreven AF producten ken ik verder niet, weet ook niet of de samenstelling daarvan is veranderd door de jaren heen met behoud van naam??
Ik weet alleen dat wij bij elke dokking (5 jaar, zeevaart) zo ongeveer een andere variant van Interspeed hebben om aan ons certificaatje te komen.

In mijn beleving klopt er dan toch iets niet helemaal met de wet en regelgeving.

Zo vreemd is het toch niet dat beroepsmatige producten niet op de particuliere markt mogen? Is eerder regel dan uitzondering.

Off topic maar wel met verf en milieu te maken:
Er schijnt een nieuwe trend te zijn, het komt steeds vaker voor dat verf met verdunners niet meer mogen worden toegepast.
Dit is in NL / EU nog niet een zwaar punt maar schijnt internationaal steeds vaker geëist te worden. De achtergrond is oa de belasting van het milieu.


Dit verhaal ken ik nog niet maar het zou me niets verbazen.

Probleem is dat de vervangende producten niet dezelfde kwaliteit hebben als de oude producten.

Dat is eigenlijk een algemeen verschijnsel bij ieder product wat i.v.m. milieu/gezondheid aan banden gelegd wordt. Verf, brandstof, motoren, landbouwgif, schoonmaakmiddelen, noem maar op.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Onderwaterlijn schilderen ( staal )

Berichtdoor Roelof » 30 Apr 2018, 18:49

De merknamen welke ik noemde zijn beide zachte AF en komen niet op het lijstje voor welke toegestaan zijn voor de pleziervaart in NL (ik kan de lijst niet terugvinden om te plaatsen :oops: )
Het kosten / baten verhaaltje maakt dat veel grote merken zijn afgehaakt voor de pleziervaart. Voor zover ik weet is Hempel het enigste grote merk welke voor de pleziervaart nog een AF product aanbied voor onze bootjes.

Een bijzondere opmerking van de zegsman: Er wordt ook verschil gemaakt tussen pleziervaart en (super) jachten.
Ongeacht de ligplaats mogen deze jachten wél alle soorten AF gebruiken. Nu liggen deze boten bijna altijd in zeewater maar er zijn veel die maar een paar keer per jaar echt (even :roll: ) gaan varen.
Misschien dat de wateren rond Monaco en Miami minder gevoelig zijn dan de Nl binnenwateren (waar altijd stroming is ;) ) maar het riekt toch naar "wie betaald, bepaald".

Mbt AF uit de watersport winkel: De AF soorten welke ik gezien heb, zo uit de watersportwinkel, zijn waterdun. Dit kan alleen door meer thinners / minder vaste stoffen toe te voegen.
Als je uitgaat van 4 lagen rollen met winkel spul om 200 DFT te krijgen tegen 2 keer rollen met industriële AF, wat is dan meer milieu belastend?
Verf met veel thinner of verf die eigenlijk ontwikkeld is voor air-less maar ook goed rolt?

Al met al blijf ik van mening: zolang de wetgeving een willekeur is (hetzelfde als verplichting van bv een sewage tank (weer een zijdraadje ;) ), doe ik wat ik zelf goed vindt voor mijzelf (de risico's zijn dan natuurlijk ook voor mij).
Zodra er in de wetgeving 1 rechte lijn wordt getrokken, pas ik mij daar direct op aan.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten