De merknamen welke ik noemde zijn beide zachte AF en komen niet op het lijstje voor welke toegestaan zijn voor de pleziervaart in NL (ik kan de lijst niet terugvinden om te plaatsen
)
Het kosten / baten verhaaltje maakt dat veel grote merken zijn afgehaakt voor de pleziervaart. Voor zover ik weet is Hempel het enigste grote merk welke voor de pleziervaart nog een AF product aanbied voor onze bootjes.
Een bijzondere opmerking van de zegsman: Er wordt ook verschil gemaakt tussen pleziervaart en (super) jachten.
Ongeacht de ligplaats mogen deze jachten wél alle soorten AF gebruiken. Nu liggen deze boten bijna altijd in zeewater maar er zijn veel die maar een paar keer per jaar echt (even
) gaan varen.
Misschien dat de wateren rond Monaco en Miami minder gevoelig zijn dan de Nl binnenwateren (waar altijd stroming is
) maar het riekt toch naar "wie betaald, bepaald".
Mbt AF uit de watersport winkel: De AF soorten welke ik gezien heb, zo uit de watersportwinkel, zijn waterdun. Dit kan alleen door meer thinners / minder vaste stoffen toe te voegen.
Als je uitgaat van 4 lagen rollen met winkel spul om 200 DFT te krijgen tegen 2 keer rollen met industriële AF, wat is dan meer milieu belastend?
Verf met veel thinner of verf die eigenlijk ontwikkeld is voor air-less maar ook goed rolt?
Al met al blijf ik van mening: zolang de wetgeving een willekeur is (hetzelfde als verplichting van bv een sewage tank (weer een zijdraadje
), doe ik wat ik zelf goed vindt voor mijzelf (de risico's zijn dan natuurlijk ook voor mij).
Zodra er in de wetgeving 1 rechte lijn wordt getrokken, pas ik mij daar direct op aan.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten