Verbruik Kabola oudje

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Verbruik Kabola oudje

Berichtdoor HappyHarry » 21 Mrt 2018, 11:07

Iemand toevallig een idee hoeveel een oud (30 jaar) Kabola diesel cv kacheltje / verwarmingsketel met carburateur (7000 Watt) verbruikt?
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Verbruik Kabola oudje

Berichtdoor Klaver vier » 21 Mrt 2018, 12:44

Harry dat lijkt mij toch niet zo moeilijk om achter te komen,laat hem een week draaien en kijkt hoeveel diesel er op is.
Of bijv 10 uur,dan delen door 10 en je weet wat hij per uur gebruikt,kan niet moeilijk zijn lijkt mij
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Verbruik Kabola oudje

Berichtdoor Davidos » 21 Mrt 2018, 13:27

De volledige verbranding van 1 liter diesel levert 10kWh op.

Een kachel levert echter geen volledige verbranding (net als een motor trouwens) dus de totale efficientie zal iets lager zijn. Reken 70% (bij een kachel).

Die 7kWh neemt daarom ca. 1 liter per uur. Let wel; dit is als de kachel een uur lang vol staat te branden.

Stel dat de kachel gemiddeld op 30% staat dan kost je dit dus zo'n 0,3 liter diesel per uur.

Overigens heeft een motor ook ongeveer 70% rendement, dus die liter levert ook daar 7kWh op. Helaas is het gros daarvan ook warmte, dus het aandrijfrendement ligt bij een motor vele malen lager. Zoals in een andere post genoemd ligt dat bij een motor tussen de 4 en 5pk per liter per uur. 1pk=736W dus ca. 3 tot 3,7kWh (30 - 37% rendement).

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Verbruik Kabola oudje

Berichtdoor HappyHarry » 21 Mrt 2018, 13:35

Klaver vier schreef:Harry dat lijkt mij toch niet zo moeilijk om achter te komen,laat hem een week draaien en kijkt hoeveel diesel er op is.
Of bijv 10 uur,dan delen door 10 en je weet wat hij per uur gebruikt,kan niet moeilijk zijn lijkt mij
Gr René ( klaver vier)


Snap ik René maar een pijlstok per 100 liter aan een 1400 liter tank is best onnauwkeurig als het om misschien 10 liter gaat.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Verbruik Kabola oudje

Berichtdoor HappyHarry » 21 Mrt 2018, 13:37

Davidos schreef:De volledige verbranding van 1 liter diesel levert 10kWh op.

Een kachel levert echter geen volledige verbranding (net als een motor trouwens) dus de totale efficientie zal iets lager zijn. Reken 70% (bij een kachel).

Die 7kWh neemt daarom ca. 1 liter per uur. Let wel; dit is als de kachel een uur lang vol staat te branden.

Stel dat de kachel gemiddeld op 30% staat dan kost je dit dus zo'n 0,3 liter diesel per uur.

Overigens heeft een motor ook ongeveer 70% rendement, dus die liter levert ook daar 7kWh op. Helaas is het gros daarvan ook warmte, dus het aandrijfrendement ligt bij een motor vele malen lager. Zoals in een andere post genoemd ligt dat bij een motor tussen de 4 en 5pk per liter per uur. 1pk=736W dus ca. 3 tot 3,7kWh (30 - 37% rendement).

Groet,
Davidos


OK, dan heb ik een idee om hoeveel het gaat... thx.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Verbruik Kabola oudje

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Mrt 2018, 14:14

HappyHarry schreef:Snap ik , maar een pijlstok per 100 liter aan een 1400 liter tank is best onnauwkeurig als het om misschien 10 liter gaat.

Ik zou niet afgaan op theorie.
Wie weet wat een "oud" kacheltje méér verbruikt dan een nieuwe.
Haal de aansluiting los,en hang deze in een 20 liter jerrytank met schaalverdeling.
En je weet ook wat deze verbruikt na 2 of 3 dagen.

Er lopen meer wegen naar Rome ,dan alleen via de Brenner? :) :)
Noordvaarder
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten