Schilderen van grote oppervlakte

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor HappyHarry » 20 Mrt 2018, 11:21

Heeft iemand de tip voor mij?
Ik ga een groot vlak, boven kant van de voor kajuit, vlakken en schilderen.

Er zitten kleine oneffenheden (veel putjes) in van een verwijderd teakdek door de vorige eigenaar. Hij heeft het in mijn ogen niet strak genoeg afgewerkt.
Ik wil met een (stukadoor) vlak mes het glad strijken met een 2K plamuur. Welke kan ik het beste gebruiken die een beetje vloeibaar en makkelijk uit te strijken blijft.

Daarna ga ik schuren en schilderen met 2K. Bij een groot vlak heb ik vaak last van de zichtbare aanzet als je verder gaat met een volgende baan.
Hoe voorkom je dat nu het beste?

Thx.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor helenakruiser » 20 Mrt 2018, 11:35

Ik heb goede ervaring met een rijplamuur , laat zich met een spackmes goed verwerken . Je moet daarna eigenlijk met een fijnere plamuur nog een dunne laag aanbrengen om het mooi strak en glad te krijgen . Wel eerst de ondergrond voorzien van een fikse laag epoxyprimer ivm hechting en eventuele roestvorming tegen te gaan .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor peter jansen » 20 Mrt 2018, 13:05

De 2k plamuur van de ijsel is heerlijk spul. Ze hebben fijne en iets grovere plamuur. Daarna is schuren het meeste werk. Stop niet te snel met schuren. Je blijft alles zien. Vwb het schilderen: aanbrengen met een geschikte roller voor 2k met het handvat richting het nog niet geschilderd oppervlakte. Daarna na strijken met brede kwast met zachte haren. (De blauwe of groene van de action vind ik persoonlijk erg goed hun werk doen)
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor Rene » 20 Mrt 2018, 18:32

2k plamuur van de Ijssel is idd. prima spul, maar 2k plamuur van International vind ik persoonlijk het beste te verwerken.
Als 2k aflak zou ik DD-lak van de ijssel nemen, 1x horizontaal aanbrengen met een geschikte roller, 1x vertikaal narollen, beiden net over de aanzet, en afblijven, deze lak vloeit heel goed samen, en trekt super strak na. ( EIgen ervaring, met totaal geen schilderskennis voor dat ik ermee begon, zie http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=2515 , sorry voor het nog een keer posten, maar blijf er trots op, mede door de gebruikte materialen)

René
Laatst gewijzigd door Rene op 20 Mrt 2018, 19:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor Klaver vier » 20 Mrt 2018, 18:37

Ik heb vorig jaar al de rijplamuur die ze op mijn boot om het vrijboord heen hadden gesmeerd er weer af moeten halen omdat het alleen maar vocht aan trekt,dus onderwater al helemaal niet gebruiken.
Ik zou het trouwens maar helemaal niet gebruiken,trekt alleen maar vocht aan en dus niet geschikt voor op een boot.
2k dan heb je wat goeds dat goed blijft
Op oude boten gebruikten ze veel rijplamuur maar dat is achterhaald
Gr René (klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor ErikH » 20 Mrt 2018, 23:02

Rene, noem me aub de naam van het schildersbedrijf? Dan hoef ik die niet te bellen volgende keer. Denk dat er wat mis is gegaan met de behandeling i.p.v. het product...

Kleine oneffenheden en putjes te lijf gaan met rijplamuur en een rij en/of spackmes? Dacht dat dat voor de grote gaten en kuilen bedoeld is, heb er verder weinig verstand van.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor Klaver vier » 20 Mrt 2018, 23:20

Erik ik begrijp niet wat je bedoeld of je begrijpt mij niet
Wat ik zeg is dat ik de rijplamuur er uit heb moeten halen op advies van een jachtschilder.
Het zat er al jaren op maar ging werken,dus alles er uit gehaald en opnieuw gedaan met 2k plamuur
Ik hoop dat dit wat duidelijker is want ik denk dat wij elkaar niet goed begrijpen.
Als het niet duidelijk is vraag het gerust
Gr René ( klaver vier).
Klaver vier
 

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor HappyHarry » 21 Mrt 2018, 10:59

Bedankt voor de tips.
We gaan de lente in dus binnenkort... aan het werk..! 8-)
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor pascall » 21 Mrt 2018, 19:11

Met lage temperatuur schilderen, 12 tot max 15 graden, en geen luchtverplaatsing, bij deze omstandigheden vloei DD lak het langst uit.
En nog dit, ook op juiste wijze /verhouding verdunnen en de lak voor laten reageren!
Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schilderen van grote oppervlakte

Berichtdoor Rene » 21 Mrt 2018, 22:09

DD lak verwerken volgens de voorschriften, niet lager als 15 graden, heb ik wel gedaan, bij ongeveer 13 graden, lager zou ik niet gaan.
Aangezien het 2 componenten zijn, maakt temp boven de 15 graden niet uit voor het droogproces, blijft even lang.
En idd. volgens voorschrift voor laten reageren.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten