zomerkap waterdicht.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

zomerkap waterdicht.

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2012, 16:44

Vandaag de winterkap in gewisseld voor de zomerkap, met de ervaring van afgelopen zomer reist nu de vraag, hoe krijg ik de kap weer geheel waterdicht, dit is in de loop van de jaren steeds minder geworden en zou dit weer sterk willen verbeteren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Klaas » 24 Mrt 2012, 17:30

kun je niet gewoon tent doek spray gebruiken.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2012, 17:40

Zou kunnen Klaas, ik heb er eigenlijk geen ervaring mee, er zullen er genoeg zijn die dat wel hebben vandaar de vraag wat werkt naar tevredenheid.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mrt 2012, 22:04

Henk,

Bootkappen zou eigenlijk een apart topic kunnen worden omdat het vreselijk dure dingen zijn die nog steeds niet optimaal zijn.
Mijn ervaring is dat zeilmakers vrij star zijn en niet echt mee willen denken in het optimaliseren van de levensduur van bootkappen.
(logisch, anders loopt hun omzet terug..)

Ik heb ook een doeken kap maar het bevalt mij niks.
Vaak nat aan de binnenkant (hij lekt niet), schimmel, vuil aan de buitenkant, lastig schoon te maken enz..

Na ruim 3 jaar heb ik de kap laten wassen.
Die mannen impregneren de kap weer goed tegen lekkage maar toen was het doek erg slap geworden en de vorm minder fraai.
(in kuiptent-wassers heb je ook soorten en deze deed hem in een grote wasmachine wat niet optimaal is)
Dit koste iets van 100 euro en bij anderen die de kap lang laten weken waardoor de kap vormvaster blijft is het ca. 5x dat bedrag (kwam ik ook later achter)

Volgende maand gaan we een nieuwe aanmeten en dan neem ik geen doek meer maar een moderne PVC variant wat er op lijkt. Ik wil op een vrij recente boot geen glimmend PVC zeil.
Ik heb heel mooie kapjes gezien die ook netjes in prijs waren van Beukenholdt in Leiderdorp http://www.beukenholdt.nl/pvc%20doek.html

Nu een eenvoudig antwoordt op je vraag:
Harmisol is een goed middel om tentdoek lekvrij te maken.
Met water mengen en opbrengen.
Dat koop jij bij AH, Kruidvat enz.
Gebruik het nooit als de kap op je boot staat want anders is alles er omheen ook meteen voorzien van die troep en weghalen is een ramp (het is dus goed spul..).
Eventuele ruitjes in de kap moet je wel schoon zien te krijgen van de grijze waas die het achterlaat (na mijn ervaringen is het goed afplakken van de ruitjes achteraf minder werk).

Als de naden lekken helpt Harmisol mogelijk beperkt, daar bestaat weer -nadenverdichter- voor.
(een beetje schroefasvet op de naden doet het ook..)

Ik heb een forse kap op onze Dutch Tender die ruim 3500 Euro gekost heeft.
Na ongeveer 4 jaar was de kap eigenlijk de boot niet meer waardig.
Op een moment kwam ik hele mooie strakke kappen tegen uit Leiderdorp en ben eens verder navraag gaan doen.
Goede berichten en belangrijk scherper in prijs.
Na de derde week april hoop ik een nieuwe kap te hebben.

Ook gaat een bootkap vooral achteruit als je niet aan boord bent en gaan we kijken om er een beschermzeil overheen te laten maken wat de kap tegen vuil en zon beschermt als we niet aan boord zijn.
Inmiddels zijn er allerlei producten op de markt met bv. ook een zachte binnenkant die de bestaande kap niet beschadigen.
Als het tussen de beiden materialen niet gaat schimmelen heb ik goede hoop..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2012, 22:25

Dan gaan wat dan eens proberen, het lekken wordt veroorzaakt door onvoldoende strak zijn en daardoor in het dak op een stukje net geen bolling genoeg, dat slaat dan soms wat door.

Verder heb je ervaringen met het PVC doek wat betreft ademen, de winter tent is van bisonyl, voor winter tent prima, voor de zomer zou het het niet willen hebben, ademt niet, bijzonder warm met de zon erop en geeft een scherpe "plastic" reuk, ademt dat andere doek wel ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mrt 2012, 23:25

Doek slaat snel door en echt lekken doet het niet snel.
Verder is het aan de binnenkant altijd nat en dat vindt ik niks.

Ik wil helemaal geen materiaal meer wat ademt, dat soort doek geeft nattigheid en schimmel.
Mijn kap is in de zomer niks koeler dan een andere soort kap van welk materiaal dan ook.
De kleur bepaalt de warmte en niet het materiaal.

De plastic reuk is niks anders dan het uittdampen van de weekmakers in dat PVC (en ook Bisonyl) materiaal en dat wil ik voorkomen door er een beschermhoes overheen te maken.
Die wordt dan wit omdat wit weinig warmte van de zon opneemt.

Harmisol werkt overigens gewoon prima, dat is geen expiriment of twijfelgeval.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Klaas » 25 Mrt 2012, 17:38

tja, mijn ervaring is dat je bij zijldoek tent minder onderhoud heb maar bij een tent doek eens in de 2jaar deze met een spuitbus kunt inspuiten, weet even de naam niet meer, maar bij elke campingwinkel te verkrijgen, en dat slaat dan niet door naar binnen en ook geen schimmel aan de binnen zijde.
het is alleen we belangrijk dat je het doek strak heb en het bij droogend weer toepast, het is niet goed voor pvc achte materialen.
wellicht zou je bij een boot kap van tentdoek het 1ns per jaar moeten doen daar deze meer aan weer bloot staat dan een een tent welke maar een paar weken perjaar buiten staat.
daarbij is het, maar dat zal je ook wel weten,omhet doek met nat weer met rust te laten omdat dat er dan juist doorslag plekken komen waar je lekkage van krijgt en wellicht daarna ook schimmel vorming, of zo gezegd het weer er in krijg.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor reijmerink » 25 Mrt 2012, 21:59

dit onderwerp is in dit voorjaar vaker punt van zorg..kijk eens bij zeilersforum.nl, last 48 hrs,( niet te verwarren met zeilen/forum).....daar heeft men het over starbrite waterproofing 22 ptef...fabrikant specificaties gezien, niet zo,n gek middel..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor henkvd » 25 Mrt 2012, 22:27

De kappen blijven zorgenkindjes als je verder zoekt, m'n winterkap blijft prima, alleen heeft een paar grote nadelen, de kleur is het grootste past voor geen meter bij de boot, is groen, op een donkerblauwe romp en een lichte opbouw is dat vere van fraai.
De zomerkap is zg van een doek soort, de vorm is er inmiddels niet helemaal meer en dat zorgt toch voor wat probleempjes.

Ik ga bovenstaande toepassen en als de moesson weer komt zien we het resultaat snel genoeg of het moet een hele mooie zomer worden dan duurt het wat langer voor het resultaat te melden valt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mrt 2012, 22:59

Ik ben met bootkapjes opgegroeid omdat ik oorspronkelijk uit Maassluis kom en je daar vandaan alleen weg komt als je de boel kunt klappen.
Midden Delfland heeft een doorvaarthoogte van 165 cm en Vlaardingen kan je met 190 cm -uit-.

Bootkappen zijn dure dingen en vaak niet bevredigend.
Ik heb van de vijf ontwerpen één model met een grote open kuip getekend die met 10 meter lengte ook onder 165 cm kan doorvaren.
(die boot kan door bijna het hele het Westland varen)

Op een nieuwe cabrio boot -hoort- een donkerblauwe stoffen tent en dat heb ik ook zo toegepast.
Dit zo goed mogelijk met zeilmakers besproken en gekozen voor een doek van 80% kunstvezel en 20% katoen.
Dat verhaal kwam op ruim 3500 Euro (inclusief de beugels).
Na een jaar of 4 was ik er al niet meer blij mee.
Ik wil van dat doek af omdat het schimmelt, lastig schoon te maken is en omdat de vorm er uit gaat.

Een PVC achtig materiaal met een -doek look- is hopelijk beter maar PVC kan op termijn niet tegen de zon.
Daarom gaan we er een extra kapje overheen spannen en gaat het hopelijk wat langer mee dan de huidige 3500 euro kap..

Ik heb de indruk dat zeilmakers bewust niet mee denken omdat het vervangen van bootkappen handel is.
Daarom moeten we het zelf uitvinden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten