zomerkap waterdicht.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Tjeerd47 » 26 Mrt 2012, 15:18

Schimmel=GEEN VENTILATIE :oops:

Je kan wel gaan schelden op die kl..en tent en nooit meer stof willen , maar dat helpt echt niet.
Kijk eens bij een kap waar geen schimmel aan de binnenkant ziet, ja echt die bestaan (maak ze zelf), dan zal je ventilatie voorzieningen tegenkomen in de vorm van openingen waar de wind doorheen gaat en geen water naar binnen komt uiteraard.
De meenste kappen zijn lekker dicht, is dus veel eenvoudiger te maken, dan dat gepiel met kleine driehoekige stukjes, met een glasvezel boogje en ook nog vliegengaas.
Kost algauw €50,00 tot €75,00 per stuk extra, stuk of 4-6 nodig, dus zegt de klant doe maar niet, het zal wel meevallen :cry:

Het afdekken van een kap met een extra wit zeil is een prima middel om meer omzet te genereren voor de zeilmaker, maar in Nederland niet echt nodig.
Wat je wel zou kunnen laten maken is een iets verhoogd afdekzeil, wat dus niet op je kap rust.
Als je dat goed, voor en achter open, maakt ontstaat er een goede ventilatie tussen de kap en je dekzeil.

Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Popeye » 26 Mrt 2012, 15:56

Tjeerd47 schreef:Schimmel=GEEN VENTILATIE :oops:


Ik zat het bij het lezen van dit topic ook al een poosje te denken. Hoe het ontstaat, gaat richting oorzaak condens na isolatie.

Ik werd afgelopen herfst bij een soort open serre gehaald. Het was een ruimte die aan drie kanten dicht was en de vierde kant was open en gedeeltelijk afgesloten door een doek tegen inwaaiend blad. De mensen hadden geregeld last van condens tegen het houten dak (spaanplaat op houtenbalklaag met bitumendakbedekking) en dat spaanplaat ging er dus geleidelijk aan. In een schuurtje van de buurman, afgedekt met stalen damwandprofiel en onder het dak kleine ventilatieopeningen zat trouwens ook condens tegen het dak. Ik heb toen ook flinke ventilatieopeningen aan voor en achterkant geadviseerd.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mrt 2012, 23:47

Tjeerd47 schreef:Schimmel=GEEN VENTILATIE :oops:

Je kan wel gaan schelden op die kl..en tent en nooit meer stof willen , maar dat helpt echt niet.
Kijk eens bij een kap waar geen schimmel aan de binnenkant ziet, ja echt die bestaan (maak ze zelf), dan zal je ventilatie voorzieningen tegenkomen in de vorm van openingen waar de wind doorheen gaat en geen water naar binnen komt uiteraard.
De meenste kappen zijn lekker dicht, is dus veel eenvoudiger te maken, dan dat gepiel met kleine driehoekige stukjes, met een glasvezel boogje en ook nog vliegengaas.
Kost algauw €50,00 tot €75,00 per stuk extra, stuk of 4-6 nodig, dus zegt de klant doe maar niet, het zal wel meevallen :cry:

Het afdekken van een kap met een extra wit zeil is een prima middel om meer omzet te genereren voor de zeilmaker, maar in Nederland niet echt nodig.
Wat je wel zou kunnen laten maken is een iets verhoogd afdekzeil, wat dus niet op je kap rust.
Als je dat goed, voor en achter open, maakt ontstaat er een goede ventilatie tussen de kap en je dekzeil.

Groet,
Tjeerd



Eindelijk iemand die er verstand van heeft.

Deze situatie:
Er kan geen water naar binnen komen en de kap lekt niet (het doek is aan de binnenzijde bij regen wel nat).
Er is ruimte voor ventilatie omdat de Tenax bevestingen ca. 10 mm ruimte laten tussen tent en boot.
Verder zijn er geen extra ventilatiekapjes aanwezig.
De huidige kap koste -slechts- 3500 Euro, er is absoluut niet op bezuinigd.

Komende maand gaan we een nieuwe aanmeten en dan zullen we niet bezuinigen op ventilatiekapjes.

Het idee van een extra zeil is bedoeld om de kap tegen vuil en UV invloeden te beschermen.
De bedoeling is om het dekzeil strak op te spannen middels elastieken.
Een verhoogd afdekzeil is altijd beter maar in de praktijk is dat lastig uit te voeren.

Aanvullende adviezen zijn van harte welkom.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor broekie » 28 Mrt 2012, 07:58

Ventillatie is het toverwoord.
Er zijn ook mensen die denken het met vochtvreters op te lossen, maar daar geloof ik niet in.
Hoeveel vochtvreters wil je plaatsen om de voortdurende toevoer van vocht in de lucht af te vangen?

De buurman had zo'n 30 jaar geleden een mooi schuurtje gemaakt naast zijn caravan.
Een stalen casco laten lassen van T-profiel en daarin gewapend glas. Pracht ding, alleen het was een broeikas die zijknat was en bleef van binnen.
Mijn vader bouwde een schuurtje met een plat dak en een boeideel als uitstekende lijst rondom.
Onder het boeideel was een kier tussen dak en zijwand van rondom 10 cm.
Schuurtje is altijd kurkdroog geweest. Hout is nooit gaan rotten.

Over mijn hele boot heb ik een PVC winterzeil.
Tussen het zeil en de stootrand heb ik deze winter aan beide zijden een stuk PVC buis rond 125 mm verticaal geplaatst zodat de wind de zaak kon ventilleren.
Gevolg, kurkdroog onder het zeil.

Mijn zomerkap is van Sunbrella stof en ventileert via het doek naast de kieren tussen zeil en boot.
In de boot zitten dakventillatie kappen.
Condensatie van binnen tegen koude vlakken (enkel glas, alu strips enz.) stop je niet. Wel het kunnen opdrogen ervan door te ventilleren.
We hebben dus eigenlijk nooit blijvend vocht of schimmel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mrt 2012, 22:35

Schimmel komt door -te lang- achterblijvend vocht en als voldoende ventilatie het vocht kan doen verdampen is er niks loos.
Maar als die stoffen kap met regen steeds maar nat blijft helpt dat niet.

Ik heb de indruk dat er ook nu voldoende ventilatie is, maar we gaan het met een nieuwe kap rondom uitbreiden.

Tjeerd,
De huidige kap was 3500 Euro en daar is zeker niet op bezuinigd.

50-75 Euro voor een ventilatiekapje.. kan je dat bedrag uitleggen m.b.t. het uurloon per kapje?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Tjeerd47 » 30 Mrt 2012, 16:36

Voor een ventilatie kap + inzetten ben je al gouw een uurtje bezig, soms meer, ik reken €50,00 per uur, materiaal kosten erbij, kopje koffie glazenwasser :) .
Dus zo kom je aan dat bedrag.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 31 Mrt 2012, 00:41

Heb je het dan ook druk met dat uurloon?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Tjeerd47 » 31 Mrt 2012, 09:38

Druk zat, mijn klanten kunnen niet klagen over weerplekken en natte binnenkanten, want mijn kappen blijven goed, natuurlijk hangt er een prijskaartje aan, logisch toch.
Voor een goedkope lekke, niet goed passende en na een jaartje buiten de schimmel overal, moet je niet bij mij zijn, die maak ik niet. :evil:
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Bejakruiser » 31 Mrt 2012, 11:12

Goed werk mag geld kosten, en daarbij vind ik €50,- niet echt veel toch?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor broekie » 31 Mrt 2012, 17:00

Misschien moet Tjeerd de kap voor Vuuren1 gaan maken.
Een jaar of 7 moet zo'n ding toch meegaan bij goed onderhoud lijkt mij.

Groet,
Hans
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten