zomerkap waterdicht.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 31 Mrt 2012, 21:50

Tjeerd47 schreef:Druk zat, mijn klanten kunnen niet klagen over weerplekken en natte binnenkanten, want mijn kappen blijven goed, natuurlijk hangt er een prijskaartje aan, logisch toch.
Voor een goedkope lekke, niet goed passende en na een jaartje buiten de schimmel overal, moet je niet bij mij zijn, die maak ik niet. :evil:
Groet,
Tjeerd


Begrijp ik dan goed dat je 3500 euro (inclusief buizen) te goedkoop vindt?
De Tenax basisdelen hebben we zelf geboord en gemonteerd.
(een tekening van de boot staat op onze website en is de Dutch Tender 34' Open)

Volgens de toenmalige zeilmaker ( http://www.zeilmakerijkoekman.nl/index.php ) is het gebruikte doek van 80% polyester en 20% katoen.
Als het regent wordt de binnenkant langzaamaan nat (het lekt niet).
De ruitjes zijn na 4 jaar ook op (door de zon verweerd).

Behalve het ouderwetse glimmende PVC zeildoek is er ook PVC met doekstructuur of PVC wat mat is. Wat vindt je daar van?
Wellicht ben je ook bereid om naast de ventilatiekapjes wat constructieve tips te plaatsen over het doek en de verschillen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor fox4you » 01 Apr 2012, 11:39

Bij meneer Koekman laat ik misschien een zeiltje voor m'n aanhanger maken maar verder echt niet.
Hier een echte zeilmaker die zowat dagelijks met cabrio kappen bezig is en ook eerlijk is over de gebruikte materialen.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor e.zewuster » 01 Apr 2012, 20:56

Wij hebben onze kap vorige bij zeilmakerij Kraan uit Wapenveld laten maken.
We kregen goede service en voorlichting van deze mensen.

vriendelijke groet uit het hoge noorden,

Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 01 Apr 2012, 22:58

fox4you schreef:Bij meneer Koekman laat ik misschien een zeiltje voor m'n aanhanger maken maar verder echt niet.
Hier een echte zeilmaker die zowat dagelijks met cabrio kappen bezig is en ook eerlijk is over de gebruikte materialen.


Je kent meneer Koekman?

De zeilmaker in je link is in ieder geval al zover gegaan om wat uitleg te publiceren over de verschillende materialen.
Dat is vrij zeldzaam en ons forumlid Tjeerd geeft behalve wat verhalen over zijn enorm tevreden klanten ook weinig of geen uitleg op gestelde vragen.
Mijn eerste boot (1984) had ook een kap over de open kuip en wat mij opviel was dat zeilmakers ondanks klantvragen en wensen hun eigen gang gingen.
Daar is bij vele zeilmakers nog niks aan veranderd.

ezewuster,
Een zeilmaker zoek je meestal in de regio waar de boot ligt en dan is heel NL doorvaren om de betere zeilmaker op te zoeken niet zo praktisch.

Verder ben ik nog in afwachting van de vakkundige tips van Tjeerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Tjeerd47 » 02 Apr 2012, 10:00

Ramen die na 4 jaar ondoorzichtig zijn geworden, zijn vaak schoongemaakt met een ramenreiniger zoals glasex, dat geeft al snel een matte waas aan het pvc.
Samen met het UV van de zon sloopt het de ramen, ze worden zelf keihard door het uitdampen van de weekmaker van het pvc.
Ik denk dat er een chronisch gebrek aan ventilatie in je tent is, alleen door de kieren waait het echt niet genoeg, je zal ook vlak onder het dak openingen moeten hebben, anders creëer je een massa stilstaande lucht onder het dak, wat weer tot schimmel en weervlekken leid.
Vorig jaar nog een hele mooie oplossing gezien bij een dekzeil over de hele boot, hier zaten stukken van 30 X 20 cm in met een soort microperforatie, on de8 mm een klein gaatje.
Zal eens kijken of ik de foto nog ergens terug kan vinden, daar staat ook de zeilmaker op.
Tenten maak ik in principe niet meer,(tja 65+) alleen voor eigen gebruik, maar een stukje informatie kan je altijd krijgen.
Of 3500 voor een tent duur is kan ik op afstand niet beoordelen, met passen en meten wordt de meenste tijd versleten ;) .
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor e.zewuster » 02 Apr 2012, 17:10

Hallo v. Vuuren

Wij zijn niet door het halve land gereden , dat heeft de zeilmaker gedaan.
Toen wij onze (eerste) boot kochten wisten we dat er een nieuwe kap op moest. De havenmeester van de jachthaven in Hattem gaf ons het adres van desbetreffende zeilmaker.
Deze man is naar het Zuidlaardermeer gereden, waar onze boot ligt, en heeft een goede prijsopgave gedaan.
Levertijd van de kap na opmeten was drie weken.

met vriendelijke groet uit het hoge noorden,

Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 02 Apr 2012, 21:03

Tjeerd,

De ramen aan de zonkant waren vorig jaar al ongeveer overleden.
Op een vorige boot had ik een kap met flappen voor de ramen die bleven heel en die hielden we ongeveer nieuw met autopoets.

Ik zal voor nu de zeilmaker vragen ventilatieopeningen te maken met een kap er tussen ;)
Dank voor je advies.

Bert,
Ik heb nu een zeilmaker die van Leiderdorp neer Maassluis moet komen, in de buurt van Maassluis is weinig meer te vinden waar ik wat mee kan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor Wim Niessen » 03 Apr 2012, 13:11

Hans,
Al eens gekeken/geinformeerd bij Schoots Zeilmakerij in Rotterdam?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor buldog » 03 Apr 2012, 13:57

@Hans,
De betere zijlmakerij zit t.o.v Maassluis om de hoek.
v.Dorp aan de havenstraat in Vlaardingen.
Al twee maal een kap daar laten maken echt een vakman ,de laatste zit er al 11 jaar op en strak.
Hij wil wel de boot achter de werkplaats aan eigen steigertje.
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: zomerkap waterdicht.

Berichtdoor vuuren1 » 04 Apr 2012, 22:53

Wim,
Nee, maar ik denk nu een goeie te hebben besproken uit Leiderdorp.
Heel mooi en strak spul van gezien en in prijs ook een stuk beter dan de vorige.
(hoe is het met je motor?)

Henk,
Ik moet je teleurstellen.
Van Dorp is er al een poos terug helemaal mee gestopt.
Ik ken hem al ruim 30 jaar en het was een vakman.
Als hij nog zou werken zou ik alle vragen hier niet gesteld hebben en de boot aan zijn steigertje hebben gelegd..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten