vetus stuurpomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Roelof » 19 Mrt 2018, 08:42

Ik kan het niet goed zien op de foto maar de zwarte ring lijkt mij een borg-ring om de seal in de kamer op te sluiten.
Aan de buitenkant van de ring zitten 4 uitsparingen om de ring te (de-)monteren zoals bij een SKF moer
Afbeelding
De ring op de foto van de stuurpomp zal dan buitendraad hebben.

Om de ring te borgen zitten in het aluminium huis, naast de uitsparingen, "dubjes" geslagen (zonder borgingen zou de ring los kunnen draaien als je aan het stuurwiel draait).
Met een passend stukje gereedschap of een doorslag kun je de ring voorzichtig los draaien. Zodra de ring zwaar begint draaien, even terug draaien en opnieuw beginnen.
Steeds heen en weer tot de borgingen terug gedrukt zijn.

Op oudere installaties ben ik iets dergelijks wel een tegen gekomen maar nogmaals, het is niet goed te zien op de foto.
Zoals eerder opgemerkt, eerst zekerheid hebben waar de lekkage precies vandaan komt voor je iets uit elkaar haalt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mrt 2018, 09:41

Roelof was het maar zo dat het zo zat,de keerring zit er echt niet vanaf de buitenkant in was dat maar waar.
De pomp moet vanaf de achterkant open alles er uit wil je er bij komen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mrt 2018, 16:42

Roelof schreef:Om de ring te borgen zitten in het aluminium huis, naast de uitsparingen, "dubjes" geslagen (zonder borgingen zou de ring los kunnen draaien als je aan het stuurwiel draait).
Met een passend stukje gereedschap of een doorslag kun je de ring voorzichtig los draaien. Zodra de ring zwaar begint draaien, even terug draaien en opnieuw beginnen.
Steeds heen en weer tot de borgingen terug gedrukt zijn.

Dat denk ik namelijk niet.
Die "dubjes" zijn volgens mij gaten waar schroefjes in kunnen worden gedraaid,voor een kapje dat tussen het stuurwiel en de pomp gemonteerd kan worden.
En de 4 uitsparingen in de door jou geschetste ring,kan ik nergens ontdekken.
Volgens mij is het één geheel,want als het een ring zou zijn,dan zou deze onder de vuldop moeten zitten.
En volgens mij is het één compleet gietstuk.
Keerring zit er van binnenuit in,en het gehele ding zal uit elkaar moeten.
Vetus wil ook nog wat verdienen aan nieuwe,en niet alleen aan een keerring? :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Roelof » 19 Mrt 2018, 22:37

Gezien de vraag van TS en alle antwoorden, sluit ik mij graag bij alle adviezen aan :D . Ik heb zelf nog nooit een gedemonteerde stuurpomp in mijn handen gehad, laat staan er zelf één gedemonteerd.
Echter, de foto van TS roept bij mij vraagtekens op. Ik probeer aan de hand van de foto en mijn oude ervaringen een bijdrage te geven.

Als de seal vanuit de binnenkant van de pomp gemonteerd is, begrijp ik de zwarte ring niet (het huis van de pomp is toch in één keer gemachineerd en gespoten?). Het ziet er voor mij uit als een "opsluit ring" / "opsluit moer" welke de seal ondersteund en voorkomt dat de afdichting zichzelf naar buiten drukt / draait, geborgd dmv een centerpunt / 'dubben' tpv de uitsparingen van de steun moer.
In latere montages waar de seal (zoals ik aanneem) vanbuiten-af gemonteerd is zou de "steunring" geborgd worden door een "zege-ring" / cir-clip.

Ik zie het als een oude (bewerkelijke) manier om een afdichting op z'n plaats te laten zitten maar begreep ook dat het een gedateerde stuurpomp is.
Het ongelijk zal aan mijn zijde zijn maar ik ben nu absoluut nieuwsgierig geworden. Dit soort montages heb ik in de jaren '80 vaker moeten repareren en het waren meestal makkelijke klusjes.

Vraag aan TS: Zou je een scherpe foto kunnen plaatsen van het onderstaande omcirkelde detail? Dit kan meer duidelijkheid geven mbt mijn veronderstelling hoe de afdichting is gemonteerd.

Afbeelding

Hoor graag,
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mrt 2018, 22:55

Ik moet Roelof gelijk geven dat het zo lijkt maar het is absoluut niet zo
Kijk maar eens op internet naar stuurpomp vetus, dan vindt je foto,s waar je duidelijk op kan zien dat de voorkant dicht zit
Dan zie je ook absoluut de keerring niet zitten wat op de foto wel lijkt,misschien zijn er verschillende type,s maar bij die van mij kan de keerring er absoluut niet uit aan de voorkant uit
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor varg » 20 Mrt 2018, 00:12

weten we nou ondertussen al waar die lekt? keerring of vuldop?
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Yep » 20 Mrt 2018, 00:44

Ik heb een vergelijkbare pomp van Vetus.
Het valt me op dat de uitzettingscoëfficiënt van de olie fors is.
We hadden vorige week even ca. 15 graden en hup, de olie liep er al uit via de vuldop waarbij deze eerst via de onderzijde naar achteren (van het stuurwiel af) loopt en van daaruit naar beneden drupt.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Klaver vier » 20 Mrt 2018, 09:44

Wat Yep ook al aangeeft en ik niet zou verwachten die olie zet vreselijk veel uit en dat kan je heel goed zien als je er een extra reservoir op zet.
Ik ben inmiddels ook wel benieuwd of hij nou op de vuldop of op de as lekt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor grotebeer » 20 Mrt 2018, 18:39

Beste mensen,geen lekkage aan de vuldop. Lekkage is miniem ,drupt nog niet
op het achterdek.Het is iets zweterig onder de as.Het omcirkelde is een
van de schroefgaten van de afsluitdeksel.In ieder geval dank voor het
meedenken.De meningen lopen nogal uiteen.
Zie foto van de andere kant van de pomp.
gr.leunAfbeelding
grotebeer
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 29 Apr 2015, 20:46
ligplaats:
info:

Re: vetus stuurpomp

Berichtdoor Klaver vier » 20 Mrt 2018, 18:57

Heb je toch waarschijnlijk verschillende type,s wat uitvoering betreft,hier zie ik ook op de foto al een extra reservoir.
Dit pomp huis ziet er ook uit als een gegoten huis ,dat heb ik ook maar bij mij zit er geen deksel aan de buitenkant,bij mij zie je echt de stuuras uit een nauw gat komen,en op de foto lijkt het dat je de keerring zo ziet zitten,dat is dan waarschijnlijk ook zo,waarschijnlijk een heel oude pomp.
De nieuwe zijn echt van die geperste blikken dingen.
Zo iets als op de foto dacht ik ook te maken met een extra keerring aan de buitenkant met een bus op de lengte van de as achter het stuur.
Maar het is nog steeds bij een idee gebleven,en komt er misschien nooit van omdat ik zo goed als geen lekkage meer heb.
Gr René ( klaver vier)
Reservoir op de foto begrijp ik niet helemaal omdat het onder het niveau van de pomp zit.
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten