Ik kan het niet goed zien op de foto maar de zwarte ring lijkt mij een borg-ring om de seal in de kamer op te sluiten.
Aan de buitenkant van de ring zitten 4 uitsparingen om de ring te (de-)monteren zoals bij een SKF moer
De ring op de foto van de stuurpomp zal dan buitendraad hebben.
Om de ring te borgen zitten in het aluminium huis, naast de uitsparingen, "dubjes" geslagen (zonder borgingen zou de ring los kunnen draaien als je aan het stuurwiel draait).
Met een passend stukje gereedschap of een doorslag kun je de ring voorzichtig los draaien. Zodra de ring zwaar begint draaien, even terug draaien en opnieuw beginnen.
Steeds heen en weer tot de borgingen terug gedrukt zijn.
Op oudere installaties ben ik iets dergelijks wel een tegen gekomen maar nogmaals, het is niet goed te zien op de foto.
Zoals eerder opgemerkt, eerst zekerheid hebben waar de lekkage precies vandaan komt voor je iets uit elkaar haalt.
Groet,
Roelof