Stalen boot verven

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Stalen boot verven

Berichtdoor Fabians0 » 12 Mrt 2018, 17:00

Ik zal mezelf allereerst even voorstellen. Ik ben Fabian uit zoeterwoude en ik heb een stalen 'sloep' die nodig wat aandacht verdient. Hij is 7,5 meter lang en bijna 2 meter breed. Ik vermoed dat er ooit een kajuit op heeft gezeten maar deze is verwijderd en nu is het als het ware een open sloep. Voor een leuke prijs op de kop getikt met het idee ik vaar ermee tot hij op is. Nu toch besloten om hem onder handen te nemen. Ik heb een plekje bij een lokale boer geregeld en ga binnenkort met mijn perago schijven aan de slag. Het is geen werkboot maar ook zeker geen strakke sloep, wil hem er dus wel netjes uit laten zien maar moet vooral lang mee gaan en betaalbaar zijn.

Nu heb ik mij redelijk verdiept in het forum en redelijk wat topics over verven doorgelezen maar ik ben er toch nog niet helemaal over uit. Hieronder mijn ideeën en de vragen die ik er bij heb.
Mijn eerste idee was (na het kaalhalen) om er International Intertuf op aan te brengen. Lees echter verschillende verhalen, ene zegt wordt gebruikt in de beroepsvaart en de ander zegt bij mij viel het er af. Heeft iemand hier er ervaring mee? Dan rees bij mij ook de vraag over hoe het aan te brengen op kaal staal (na ontvetten)? Kan je het direct aanbrengen gevolgd door AF of moet er eerst nog een primer onder? Zo ja in hoe veel lagen? En welke variant gebruik je, intertuf 16 of 203? en boven de waterlijn afwerken met een 1C verf?
Een andere optie is om bijvoorbeeld international primocon primer te gebruiken gevolgd door AF. Kan ik primocon ook boven de waterlijn gebruiken? Waarmee kan ik dit afwerken? Een 1C verf van international?
Maar ook heb ik veel goede verhalen gelezen over 2-componenten Sigmacover 208. In prijs viel het mij reuze mee wat dat kost. Enige vraag wat ik dan heb is kan hier direct een AF overheen of moet er dan nog een tussenlaag tussen? Is uiteraard uiteindelijk wat prijziger maar zou het uiteindelijk ook veel langer meegaan dan bv intertuf?

Al met al sta ik overal voor open en heb nog geen duidelijke voorkeur. Ik neig zelf naar International Intertuf 203 maar ben toch nog niet overtuigd. Ik hoor ook graag ervaringen van andere mensen, alle tips zijn welkom!
Fabians0
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 16:34
ligplaats: Zoeterwoude
info:

Re: Stalen boot verven

Berichtdoor Roelof » 13 Mrt 2018, 07:15

Hallo Fabian

Heb zelf weinig ervaring met International of Sigma, kan er daarom weinig van zeggen.
Wat ik in elk geval zou doen als je de boot kaal haalt is met een goede 2 K primer op het kale staal beginnen, dit is de bescherming van het staal.
Voor het onderwaterschip zou ik het volgende doen:
200 micron 2 K primer, dan 75 micron sealer (schakellaag) en dan pas de eindlaag, antifouling

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Stalen boot verven

Berichtdoor Fabians0 » 17 Mrt 2018, 16:40

Roelof,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben er uit, ik ga voor de Sigma 280 (2K primer).
Ik zit alleen even met het opbouwen van de lagen. Ik wil 3/4 lagen hiervan toepassen (dus +/- 200 micron) alleen dan daarna... Ik ben niet van plan om elk jaar mijn anti-fouling opnieuw aan te brengen en twijfel überhaupt of ik het de eerste keer doe. Zoals ik het begrijp bied AF geen bescherming tegen het onderwaterschip en zou je laatste beschermende laag de schakellaag zijn. Maar als ik geen AF toepas en dus geen schakellaag nodig heb dan vaar ik met alleen maar een primer...

Klopt mijn gedachte of zit ik er compleet naast?

Fabian
Fabians0
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 16:34
ligplaats: Zoeterwoude
info:

Re: Stalen boot verven

Berichtdoor Marie Christina » 17 Mrt 2018, 17:51

Anti fouling zou geen bescherming bieden?
Dat is nieuw voor mij.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Stalen boot verven

Berichtdoor Klaver vier » 17 Mrt 2018, 20:26

Volgens mij als die sigma er op zit kan je gerust de antiefouling vergeten.
Ik gebruikte op de vorige boot amercoat 400 en dan liet ik de boot drie jaar achter elkaar in het water.
Eenmaal op de kant ff schoonspuiten en niets aan het handje,voor de zekerheid smeerde ik er dan weer een laagje op maar het hoefde eigenlijk niet.
Ik gebruikte dus geen antiefouling en had evengoed weinig tot geen aangroei.
Menno antiefouling beschermt niet tegen corrosie wel tegen aangroei
Volgens mij is die amercoat 400 ongeveer het zelfde als die sigma 280 en komt het uit de zelfde fabriek.
Ik denk dat het in nederland verboden is,maar daarom is het nog niet slecht,ik vindt het topspul.
Met aanbrengen had ik een bril op maar die besloeg elke keer,dus had ik er twee maar iedere keer beslaan want ik zwete me kapot,toen een tel zonder bril en een druppel in mijn oog ik dacht dat ik doodging,ik gillen en mijn vrouw een hele fles spa in mijn oog gegooid,gelukkig zakte het meteen wat af,maar het was geen pretje,verder gelukkig niets aan over gehouden.
Die amercoat 400 wordt ook op brugpeilers gebruikt en kan over elke vaste ondergrond.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten