Onderwaterschip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 12 Feb 2018, 10:53

Zoals ik al in mijn voorstel topic had aangegeven ben ik bezig met de onderhoud mijn boot(doerak 650).
Nu weet ik dat de vorige eigenaar hier zachte antifouling onder had. (Starbrite rood.)
Deze AF is eraf gespoten toen de boot het water uitgehaald werd.
Op sommige plekken zie ik nu kleine plekjes.
Zie foto hieronder:
Afbeelding


Deze plekjes heb ik behandeld aan de hand van de instructies van starbrite primer.
Hieronder het resultaat:

Afbeelding

Hier word de boot schoongespoten:
Afbeelding

Nu is mijn vraag of dit de juiste manier is of moet ik het hele onderwaterschip schuren en hiermee behandelen?

En als er verder tips zijn dan hoor ik het uiteraard graag!
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Roelof » 12 Feb 2018, 13:30

Dag Swiex,

Moeilijk te zeggen vanaf de foto's. In elk geval alles schuren en het hele verf systeem opnieuw aanbrengen denk ik.
Op de foto's lijkt er pitting in het staal te zitten, als dit zo is zou ik de dikte van de huidplaat controleren vóór alle schilder werkzaamheden. Dan ben je zeker dat de romp geen (te) dunne plekken heeft.
Op het forum heb ik begrepen dat de Doeraken vanaf nieuwbouw geschopeerd zijn (een zinklaag welke thermisch wordt aangebracht op het staal).
Hierover is eea te lezen in oudere topics op het forum: viewtopic.php?f=2&t=2795&hilit=schoperen.

De zinklaag verouderd en kan zorgen dat de coating niet goed meer hecht (ik heb hetzelfde probleem bij onze boot).
In dat geval is het het beste om alle verflagen mechanisch te verwijderen zodat ook de zinklaag opgeruwd / verwijdert wordt. Daarna een nieuw verf systeem aanbrengen.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Hans van Zijl » 12 Feb 2018, 20:57

Hallo Swieks,

Als ik jou foto bekijk is het erg lastig om hier de juiste keuze te maken. Ik kan alleen zeggen dat ik mijn onderwaterschip vergelijkbaar was en besloten om het onderwaterschip kaal te halen met de perago trippelschijf. Dit was een hele klus en heb het onderwaterschip weer opnieuw opgebouwd met de producten van Hempel. Ik ben daar tevreden over.

Misschien kan je contact opnemen met een verf leverancier die je zou kunnen adviseren.

Met vriendelijke groet,

Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 13 Feb 2018, 10:54

Bedankt voor de reacties !
Ik begrijp dat het lastig is om een advies te geven op basis van foto's.
En ik had er misschien even bij moeten vermelden dat foto 1 niet over het totale onderwaterschip zit maar alleen aan de voorkant (iets van 20 bij 20).
Zodra ik bij de boot ben zal ik even een aantal extra foto's maken.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik deze plekken alleen maar bij hoefde te werken maar uit jullie reacties ben ik bang dat dit dan niet het geval zal zijn.. :(
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor peter jansen » 13 Feb 2018, 10:59

Sommige dingen kun je beter goed aanpakken. Met het onderwaterschip is dit misschien wel het meest rustgevende. Op het moment dat je 100% zeker weet dat onder water ales prima voor elkaar is slaap je ook lekkerder aan boord. Ja het is even een investering in geld en tijd maar het plezier wat je er van hebt is meer waard.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Feb 2018, 14:04

Ik zou eens beginnen met er een schuurmachine met korrel 60 of 80 op te zetten, daarna ziet het er al een heel stuk beter uit.
Dan een goede schakellaag en antifouling en gaan..

Tuurlijk is de hele boot kaal en opnieuw opbouwen beter, en is bovenstaand vaak slechts een lapmiddel. Maar begin gewoon rustig aan, geniet eerst een paar jaar van de boot en gebruik de ervaring die je met deze opdoet(De goeie en de slechte) voor de toekomstige volgende boot :lol:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Roelof » 14 Feb 2018, 11:51

Ongeacht welke voorbewerking je doet, pas op met het stof van AF.
Op z'n zachtst gezegd is het niet gezond.

Een natte bewerking zou het mooiste zijn en draag in elk geval een mond kapje.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 14 Feb 2018, 12:04

Roelof schreef:Ongeacht welke voorbewerking je doet, pas op met het stof van AF.
Op z'n zachtst gezegd is het niet gezond.

Een natte bewerking zou het mooiste zijn en draag in elk geval een mond kapje.

Groet,
Roelof

Met natte bewerking bedoel je: Schuurspons met een emmer water?
Of zijn hier speciale dingen voor?
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor jaaphaas » 14 Feb 2018, 12:51

Lijkt wel of je de zinklaag er tussen ziet zitten op sommige plekken, daar is oa. een hechtingsprobleem, putting valt volgens mij wel mee.
Ik zou de water en windlijn dus vanaf waterlijn tot minimaal de kim geheel kaal halen met paragoschijf, naaldhamer oid. en dan een nieuw systeem opzetten. succes! en schuren op AF atijd nat ja en met goede mondkap van 3m oid niet van die goedkope keienvangers want dan zitten je longen nog vol van die troep.

gr.jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Roelof » 15 Feb 2018, 06:42

swiex schreef:Met natte bewerking bedoel je: Schuurspons met een emmer water?
Of zijn hier speciale dingen voor?


Ik bedoelde nat schuren of nat stralen.
Stralen is het mooiste maar duur natuurlijk.
Een droge bewerking kan natuurlijk ook en je kunt er erg goede resultaten mee behalen. Dan zou ik een dubbele of driedubbele Tercoo gebruiken.
Met een goede gelaatsbescherming en goed stofmasker moet dat geen probleem zijn.

Ik ben het met Peter Jansen eens dat je het onderwaterschip beter direct goed kunt aanpakken, de boot staat nu toch droog. Kaal maken is een behoorlijke klus maar dat doe je maar 1 keer in de ..tig jaar.
Het voordeel is dat je er jaren vanaf bent en dat je zekerheid hebt over de conditie van het onderwaterschip.

Let ook goed op roestvorming aan de binnenkant, vooral op de plaatsen die slecht toegankelijk zijn onder de vloer en in de bilge. Dit wordt nog wel eens vergeten.
Het zou zonde zijn om veel werk aan de buitenkant te verrichten en later te ontdekken dat er een slechte plek is als gevolg van roest aan de binnenkant.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten